Bukefalos 28 år!

Ska jag ha täcke i transporten? *lång resa

Flinga

Trådstartare
Jag ska åka ganska långt när jag hämtar min häst i helgen 5 timmar (6 inklusive mat och vätske paus både för häst och människor).

Första gången som jag åker så pass långt med häst, min första tanke är givetvis att jag inte ska ha täcke på (det är ju faktiskt augusti) men de senaste dagarna har det varit lite kyligare i luften och jag funderar över när de ska stå så pass länge om de kan bli dragit. Det kommer bli motorväg nästan hela vägen, jag kommer att ha båda fönstren öppna längst fram i transporten + ventilen i skötar dörren kommer också ställa bakluckan i läget som gör att den står lite på glänt för vädringens skull.

Hade det varit en kortare resa hade jag inte haft täcke, men nu blir det ju längre tids drag... Ska jag lägga på ett tunnt sommartäcke? Eller är det bara dumt?

I övrigt har jag både packat sjuksaker, extra grimma etc, kniv ifall olyckan skulle vara framme. Är det något mer jag ska tänka på?

Tänkte promenera med henne när jag kommer hem efter den långa resan är det något mer man ska tänka på väl hemma vi kommer sent på kvällen så hon kommer få gå direkt in i sin nya box. Lite betfor i vattnet så att det dricks ordentligt under natten kanske?
 
Sv: Ska jag ha täcke i transporten? *lång resa

Jag brukar alltid ha med mig; basic sjukvårdssaker, kniv, ficklampa, se till att ha punkaspray (man vet aldrig vad som händer!), 5-56, extra grimma, extra grimskaft och ett träns. Händer något (vilket det ju nästan aldrig gör) och man måste lasta ur hästen på ett stökigt ställe så känns det bättre att ha ett träns.
Promenera lite efter att man kommit fram är oftast en bra idé, för att få ur adrenalin och mjölksyra ur musklerna men om det är ett nytt ställe kan ju hästen vara lite tittig så träns kan ju vara att föredra då också.
Ang täcke så beror det ju på vädret, jag var och hämtade min igår, det var 23 grader och rusningstrafik (suck) och han var väldans blöt, hade jag haft ett riktigt tunnt svettäcke (typ i nät eller liknande) hade han fått ha det men nu har jag inget sådant så jag körde honom naken. Fleece o.s.v. hade blivit alldeles för varmt och enbart blivit sjöblött.
Betfor i vattnet eller alt. mycket blöt betfor är nog bra, det återställer vätskebalansen lite fortare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 554
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 712
Senast: Juli0a
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
911
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp