Bukefalos 28 år!

Hur stor elförbrukning är normalt?

1880kWh i december. Mer än förra året och då har jag ändå laddat bilen mer på jobbet än hemma (fast det är dyrare där).

Måste börja söka vad det är som drar så.

Har bundet så fakturan landar på ganska precis 3000kr. Men det kommer ju inte vara i all evighet.
 
Japp 9600kr är äckligt mycket pengar men med tanke på att den förväntade kostnaden var uppe och vände på strax över 14000kr så får man vara toknöjd.

Totalt 390kvm yta att värma upp plus elbilen och att vi jobbar hemifrån väldigt mycket så jag vet inte hur mycket lägre vi kan få själva förbrukningen.
Screenshot_20230105_233322_Tibber.jpg
 
Japp 9600kr är äckligt mycket pengar men med tanke på att den förväntade kostnaden var uppe och vände på strax över 14000kr så får man vara toknöjd.

Totalt 390kvm yta att värma upp plus elbilen och att vi jobbar hemifrån väldigt mycket så jag vet inte hur mycket lägre vi kan få själva förbrukningen.
Visa bifogad fil 109891
Förtydligande : 390kvm är inklusive uppvärmd källare och sovloftet så det är inte ett såå stort hus 🙈

Och eons faktura tillkommer ju såklart 😫
 
Totalt under 2022 köpte vi 11582 kwh. Under december förbrukade vi 549 kwh. Greenly säger att vi har köpt gör cirka 1800 kr på timpris men vi rörligt månadsmedel så får se vad den säger när fakturan kommer.

Sedan april 22 har vi en pelletspanna och vattenburen golvvärme och solfångare på taket. Dessutom eldar vi i kamin på eftermiddagarna.
 
Slutnotan blev 15 819 kWh för 2022, jämfört med 18 854 kWh för 2021.

Har inte fått decemberfakturan än, men förbrukningen landade på 2 364 kWh. Vi hade fast pris, 80 öre per kWh under 2022 men det abonnemanget tog slut vid årsskiftet. Är lite nervös för kostnaden i januari och februari, men vi kan inte minska förbrukningen så himla mycket mer är jag rädd…😔

Huset är ett gammalt timmerhus 150 kvm, plus gästhus 70 kvm och uppvärmt hundhus på 30 kvm. Bergvärme.
 
Förbrukning strax över 9000 kwh för 2022 (jämfört med 2020-2021 ca 12000 i snitt), samt såld solel för 2022 knappt 12000 kwh, har legat i den storleksordningen förut också. Ligger kvar på bundet pris tio månader till så ännu ingen depression över fakturorna.

December är ju av förklarliga skäl vanligtvis den allra sämsta månaden för solelproduktion, men tycker ändå det var ovanligt snålt betalt med 15 spänn för 12 sålda kwh (utifrån att spotpriset snittade på nästan 3 kr över månaden). Men nu är det en kass produktionsmånad till som ska genomlidas, och sedan börjar det ta sig igen.
 
Förbrukning strax över 9000 kwh för 2022 (jämfört med 2020-2021 ca 12000 i snitt), samt såld solel för 2022 knappt 12000 kwh, har legat i den storleksordningen förut också. Ligger kvar på bundet pris tio månader till så ännu ingen depression över fakturorna.

December är ju av förklarliga skäl vanligtvis den allra sämsta månaden för solelproduktion, men tycker ändå det var ovanligt snålt betalt med 15 spänn för 12 sålda kwh (utifrån att spotpriset snittade på nästan 3 kr över månaden). Men nu är det en kass produktionsmånad till som ska genomlidas, och sedan börjar det ta sig igen.
Jag hade helt klart bjudit högre för de där 12 kilowattimmarna.
 
Jag befarade en större räkning än vad jag fick. 551 kWh o strax under 3000:- 64 kvm eluppvärmt o m luftvärmepumpen.
 
Förbrukningen för december landade på 998kwh. Första gången under 1000 en decembermånad! Sammanlagt under 2022 landade jag på 7795kwh, vilket är det lägsta sedan jag köpte huset i juni 2016. Jag gillar ju när det är varmt och skönt inne, så tidigare, när jag inte har brytt mig, har jordvärmepannan stått på 22 grader. I september sänkte jag till 17. Det märks ju, för i övrigt har jag inte gjort så stora förändringar. Jag är ingen stor elslösare i vanliga fall heller, liksom. Sen måste man ju faktiskt också se till utomhustemperaturen. Januari och februari -21 var svinkalla och de var de ju verkligen inte här -22, så där gick ju förbrukningen ner väldigt mycket även utan att jag gjorde något alls. Även hösten var ju varmare, som tur är. Har inte fått fakturan för december än, men den landar väl runt 4000 någonstans. Inte roligt, men det kunde varit mycket värre...
 
Enplanshus ca 140 kvm med frånluftvärmepump och vattenburen golvvärme, 2 pers. Gjorde av med ganska precis 12100 kWh under 22, varav 2000 i dec. Fakturan kommer landa på ca 9000kr. Det är smärtsamt men jag kan inte se att vi kunnat dra ner på mer utan obehagligt kallt. Innetemperatur på 17-18 grader. Provade att gå ner lite till men jag fick ont i kroppen. Så smärta i kropp eller plånbok fick bli det senare.
 
1.5 plansvilla ~210 kvm, frånluftsvärmepump och bitvis kamin när elen varit åt h-vete för dyr eller jag frusit. Byggår 2022. Temperaturen är på ca 19 har jag för mig det står på pumpen, sen om den stämmer låter jag vara osagt. Går på ekonomiläge. Det har dock gått en hel del sågar och grejer då vi haft hantverkare rännande.

Fakturan är på 2 månader (nov-dec) och låg på 9300. 2400kwh ser det ut att vara på dessa 2 månader. En normal vinter i förra huset (byggt -63) kostade elen oss 5000-6000:-/månad när elpriserna var "normala" så det här är absolut hanterbart. Jag tänker ibland på de som köpte det huset, om de blir ruinerade nu 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp