Täcke under sommar-transport?

spinxx

Trådstartare
Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem.
Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi skulle lasta ur, men luftfuktigheten gick inte av för hackor, och temperaturen låg väl på ca 10+.
Hästen blev svettig efter klassen och jag satte på ett fleecetäcke för att hon inte skulle kallna, lastade henne sedan med det på och åkte hem. En resa på 30 min.
När vi kom hem var det som en tropisk regnskog i transporten: kondens i hela taket och fukt utanpå hela fleecetäcket och hästen (hon var i stort sett torr när jag lastade henne, så fukten var från luften i transporten):(
Jag hade takluckan och bägge fönsterna på glänt samt övre luckan bak på "yttersta" läget, för att optimera ventilationen. (Skulle jag behövt åka med allt vidöppet? :confused:)

Så mina frågor generellt är:
Hur täckar ni hästarna vid transport under sommarmånaderna och de väder som tillhör?
Min åker naken eller med nättäcke när det är varmt. -Men när det inte riktigt är SÅ varmt, och när det t.ex. ösregnar?

Funderar på att införskaffa mig ett coolertäcke, har bara använt mig av fleecetäcken hittils.
Vad är era erfarenheter av dessa täcken? Värme/absorption? :confused:

Och hur går tankarna kring vanliga klassiska bomullstäcken? :)
 
Jag öppnar enligt rekommendationen och det blir aldrig så fuktigt ens med svettiga hästar.
Använder tunna coolertäcken eller låter de åka nakna
 
Ibland tar jag på täcke för att jag fryser och tänker att de gör det också. Men de gånger jag glömt täcke på hösten/vintern/våren så har de torkat tills jag är hemma även om det bara är 30 minuter hem (har fjordhästar, så det är inga korthåriga hästar).

De verkar inte frysa och det, och att de torkar så fort, beror nog på att de rör sig hela tiden när man kör. De parerar, lutar sig, är alerta.

Två svettiga hästar i transproten ger kondens och värme och jag måste ha fullt öppet överallt.

Sommaren, alltid utan täcke även om de är svettiga, om det inte är typisk midsommar (6 grader varmt bara).
 
Jag öppnar enligt rekommendationen och det blir aldrig så fuktigt ens med svettiga hästar.
Använder tunna coolertäcken eller låter de åka nakna

Enligt vilka rekommendationer? :confused:
Jag har ett Thule Diamant släp som jag köpt begagnat utan instruktionsbok.
Tänkte om Thule har en pdf att ladda ned där det står mer om ventilationsoptimering men det verkar inte så. :(
 
Jag gillar täckena med cooler/fleece på ryggen och nät på sidorna. Då får man lite skydd mot drag uppepå ryggen men det blir inte så varmt som med ett "helt" täcke.

10172585_575974872521671_6341045098688483691_n.jpg


398309_284690404983454_878851799_n.jpg
 
Alltid helöppet bak om det är fuktigt och/eller varmt. Fukt är det som är absolut skadligast för hästens andning, tätt efter kommer damm.

Kör alltid öppet bak om det inte är snöstorm.
 
Enligt vilka rekommendationer? :confused:
Jag har ett Thule Diamant släp som jag köpt begagnat utan instruktionsbok.
Tänkte om Thule har en pdf att ladda ned där det står mer om ventilationsoptimering men det verkar inte så. :(

De som satt på insidan av dörren till min Henra.
Mitt Thule har samma ventilation och det fungerar utmärkt :)
 
Var iväg och tävlade under helgen och stötte på ett litet problem.
Vi klarade oss precis undan regnet, då det blev uppehåll när vi skulle lasta ur, men luftfuktigheten gick inte av för hackor, och temperaturen låg väl på ca 10+.
Hästen blev svettig efter klassen och jag satte på ett fleecetäcke för att hon inte skulle kallna, lastade henne sedan med det på och åkte hem. En resa på 30 min.
När vi kom hem var det som en tropisk regnskog i transporten: kondens i hela taket och fukt utanpå hela fleecetäcket och hästen (hon var i stort sett torr när jag lastade henne, så fukten var från luften i transporten):(
Jag hade takluckan och bägge fönsterna på glänt samt övre luckan bak på "yttersta" läget, för att optimera ventilationen. (Skulle jag behövt åka med allt vidöppet? :confused:)

Så mina frågor generellt är:
Hur täckar ni hästarna vid transport under sommarmånaderna och de väder som tillhör?
Min åker naken eller med nättäcke när det är varmt. -Men när det inte riktigt är SÅ varmt, och när det t.ex. ösregnar?

Funderar på att införskaffa mig ett coolertäcke, har bara använt mig av fleecetäcken hittils.
Vad är era erfarenheter av dessa täcken? Värme/absorption? :confused:

Och hur går tankarna kring vanliga klassiska bomullstäcken? :)
Min åker nakna så läge det är varmare än 5-10+. är det kalare och de inte har vinterpäls så får de ett cooler täcke på sig.
blir så varmt i transporten att de inte behöver ngt annat. Står de länge och väntar i transporten däremot så får de en ryggvärmare på sig. är det tok varmt ute så lägger jag på blöta handdukar och byter dem ofta så att de får kyla av sig ordentligt efter tävlingen innan de åker hem igen, väl hemma så duchas de innan de får gå ut i hagen igen.

Är det mindre än 0 grader så får de fleece eller innetäcke på sig. Är det mot 10 minus så har de vinter täcken på sig
 
Jag gillar cooler täcke. Håller mina hästar svala och torra. Tex Bucas har både med nät och tunn fleecesida som Gaia visade där uppe sen har dem ett där "hela" täcket är i samma cooler material.
 
Mina hästar åker alltid med luckan bak öppen, om det inte är snöstorm eller hällregn. Jag föredrar att sätta ett regntäcke på hästen under transport om det regnar än att stänga luckan.

Det jag lagt märke till är att det inte bildas kondens alls då, hästarna är betydligt mindre stressade också (tänk er själva att sitta i en liten låda med mycket fukt och sjunkande syrenivå i förhållande till lungkapaciteten - jag skulle nog bli milt stressad efter ett tag).
 
Jag har funderat på detta med överluckan... blir inte era hästar störda av att se allting bakåt? Tänker om man kör på motorväg med långtradare osv.

Jag har ett Star Safir från -01 och det har bara takluckan, inga öppningsbara fönster vilket jag tycker är skit sommartid. Jag kör med övre luckan på yttersta snäppet men jag tycker inte det räcker på sommaren. Har dock inte behövt transportera så mkt när det varit som varmast tackolov, men den dagen lär ju komma när man ska iväg i sommarhettan...

Hur ska man eg rikta takluckan för bästa luftflöde? Tänker att det borde vara bäst att ha öppningen framåt så att det blir mer motstånd = mer luft in? Jämfört med att ha den bakåt eller rakt upp.
 
Samma här, på somrarna har vi oftast nättäcke med frotté/fleece/liknande på, eller t.ex Bucas cool power på.
 
Jag har funderat på detta med överluckan... blir inte era hästar störda av att se allting bakåt? Tänker om man kör på motorväg med långtradare osv.

Jag har ett Star Safir från -01 och det har bara takluckan, inga öppningsbara fönster vilket jag tycker är skit sommartid. Jag kör med övre luckan på yttersta snäppet men jag tycker inte det räcker på sommaren. Har dock inte behövt transportera så mkt när det varit som varmast tackolov, men den dagen lär ju komma när man ska iväg i sommarhettan...

Hur ska man eg rikta takluckan för bästa luftflöde? Tänker att det borde vara bäst att ha öppningen framåt så att det blir mer motstånd = mer luft in? Jämfört med att ha den bakåt eller rakt upp.
Jag har en gammal kylinge och rampen är ganska låg. Så om jag inte vill att hästen står med svansen fladdrandes i vinden efter transporten så får den vara stängd :p.
Har den alltid på yttersta hacket, hade rampen varit högre än hästens rumpa så hade jag kanske kunnat tänka mig att ha den öppen men vågar inte nu.
 
Jag har funderat på detta med överluckan... blir inte era hästar störda av att se allting bakåt? Tänker om man kör på motorväg med långtradare osv.

Jag har ett Star Safir från -01 och det har bara takluckan, inga öppningsbara fönster vilket jag tycker är skit sommartid. Jag kör med övre luckan på yttersta snäppet men jag tycker inte det räcker på sommaren. Har dock inte behövt transportera så mkt när det varit som varmast tackolov, men den dagen lär ju komma när man ska iväg i sommarhettan...

Hur ska man eg rikta takluckan för bästa luftflöde? Tänker att det borde vara bäst att ha öppningen framåt så att det blir mer motstånd = mer luft in? Jämfört med att ha den bakåt eller rakt upp.

Jag kör alltid med lilla luckan öppen oavsett väder.
Ja, min häst kan reagera lite när långtradaren ligger i röven på oss (kanske steppar något steg) , men hon är skogstokig om luckan är stängd. Hon känner sig för instängd med överluckan stängd, vi har prövat men hela släpet hoppade omkring som ett popcorn bakom bilen då...
 
Tusen tack för svaren!
Köpte ett tunt bucas cooler som kan fungera nu när det inte riktigt är supervarmt ännu.

Såg även att jag kört med bägge fönsterna stängda SAMT att frontventilen varit helt igenskjuten. :nailbiting:
Öppnade upp ventilen helt, samt öppnade fönsterna helt i bakkant och igår när vi åkte i fukt/regn var det helt annat klimat i trailern! :D :angel:

Hon har förövrigt endast åkt lastbil innan och tycker att öppna luckor är djävulens påhitt.
Därför åker alltid den bakre luckan upp, dock alltid på det yttersta läget.
 

Liknande trådar

Utrustning nu på hösten så har jag bara en lerig hage att rida i = får köra iväg med hästen för att kunna rida ordentligt. är ca 20 min till...
2
Svar
20
· Visningar
5 300
Utrustning Har ni tips på bra och svala täcken att ha i transporten nu när sommaren kommer? Jag är i tankarna att åka ca 4 timmar i transport med...
Svar
13
· Visningar
5 084
Senast: Totola
·
Träning Ska hämta hem en häst snart, och vädret är ju så lagom kul :crazy: .. frågan är; ska jag täcka henne i transporten? Vi ska åka ca 40...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Liten
·
Träning Nu har jag ett dilemma här, och för mycket snor i hjärnan för att tänka själv. Ska åk imorgon och kan inte bestämma mig vad jag ska klä...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp