Hur stort stall ska man bygga?

Sandra -74

Trådstartare
Vi står i begrepp att bygga stall. Har just nu en nordis och en shettis. Ska så småningom köpa en häst till. Har ett stall idag för två stora hästar och en shettis.
Jag funderar på att bygga antingen ett stall som är 9*8 meter med 3 st 12 kvadratsboxar. Sedan behöver jag en sadelkammare, en täckestorkrum och foderförråd. Ytan som är kvar i stallet är 4*3 m.

Nästa alternativ är 10*9m där det blir 2 st 12 kvadratare och 2 st 9 kvadratare samt sadelkammare 3*3m och foderförråd och täckestorkrum på
3*3m.
Spolplast kommer jag ha precis utanför stallet då jag inte vill ha den fuktiga luften i stallet.

Höloge kommer vi att bygga intill så något hö ska inte förvaras i stallet utan det är kraftfoder som ska förvaras i foderförrådet.

Hur skulle ni gjort?

Sv: Hur stort stall ska man bygga?

Det beror väl lite på vad du har tänk dig i framtiden. Kommer du vilja ha 3 stora hästar kanske? Eller tror du snarare på två stora och två ponnys?

om du ändå ska bygga fyra boxar så bygg storhästboxar!! det kanske kommer en dag i framtiden då ni skaffar fler stora hästar och så står ni med ett fint stall och ej godkända boxar. skulle ju vara lite tråkigt då. här hemma har vi byggt fullmått på våra boxar både takhöjd och antal kvadrat i boxyta, med tanke på lite framförhållning ifall här en dag skulle hamna en häst på 180 cm. när vi byggde hade vi en 160 häst, men i dagsläget har vi som högst en fjording på 148 och ett gäng mindre ponnyer. men man vet aldrig hur framtiden ser ut.

Jag har ritat vårt framtida stall för fem boxar. Två av dem ska enkelt gå att slå ihop till fölbox om man så önskar. Vars en häst, en inackordering och sedan verkar det alltid vara vits att ha mer utrymme än man tror sig göra av med från början... ;)

Bygg alla boxar i storlek till stor häst, även om där skall stå en ponny. I framtiden kanske du vill ha stor häst i alla boxar, och det är lättare/bättre att ha ponny i stor box än tvärtom. Vi har löst problemet med att ponnyn skall kunna se ut genom dörren, genom att ha en urgröpning, där han kan stå o se ut över stallgången. Dörren är lätt att byta ut, ifall där skall stå en stor häst, bara att haka av gångjärnen.

Vi har en extrabox ifall att..används för tillfället att ha rockard och andra saker i. Så tänk på att ha ett extra utrymme, ifall du ska förvara vagnar/skottkärror/grepar /pallar o annat inomhus.
Annars så tycker jag att din plan för stallet låter bra, och jag kan för tillfället inte komma på nåt mer som du behöver.

Vi har fikarum/kraftfoder i samma rum som sadelkammare. Går bra ifall man har litet stall med bara 2 hästar.

Ponnyboxar drar ner värdet om ni vill sälja gården i framtiden. Utrymme går alltid åt....

Se till att du bygger "skalet" så stort som möjligt och haka inte upp dig på alltför stela planlösningar.Se också till att du har rejäl takhöjd, gärna 4 meter eller mer invändigt.

Är "skalet" (dvs golv+ytterväggar+tak) tillräckligt tilltaget från början så är det väldigt enkelt att ändra planlösningen inne - du kanske gör något helt annat med byggnaden om 10 år än vad du gör idag.... och då är det skönt om det går enkelt att ändra planlösningen inne utan att behöva göra något åt själva "skalet".

Detta ger även högre flexibilitet för för framtida förändringar i djurskyddslagstiftning, marknadens utveckling m.m.
Det är ju dumt att bygga hela byggnaden utifrån lagens minimimått (3x3m är redan idag för litet för många j-stora halvblod...), då står man där med skägget nerknöglat i brevlådan när lagen ändras (typ som alla ridskolor som står med nya anläggningar men byggda med spiltor, otroligt korkat)... och får kanske välja mellan att lägga ner verksamheten eller bygga om för ofantliga pengar.

Att bygga höloge bredvid stallet är ett steg i rätt riktning, se till att dörren är minst 3m bred och 3,5m hög så att det är lätt att köra in och ut med traktor vid foderleverans. Att ha hölogen bredvid underlättar även vid brandsektionering då nybyggda stallar ska brandavskiljning mellan hö och stall som motstår brand under minst 60 minuter (LBK´s rekommendationer är att betrakta som tvingande numera).

Senast ändrad:

*kl*
Jag tackar för alla svar.
Det blir nog så att vi bygger ett stall som innehåller 4 st 12 kvadratare. Jag får lyssna på min man som hela tiden tjatar om att man ska bygga större.
Stallet får väl bli 9*11 m om man oxå ska få in en sadelkammare på 3*3 m samt ett täckestorkrum och foderförråd. Vi får se om det blir verklighet. Det kan nog bli rätt dyrt!

Ska man isolera stallet eller kallstall helt utan isolering?
Om man bygger kallstall utan isolering kommer man att ångra sig senare?

jag tror nog inte 3x3 boxar kommer bli förbjudna, nästan alla standardstall har fortfarande såna... med 170+ hästar i. :crazy:

själv har jag två 3x4 och en 3x3, och spolspilta mitt emot den. hade bara två stora när jag byggde, nu har jag en d-ponny i lilla boxen. och jag skulle inte ha någon större hästen i den.. sen sadelkammare 3x3 och foderrum 3x3. där skulle man om det behövdes kunde ha båda en 3x3 och 3x4 box. sen har jag ett förråd som är typ 10x3 tror jag.

båda jag och mina hästar är frusna av oss så jag har isolerat stall. skönt att kunde borsta och linda utan att fingrarna fryser till is! kostar lite xtra med det tycker jag det är värt! blir dock inte jättevarmt eftersom det är så högt i tak.

jag skulle ha gjort 2st på 12kvm och 2st på 9kvm, du kan ha fullstora hätar i alla men oftast har man kanske inte 4 hästar som alla är över 175 cm, utan man kanske har två som är under 160 cm.. eller två ponnies..

ang isoleringen så isolera! att inte isolera gör att stallet i vissa hästägares ögon är "värdelöst" för att det är ett oisolerat stall som inte är "färdigt för inflyttning av frusna porslinshästar"..

även om du har isolerat så kan du ha god ventilation och självdrag, då är det ett kallstall, även om det är isolerat, fördelen då är att du enkelt kan stänga till självdraget och kanske med hjälp av en värmeväxlare hålla 10 plusgrader i stallet..

lägg gärna ut ritningar :idea:

Nu var det ju inte tal om att förbjuda boxar som är 3,0x3,0 - utan det handlar om hur stora hästar man får knöka in i en box på 9,0 kvadratmeter.

En box på 9,0 kvadratmeter och med kortaste sidan minst 2,50 meter är idag godkänd för en häst på maximalt 1,70 meter i mankhöjd.

Är hästen 1,71 i mankhöjd så är det med andra ord inte tillåtet att ha den i en box på 3,0x3,0... med dagens regler vilka knappast kommer att mildras inom överskådlig framtid, samtidigt som hästarna tycks bara bli större och större när man envisas med att avla på högbenta bruna klumpar i kolossalformat.

I ett "tävlingstall" nuförtiden så finns det ju massor med hästar som ligger på 1,70 eller högre... därför kan det vara smartare att bygga lite störrre boxar, det är ju bättre att vara med i framkant av lagstiftningen än att kämpa emot den.

I och för sig så kommer jag nog aldrig ha en häst på 1,70 igen. Var alldeles för stort tycker jag men man ska inte låsa sig för det.
Det stallet jag har idag har jag 2 st boxar som är någonstans mellan 10,5 och 11 kvadrat. Mindre än så vill jag inte att min nordis på 1,52 ska ha, men jag kommer nog alltid att ha en ponny som sällskap till min häst så då tänkte jag på en 3*3metare.
Takhöjden kommer att minst bli 3 meter men kanske blir det 3,5m, det har vi inte bestämt än. Vi ska ha så högt att vi enkelt kan få in en balvagn på logen för avlastning.
Just nu velar jag nog om jag ska ha 3 eller 4 stora boxar. Har aldrig haft inakorderingar, har inte trivits när jag har varit inakorderad hos andra och vet nog inte om jag skulle vilja ha hit någon annan.
Om jag ska vara här själv så behövs det inte mer än 3 boxar för om dottern skulle vilja ha en ridbar ponny så kan man faktiskt klara sig länge på att dela av en stor till två små.
Men den stora frågan är om man blir nöjd av att "bara" ha 3*4m som man ska få in kraftfoder, mineraler, sadelkammare och någon form av täckestorkrum eller om man behöver sadelkammare på 3*3m och foder, torkrum på 3*3m.
Man vill ju inte göra fel!

när du bara dimensionerar stallet för 3-4 hästar och ej ska ha tvättmaskin för att kunna tvätta täcken så är 3x3 m torkrum bara onödigt stort.. du kommer maximalt at ha 4 täcken i torkrummet åt gången och om de är upphängda o bakändan i klämmor med 1 dm emellan behöver du ha ett torkrum på 2x0,5m, så bygg istället ett torkskåp med dom måtten inuti sadelkammaren, kör med dubbeldörrar så du lätt kan hänga upp och ta ner täckena..

ang själva torkandet så installera en värmefläkt i golvnivå som drar in kall luft utifrån, in genom fläkten och ut inuti torkskåpet, sedan sätter ni en vanlig stängbar ventil i takhöjd, då kommer ny torr luft att värmas, stiga, dra fukt ut täckena och fukten försvinner ut genom ventilen.. och genom att ha torkskåpet i sadelkammaren får ni en värmekälla i sadelkammaren på köpet..

foderkammare bör ni ha skilt från både sadelkammare och torkskåp, värme och fukt förstör fodret och dammet från fodret förstör utrustning.. hade ni tänkt ha 6-7 olika stora bautasäckar med olika kraftfodersorter att ta lite ur varje dag eller skall ni även ha kraftfoderrummet som foderlager?
är ni händiga så bygg foderbackar av båtplyfa som bildar ett snyggt plocksystem (tänk: godislådorna på ICA) det är lätt att få locken att sluta tätt med hjälp av tätningslister och sätt på spännhaspar för att förhindra att skadedjur eller hästar kan öppna locken själva..
sätt vattenkram och tvättho i foderrummet och i avloppet, gjut in ett sandlås, grusiga stävlar, spåniga hinkar, överbliven betfor, det sätter igen avloppet på ett litet kick om ni inte ser till att det silas bort :idea:

den enda gången man ska tänka att man ska kunna dela en box eller slå ihop två boxar är när man ska ha fölningsboxar, man ska aldrig tänka att man bygger en vanlig storhästbox och delar av till två ponnyboxar, det kommer inte att hända.. bygg 2 st 9kvm boxar till småhäst/ponny

lägg gärna ut en ritning på hur du har tänkt :idea:

jag vet massor av 170+ hästar som står i 3x3 boxar. det ar jättevanligt. så folk verkar inte bry sig. :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 695
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 259
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 627
Senast: Angel
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 880
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka