Hur täcka inför morgondagens transport?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag ett dilemma här, och för mycket snor i hjärnan för att tänka själv. Ska åk imorgon och kan inte bestämma mig vad jag ska klä på hästeländet.

Unghäst, van åkare och åker lugnt (svettas inte etc). Full pälsad, går normalt otäckad men har gått täckad senaste månaden pga mycket skitväder med nederbörd, blåst och kring nollan. Fryser sällan utom vid nämnt väder. Inga problem att vara täckad ute i minus fem, gå in och sen bli av med täcket och vara 'naken' inne vid minus fem t ex.

Nu är det minus 20 (och jag klurar på hur jag ska ta mig IN i den hopfrusna transporten imorgon.. sucka..) och jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska klä henne. Inte åkt i mer än minus tio förr och då har hon haft fleecetäcke med hals utan problem, ev har jag slängt på ett TUNT vanligt fleece under, jag minns inte (jag är genomförkyld och kan knappt sitta upp).

Åker med lilla luckan på glänt och fullt öppen ventil på skötardörren. Restid enkel väg 2½ timme.

Men vad skulle ni klä på? *Bara' fleecetäcket med hals, eller det i kombination med annat? Har fleecetäcken med och utan hals, vanliga thermotäcken i olika tjocklek. Finns även ylletäcke men jag vetefan om hon kan ha det. Och så utetäcke då, ganska normalfodrat.
 
Sv: Hur täcka inför morgondagens transport?

Jag hade nog tagit fleecet med hals och ett tunt termotäcke, det är rätt långt och åka rätt så vanligt att dom fryser pågrund av draget i transporten.
Men har känla av att du i slutändan kommer fram till vad du ska imorgon när du går ut i stallet.

Mvh
Camilla
 
Sv: Hur täcka inför morgondagens transport?

Jag skulle ta det tunna fleceetäcke, det värmer en aning och är bra om han skulle svettas, vilket jag tycker är ett vanligare problem på unghästar. Ofta så är de väldigt lurviga, och de har mer att "stå i" när de åker transport, än transportvana hästar och blir väldigt ofta varma.
 

Liknande trådar

Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: spinxx
·
Hästvård Jag ska åka ganska långt när jag hämtar min häst i helgen 5 timmar (6 inklusive mat och vätske paus både för häst och människor)...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Breccia_
·
L
Utrustning Vart lite fundersam nu, hästen ska åka transport imorgon och jag vet inte riktigt hur jag ska klä henne... Damen ifråga, som ska åka...
Svar
5
· Visningar
876
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp