Hur stort blir fölet?

F

FAVORA

Det lär ju ska finnas lite metoder för att avgöra hur stort ett föl kommer bli när det vuxit klart - men tyvärr minns jag inget av sätten...

Kan ni hjälpa mig?
Hur pass tillförlitliga är dessa metoder?
Någon som vet???
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Ett av sätten är att ta ett balsnöre och dra upp längden från hov till armbåge. Sedan tar du snöret och håller upp det från armbågen och upp i luften så att säga. Sedan mäter du hur högt du kommit. Om metoden fungerar vet jag inte, men mga i min närhet har påstått det iaf. Jag provade metoden på min 3 månaders fölunge häromdagen och enligt metoden så ska han isf bli 170 cm vilket låter väldigt rimligt. Men sedan återstår det ju att se om det stämmer....;)
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Det där måste jag oxå testa nästan :rofl:

Det enda jag testat är och mäta skenbenen på mor och föl, och enligt detta så ska fölis bli högre än mor. Och Mor är 158cm hög.

Men ska absolut testa detta :D
 
Sv: Hur stort blir fölet?

På shetland brukar det heta att de växer 30-35 cm från den höjd de är när de föds. Brukar stämma hyfsat bra.
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Det enda jag testat är och mäta skenbenen på mor och föl, och enligt detta så ska fölis bli högre än mor.

Nyfiken på denna mätmetod - hur tolkar man resultatet och hur mäter man - på längden eller runt om? Kan man avgöra förväntad mankhöjd eller bara bestämma om fölet blir större eller mindre än mamman, men inte hur mycket större eller mindre?
 
Sv: Hur stort blir fölet?

På shetland brukar det heta att de växer 30-35 cm från den höjd de är när de föds. Brukar stämma hyfsat bra.

Vet du om det gäller alla raser eller främst shettisar? Har hört att olika raser växer till olika mycket...

Hur hög hon var vid födseln vet jag inte men hon vägde drygt 40 kg.
När jag googlade hittade jag en uppgift att födelsevikten är ca 90% av vuxenvikten, men det säger ju inte så mycket om den blivande mankhöjden egentligen. Om hon kommer väga 400 kg som vuxen, hur hög är hon då???:angel::confused: Med tanke på mammas och pappas kroppsbyggnad ska hon varken bli tung och "kallblodsaktig" eller tanig som ett spjälstaket, utan relativt ordinärt byggd.

Någon som har ett sto med "normal" kroppsbyggnad som väger 400 kg? Hur hög är hon?? Jag letar nämligen föl och är intresserad av en men är rädd att hon kommer bli för liten för mig. (nog för att jag gillar små hästar men...) Ska jag våga chansa eller leta vidare?:crazy:
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Enkelt:Tattar eller zigenarmåttet!
När fölet är ca 8 veckor/2 månader, mät från armbågen ner till marken och fördubbla det måttet:laugh: (Lägg till 1-2cm för hingstföl) och, voila, du har den vuxna hästens mankhöjd.
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Men jag tror inte riktigt på sådant här, jag gör det för en kul grej liksom. Lite skojj :)
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Ja jag fatta det som att man ska mäta längden på skenbenen.

Jag testade och mätte, och det sluta med att min fölis hade ca 1cm länge skenben än mamman. Jag vart rätt chockad då jag tycker dom såg lika ut från och stå och titta.

Men visst, ca 1cm längre.

Har fölet längre skenben så blir den högre om mindre så blir den mindre än mamman.

Men som sagt, jag vette tusan om man kan tro på sådant här, men kul och testa :)
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Men jag tror inte riktigt på sådant här, jag gör det för en kul grej liksom. Lite skojj :)
Jag har använt tattarmåttet på minst 50 föl som fötts i vår familj av alla möjliga sorter under årens lopp, och det fungerar ganska bra, men inte exakt på centimetern.Självklart beror höjden på den vuxna hästen också på fodring , avmaskning och skötsel osv, en svältfödd unghäst lär ju inte bli lika stor som en väluppfödd unghäst som fått allt den behöver under åren från fölstadiet.
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Jag har också provat måttet. Det jag kan konstatera är att det stämmer bra på hästraser som inte är så "special" avlade för olika arbetsuppgifter. Som t ex russ och ardenner där går det väldigt bra att använda det. Men på hästar som tagits fram för speciella saker som travhästar och de moderna ridhästarna stämmer det inte alls. Där kan det slå på decimetrar åt bägge hållen.
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Är det ponny??
Mitt flb-sto på 161 cm väger 615 kg just nu. Inte fölat i år så i normalt hull, bra musklad.

Ja, det är en "trevägskorsning" vars pappa är knappt 160 cm och mamman endast c-ponny. Så det är riktigt knepigt att gissa var fölisen kommer landa på måttstocken. Jag vill ju att hon ska bli minst 145 cm och gärna lite större. Blir hon mindre så är hon nog tyvärr inget för mig och risken finns ju med tanke på mamman...
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Ja, det är en "trevägskorsning" vars pappa är knappt 160 cm och mamman endast c-ponny. Så det är riktigt knepigt att gissa var fölisen kommer landa på måttstocken. Jag vill ju att hon ska bli minst 145 cm och gärna lite större. Blir hon mindre så är hon nog tyvärr inget för mig och risken finns ju med tanke på mamman...
För många år sen hade vi ett litet C-ponnysto,132cm hög, som lyckades ta sig in till kompisens 2 åriga halvblodshingst (e Fantom-Portos-Jovial, är väl ganska stor rejäl stam), som var 166cm hög. Det stoet producerade ett föl som blev 138 cm hög som vuxen.
Det är spännande med avel :laugh:
 
Sv: Hur stort blir fölet?

Det gäller shetland, alltså födelsehöjden + 30-35 cm. Att mäta från armbågen till marken och dubbla måttet går inte på shettisar, då skulle det bli mer än lovligt fel! :rofl:

Mitt ena sto, som exempel, var 66 cm som nyfödd och är idag 99-100 cm, 4½ år gammal och troligen färdigvuxen på höjden. Hon fick ett föl i år som var 62 cm en dag gammal, så jag skulle gissa att den fölisen blir strax under 1 m hög när hon är vuxen.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Katt Jag vet inte riktigt hur jag hamnade där :angel1: men det finns en Facebooksida som heter Livet med jourkatter. Det är en förening som...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Krålus
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 145
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade en skicklig terapeut tyckte jag som jag litade på. Men hon pushade väldigt hårt. Och jag pushade mig själv för jag ville klara...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp