Hur stor (tum) får en sadel vara?

Linnea_1987

Trådstartare
Undrar varför en islandshäst som har en realtivt kort rygg kan gå med en 17 - 18" sadel på ryggen men inte en "vanlig" häst?
Frågar eftersom att jag har funderingar på att köpa en islandshästsadel till vårat russ eftersom att han är så bred och då undrar jag om det kan funka för honom?

Sv: Hur stor (tum) får en sadel vara?

Linnea_1987 skrev:
Undrar varför en islandshäst som har en realtivt kort rygg kan gå med en 17 - 18" sadel på ryggen men inte en "vanlig" häst?
Frågar eftersom att jag har funderingar på att köpa en islandshästsadel till vårat russ eftersom att han är så bred och då undrar jag om det kan funka för honom?

köp dej en sån du ,,jaghar använt sånna sadlar till våra tinkrar o det funkar utmärkt :bump:

hej hej! En bra regel är att sadlen ska ligga ca 2 fingrar (pek och lång) bakom bogbladet och ALDRIG lägre bak än sista revbenet!!

Regeln om sista revbenet är mycket omdiskuterad, och en av Sveriges ledande sadelexperter avfärdar den.

Vad säger han om den? *nyfiken* Är det ok att sadeln ligger längre bak eller? Intressant för mig med kort arab att veta ;)

Han var mer av åsikten att man får titta från häst till häst, vad den upplever som obehagligt.

Men han ansåg att man inte rakt av kan säga att sista revbenet är en absolut gräns.

Jag har en sadel som är 17,5" på min islandshäst. Han har kort rygg med sadeln ligger bra på honom med längd och så ändå.
Jag vet inte om det är att islandshästsadlarna kanske är konstruerade på ett annat sätt? Nej jag vet faktikst inte...

Tror ni att en 17" blir för lång för honom? Det är ju olika från sadel till sadel, men på ett ungefär..

Beror ju lite på om det är kilbossor eller rundbossor också.

Och hur lång ryggen är, om den är svankig eller rak, hur hästen bär vikt, hur ryggen ser ut överlag.

Omöjligt att säga utan att ha sett exempel på häst och sadel. Ta ut en sadelinprovare?

Lovisaleonora_ skrev:
Han var mer av åsikten att man får titta från häst till häst, vad den upplever som obehagligt.

Men han ansåg att man inte rakt av kan säga att sista revbenet är en absolut gräns.

:bow:

Jag håller med!

Man måste se till hur den enskilda hästen ser ut och rör sig, och hur de olika sadlarna beter sig på när man rider.

Varför inte köpa en bred ponnysadel i stället?

Tumstorleken är för ryttaren, och normalt sett får ryttare som är lagom för russ plats i sadlar som är 15-16". Sadlar i den storleken finns i minst lika breda storlekar som islandssadlar. Prisvärda exempel är Maxam ponny som finns på Hööks, och Wintec Wide som finns i många hästaffärer.

Jag tycker det låter urdumt!

Har denne sadelmakare tittat på hästens anatomi?
Den bär upp oss på revbensbågen - hur ska den kunna göra det om sadeln når bortom den? Dessutom har vi njurarna att tänka på där under!

Jag var på ett föredrag av en välrenomerad sadelutprovare - han påstod att hästen inte har någon diafragma...
Även den bäste kan ha fel! ;)

Lovisaleonora_ skrev:

Det tror jag med.
Har haft en ponny med extremt kort sadelläge som reagerade ordentligt om sadeln kom det minsta långt bak.
Men känner till flera hästar som ha sadlar som har lite för långa sadlar enligt det måttet men som är helt friska o sunda o mår hur bra som helst.

Senast ändrad:

Jag tycker att man ska lyssna på hästen, men att man ska försöka hitta en sadel som är kort nog ändå och att man bara i "Nödfall" (eller svåra fall kanske är en bättre benämning) ska ha en sadel som är för lång.

För även om man ska lyssna på hästen ska man komma ihåg att många hästar visar inte obehag förrän det har gått en tid, och då kan skadan redan vara framme.

Jag hittade lyckligtvis en sadel som låg bra och var kort nog samtidigt som matte fick plats i den iaf :) En beggad Cliff Barnsby Raven blev det!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: Tora
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31