Bukefalos 28 år!

Hur stor elförbrukning är normalt?

Bytte från frånluftsvärmepump med trasig kompressor (gick alltså bara på elpatron förra vintern) till bergvärme i juni -22..

December 2021: 5006 kwh
December 2022: 1802 kwh

😅

170 kvm hus, uppvärmd pool på sommaren, och uppvärmt garage 80 kvm på vintern sen vi installerade bergvärmen.

Hela 2021: 39 991 kwh
Hela 2022: 27 619 kwh

Och då var bergvärmen ändå bara med halva 2022, känns ju bra! Sen lyckades jag binda fast pris för 60 öre/kwh (SE3) från 1 februari 2022 och 3 år framåt. Målet är att ha skaffat solceller innan det avtalet löper ut..
 
Bytte från frånluftsvärmepump med trasig kompressor (gick alltså bara på elpatron förra vintern) till bergvärme i juni -22..

December 2021: 5006 kwh
December 2022: 1802 kwh

😅

170 kvm hus, uppvärmd pool på sommaren, och uppvärmt garage 80 kvm på vintern sen vi installerade bergvärmen.

Hela 2021: 39 991 kwh
Hela 2022: 27 619 kwh

Och då var bergvärmen ändå bara med halva 2022, känns ju bra! Sen lyckades jag binda fast pris för 60 öre/kwh (SE3) från 1 februari 2022 och 3 år framåt. Målet är att ha skaffat solceller innan det avtalet löper ut..
Har du vattenfall är det bäst att du börjar processen med solpaneler nu då 🙄 de är ju inte raketsnabba och det är tydligen helt okej att slarva bort ärenden utan att behöva ge någon ersättning för det till sina kunder...
 
Har du vattenfall är det bäst att du börjar processen med solpaneler nu då 🙄 de är ju inte raketsnabba och det är tydligen helt okej att slarva bort ärenden utan att behöva ge någon ersättning för det till sina kunder...
Har Eon, men tack ändå för tips att processen kan ta tid.. 😬
 
Har Eon, men tack ändå för tips att processen kan ta tid.. 😬
Har fått för mig att Eon är lättare. Var någon som fått igenom ö-drift utan större bekymmer med dem. Det enda "problemet" var att de inte förstod att man kan ha ö-drift utan dieselaggregat så de ville ha något papper om det trots flera samtal från elektriker. Till slut gick det upp ett ljus och de godkände. En annan fick vänta från oktober till slutet av december innan de skickade till de som ska komma och besikta osv. De som ska komma och besikta har dock fortfarande inte hört av sig med någon tid/datum så vi får se hur lång tid de ska ta på sig i sin tur. Gått miste om ett antal soldagar här i alla fall.
 
Fick fakturan nu. 3771 för elhandeln (370,83 öre/kwh + det där andra). Nätet får jag faktura varannan månad och den hamnar på drygt 1800 för december och januari. Min faktura för elhandeln samma period förra året var 3200, så det är ju inte oerhört stor skillnad.
 
Har fått för mig att Eon är lättare. Var någon som fått igenom ö-drift utan större bekymmer med dem. Det enda "problemet" var att de inte förstod att man kan ha ö-drift utan dieselaggregat så de ville ha något papper om det trots flera samtal från elektriker. Till slut gick det upp ett ljus och de godkände. En annan fick vänta från oktober till slutet av december innan de skickade till de som ska komma och besikta osv. De som ska komma och besikta har dock fortfarande inte hört av sig med någon tid/datum så vi får se hur lång tid de ska ta på sig i sin tur. Gått miste om ett antal soldagar här i alla fall.
Okej! Åh så segt när man väl bestämt sig, att det drar ut på tiden. Så blev det för oss med bergvärmen, då bristen på värmepumpar gjorde att det blev många månaders försening.
 
Jag har fått min faktura för förbrukningen. December slutar på 899 kWh vilket betyder 3 560 kronor.
Får väl se vad elnätet slutar på.
 
Sen vi flyttade in för cirka 6 år sen har vi sänkt vår förbrukning från 30k kWh till strax under 20k kWh. Vi hoppas kunna sätta en en kamin för att "myselda" i år. Spännande att se hur mycket vi kan få ner förbrukningen med den också!
Rekordlåg förbrukning i januari med 2360 kWh, det förklaras nog delvis med att det var så pass varmt i januari. :)
 
De har bytt elmtare här. 7 kwh per dag verkar det bli - trotts att prognosen för förbrukning varenda dag är på 1 kwh.
 
Vilka supersparare en del är! Imponerande!
Vi är på en mycket mer blygsam nivå, januari 22 använde vi 2323kWh och i år 1703. Snittemperaturen var samma båda åren enl eon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp