Bukefalos 28 år!

Täcke vid transport

L

lill_flesky

Vart lite fundersam nu, hästen ska åka transport imorgon och jag vet inte riktigt hur jag ska klä henne...

Damen ifråga, som ska åka transport, är klippt halvhals + bog men har rejält med päls annars. Transporten är isolerad (ume av äldre modell) och i princip dragfri. Normalt brukar hästen ha ett regntäcke på sig i hagen, om det inte blir superkallt. Dessutom har hästen väldigt lätt för att stressa upp sig i transporten och blir därmed väldigt svettig.

Så, nu funderar jag lite på vad man bör ha för täcke på damen. Tänkte från början att hon skulle ha ett normaltjockt stalltäcke (Jacson sammetstäcke) och byta till ett hansbo kombitäcke när vi åker hem. Men vad tror ni? Är det för lite? Om hon svettas så blir det ju kallt.. Funderar på att ta på ett tunt termo ovanpå stalltäcke, men då finns risken att hon börjar svettas pga. att det blir för varmt...

Så! Ideér och förslag hitåt tack!
 
Sv: Täcke vid transport

Ett fleecetäcke eller ett ulltäcke borde räcka eftersom transporten är isolerad + att hästen har mycket päls. Men hur kallt e de?
 
Sv: Täcke vid transport

Ett fleecetäcke eller tunnt stalltäcke räcker gott och väl.
Dom brukar snarare bli för varma än kalla..
 
Sv: Täcke vid transport

Jag hade tagit ett fleece eller ulltäcke bara. Tror det blir för varmt för henne med ett thermotäcke..
 
Sv: Täcke vid transport

Just nu är det bara ngn minusgrad, men jag såg alldeles nyss att det skulle bli ganska varmt imorgon, så det blir nog bara stalltäcket. Tack för alla svar!
 
Sv: Täcke vid transport

lill_flesky skrev:
Vart lite fundersam nu, hästen ska åka transport imorgon och jag vet inte riktigt hur jag ska klä henne...

Damen ifråga, som ska åka transport, är klippt halvhals + bog men har rejält med päls annars. Transporten är isolerad (ume av äldre modell) och i princip dragfri. Normalt brukar hästen ha ett regntäcke på sig i hagen, om det inte blir superkallt. Dessutom har hästen väldigt lätt för att stressa upp sig i transporten och blir därmed väldigt svettig.

Så, nu funderar jag lite på vad man bör ha för täcke på damen. Tänkte från början att hon skulle ha ett normaltjockt stalltäcke (Jacson sammetstäcke) och byta till ett hansbo kombitäcke när vi åker hem. Men vad tror ni? Är det för lite? Om hon svettas så blir det ju kallt.. Funderar på att ta på ett tunt termo ovanpå stalltäcke, men då finns risken att hon börjar svettas pga. att det blir för varmt...

Så! Ideér och förslag hitåt tack!

Min helklippta har bara fleccetäcke ibland när han åker. Det blir inte så kallt som man tror i transporten. Så jag tror det räcker med ett kombitäcke : ) om det inte är jättekallt
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: aramis
·
Utrustning Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem. Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: spinxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 813
Senast: gylle
·
Träning Nu har jag ett dilemma här, och för mycket snor i hjärnan för att tänka själv. Ska åk imorgon och kan inte bestämma mig vad jag ska klä...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp