Hur stor elförbrukning är normalt?

Vilka supersparare en del är! Imponerande!
Vi är på en mycket mer blygsam nivå, januari 22 använde vi 2323kWh och i år 1703. Snittemperaturen var samma båda åren enl eon.
Trots allt har ni ju sparat 27 %, jag tycker det är en bra inbesparing. Om alla hushåll kunde spara in en fjärdedel eller mer skulle det betyda väldigt mycket på aggregerad nivå.
 
Trots allt har ni ju sparat 27 %, jag tycker det är en bra inbesparing. Om alla hushåll kunde spara in en fjärdedel eller mer skulle det betyda väldigt mycket på aggregerad nivå.
Vi har försökt att spara utan att späka oss men mycket av det som är görligt är ju trots allt på marginalen. Den största posten är värmen och hur kallt vi står ut med att ha. Jag verkar ha en gräns vid 17. Under det så mår jag dåligt, 18 och jag tycker det är helt ok. Jag hade verkligen ingen aning om att jag var så känslig och att det är så lite som gör skillnad. Räddningen har varit kaminen och möjligheten att få upp värme på så sätt. Sen är jag så tacksam för att vi har en ekonomisk situation som gör att vi inte måste dra ner mer för att klara räkningarna.
 
Vilka supersparare en del är! Imponerande!
Vi är på en mycket mer blygsam nivå, januari 22 använde vi 2323kWh och i år 1703. Snittemperaturen var samma båda åren enl eon.
Fast supersparandet kommer delvis av att man haft en stor förbrukning innan. Huvuddelen för egen del handlar om att helt stänga av radiatorerna som är huvudsaklig uppvärmningskälla och elda i kamin istället, och därmed acceptera inomhustemperaturen på 12-13 grader innan man kommit igång med eldandet.

Och det i sin tur drevs av att det blev ekonomiskt omöjligt att köpa värme genom elbolaget med de priser som kom.
 
Anledningen till min elförbrukning är ju att jag bara har tillgång till uppvärmning med elelement och en oljeradiator. Men köpt tätningslister till dörr å fönster nu
 
Fast supersparandet kommer delvis av att man haft en stor förbrukning innan. Huvuddelen för egen del handlar om att helt stänga av radiatorerna som är huvudsaklig uppvärmningskälla och elda i kamin istället, och därmed acceptera inomhustemperaturen på 12-13 grader innan man kommit igång med eldandet.

Och det i sin tur drevs av att det blev ekonomiskt omöjligt att köpa värme genom elbolaget med de priser som kom.
Det är ju tufft att ställa om så drastiskt och hade de ekonomiska förutsättningarna varit annorlunda föreställer jag mig att ni kanske lagt nivån annorlunda. Jag har tvingats inse att jag varit slösaktig med el på så sätt att det alltid funnits tillräckligt till lågt pris och därför inte ägnats en tanke. Det är ganska mycket tur och en mer medveten sambo som gör att vi bor i ett hus som är relativt energi ok. Det hade kunnat varit bättre om vi valt en bergvärmepump, satt upp solpaneler mm men det hade kunnat varit väldigt mycket sämre och då hade vi också varit tvungna ta till drastiska metoder. Sen är det väl också en moralisk fråga; hur mycket bör vi spara för att alla ska få det drägligt.
 
Vilka supersparare en del är! Imponerande!
Vi är på en mycket mer blygsam nivå, januari 22 använde vi 2323kWh och i år 1703. Snittemperaturen var samma båda åren enl eon.
Vi har också såna där större sänkningar. Halvering mot tidigare år.
Nog för att vi tänker oss för men huvudanledningen är en golvvärme (äldre modell) som vi stängt av. Lurigt när man inte vet vad som drar vad!
 
Vi hade nästan samma förbrukning som i december, men priset var inte direkt samma :p

Dec: 1212 kWh 4290:-
Jan: 1081 kWh 1390:-

(Enbart elhandelsräkningen)

Januari förra året var 1569 kWh så - 31 %
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp