derficutly

Trådstartare
Var och kollade påen unghäst idag, hon blir två år i juni och är korsning halvblod/paint. Jag undrar om man kan lista ut hur stor hon kommer bli? Idag såg hon ut att vara jätteliten! typ 140-145cm. Ägaren sa dock att hennes mamma var mellan 160-165 och att pappan var runt 160. Hon gick på llösdrift och var nog ganska låg i rang, kan du vara så att hon fått för lite mat och inte "hunnit" växa eller vad tror ni? Hur stora är era 1½åringar? Hjälp mig!
 
Sv: Hur stor?

Hej!

Jag har ett halvblodssto som är 1,60. Hon var 1, 40 när hon var drygt ett halvår;) . Så den hästen du tittade på blir nog inte särskilt stor.
 
Sv: Hur stor?

Det är svårt att svara på för hästar växer ju så olika. Min förra häst var 140 cm som 2 åring och var 164 cm när jag sålde honom som 5 åring.
 
Sv: Hur stor?

mitt halvblod va inte större i den åldern, trots fri tillgång på hö med bra värden och alla tillskott han behövde. idag är han över 165 (91/2 år) hans syster va nog inte mer än 140 i den åldern, hon är 160 idag (4 1/2år) och växer fortfarande (även hon har alltid fått vad hon behöver).

det är så himla olika från individ till individ. vissa växer snabbt och blir höga och gängliga tidigt andra växer saktare med samma förutsättningar. vissa växer fortare bak, andra växer fortare fram och vissa växer jämt eller växlar mellan att vara högre bak/fram.
 
Sv: Hur stor?

Min dam var 135 cm när hon var 1½ år den hösten drog hon iväg 10 cm på höjden. Idag är hon snart 3 år och mäter 152 cm. Hennes föräldrar var runt 152-158 cm så jag räknar inte med att hon blir så mycket högre.
 
Sv: Hur stor?

Har haft en liknande korsning. Hon var 1.47 innan betet som 2-åring och blev sen 1.61 som vuxen.
 
Sv: Hur stor?

Är det så att hästen är tillväxthämmad pga för dålig utforing bör du nog se dej om efter en annan häst.Men du kanske inte var spekulant?För övrigt får en vild gissning bli att den stannar på runt 150cm
 
Sv: Hur stor?

Är den från Skåne?
I såfall har du Landlord-Maraton-Pompe på stosidan. Det är ju lätt att kolla deras mankhöjder. Mad painten får du väll anta att den ligger inom vad som är vanligt för rasen, om den är renrasig villsäga.
Om den är underutfodrad kan du kanske vänta dig att den växer rätt mycket när du får hem den. Uppfödaren kanske har tagit fler föl på stoet och vet vad hon brukar lämna.
 
Sv: Hur stor?

Jag gissar på att den blir runt 1.60-1.62, nåt sånt! Mamma 1.60-1.65 Pappa 1.60= runt 1:60. Sen beror det på vilka betingelser den växer upp under. Har den under uppväxttiden fått den ultimata utfordringen och den ultimata stimulansen, sånt kan spela in.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 104
Senast: Twirro
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Ja, snart kanske jag köper mig en ny häst. Jag har ledsnat på mitt stos humör, vissa dagar hoppar hon som hus och andra dagar vill hon...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 513
Senast: traceys
·
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 214
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp