Bukefalos 28 år!

Slö och stel!

D

Dundret

*LÅNGT, men snälla läs*
Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att han fått "roterat" bäcken igen som rättades till för 4-5 månader sedan.
Men han har även börjat bli rätt slö och konstig vid utsläpp. Han är nästan låst i hela vänster sida och vinglig. Detta avtar dock mer och mer över dagen.

Detta började för drygt 2 veckor sedan i samband med att han fick bakåtvänd sko fram, som för denna häst förändrat hans rörelsemänster drastiskt från en felaktig rörelse han gått med hela livet. Kan denna "drastisk" omvandling ha en bild i spelet? Hovslagaren tyckte det mkt väl kunde hjälpa till, då hästen rullar över mkt fortare än hans kropp och psyke varit van vid.
Han började även ömma och bli osäkrare i steget fram efter denna skoning. Detta trodde både jag o hovis bero på att dels är tårna fria och sten kommer åt dem och dels för han inte är van vid sitt nya rörelsemönster.

Idag skoddes han om fram för han var fortfarande öm fram i tårna så han fick en kappa som skydda sulan och tån men som ändå inte hindra överrullningen. Dock var hästen skum under skoningen, det började bra men medans hovis var i väg och svetsa och hästen då fick stå 30 min varvat med att hovis kom och prova skon och böjde benet både fram och upp så blev han vinglig.
Tillslut blev han så vinglig att han nästan la sig, eller verka vilja det.

Tog sedan ut han och då markera han på ena fram och ömma på andra och var väldigt stapplig i alla ben. Trava med han lite då försvann stappligheten men han markera på ena fram. Promenera med han ett tag och då avtog det mer och mer men han ömma fortfarande på grus. Sen gick han normalt i hagen som ingenting hade hänt när han släpptes in där.

Ska beställa tid och göra en genomgång av han på klinik, men det var rätt lång väntetid. Undertiden hade jag tänkt ta ett Erchileriea/borreliaprov.

Han får liksom toppar och dalar. Vissa dagar är han stel och vinglig, precis som han blivit pleggad. Nästa dag mkt bättre och när man rider går han hur mjukt och avslappnat som helst, och arbetar med bakdelen. Nästa dag är han stel och stapplig i bakdelen och vill inte gå ut på gruset. Men när han väl är i hagen är han hur pigg och glad som helst och blir rörligare.
Nästa dag bättre, men kanske stel och spänd i framförallt vänster stora sätesmuskelen och vänster ryggsida och sänster bog.
Nästa dag är han mjuk som jag vet inte vad i bogarna men lite öm i vänster rygg.
Nästa dag oöm i ryggen men öm i vid vänster höftben. Gemensamt är att han är slö varje dag, mer eller mindre varje dag. När han är som mest slö blir han även mycket vinglig och verkar inte veta var benen finns, speciellt om han står still och sedan ska börja gå eller backa. I trav och galopp i hagen är han hur säker som helst och klarar galant tvärbromsa och byta riktning. Men avbrott från galopp till skritt kan bli stappligt.

I ridningen är han bara lite stapplig i galoppen men han är dock inte så bra musklad efter en tids vila och försiktig ridning. Har börjat komma igång ordentligt nu, men vågar inte fortsätta mer trots han är felfri i ridningen förutom då galoppen som han inte orkar riktigt jobba i än.

Hovlagaren trodde han kunde ha lågt blodtryck, så jag ringde vet. och fråga om ästar kunde ha det och det kunde dem. Men symptomen där var att de alltid går med lågt huvud. Stämde inte alls in på min. Men han trodde mest på erchileria/borrelia.

Nån aning om vad detta kan vara?
Bakgrund om hästen är att han är T-märkt för ataxi med troligen CNS störning som han haft hela livet. Han används till promenad(lätt dressyrträning. Inget som stört han utan har funkat som vanligt, men med milda slinger symptom och stelhet. Som troligen är av hans speciella rörelsemönster. Så länge han rörs mycket och är i hage varje dag så håller han sig mjuk och symptomen avtar men vid lång vila och kyla kan det bli värre.

Men nu har han blivit såhär på några veckor, allt börja i samband med att han skoddes med ringskor med öppen tå. Han brukar dock bli lite slö på våren.

Allt börja med att han tog kortare steg med vänster bak, som sedan övergick mer och mer med att hela benet var stelt om mornarna. Misstänkte då direkt att han blivit sned igen. Men nu har han fått fler skumma sympton och det kan inte bara vara en snedhet.

Frågan är om man ska låta ET behandla han innan klinikbesöket och få bort snedheten och se vad som händer eller ska jag låta han vara som han är vid klinikbesöket så vet. kan ge en bedömning på allt?
Hur behandlar man erchileria/borrelia om det skulle vara det? Hur lång konvalciens om hästen blir frisk? Är det en svår lång behandling? Kostnad? Bara så man är förbered.. Min inställning för hästen är negativ enligt magkänslan, jag misstänker väldigt att detta är sista sommaren för oss om jag ska gå på magkänslan.:(
 
Sv: Slö och stel!

Det låter allvarligt. Jag hade väntat med ET och låtit kliniken gå igenom honom ordentligt.
 
Sv: Slö och stel!

Okej fick det rådet i stallet med. För övrigt var han helt problemfri idag. Märkte att han inte rört saltstenen på ett tag, gav han en minst 1 msk igår i maten och extra vatten i kraftfodret, kanske uttorkad pga saltbrist eller nåt? Han var iaf bättre än nånsin under de senaste dagarna imorse vid utsläpp. Stappla inte och hade balansproblem. Han verka också pigg och mer alert i hagen idag..
Massera han även idag och kände att på de ställen han var spänd igår hade det släppt. Lite i bogarna bara.

Mysko, kan vätske/saltbrist ge såna sympom? Han vill jättegärna slicka besatt på en efter man gett han en morot eller godis.
Och efter han ätit kraften slickar han på väggen, istället för saltstenen bredvid. Han har utträknad foderstat och mineralerna är täckta.
Prova ge han en morot idag ur handen och han ville inte alls slicka på mig lika "hysteriskt". Ska iaf fortsätta med salt i maten.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 881
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 837
Senast: Bee
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp