Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni runt val av förskola?

Mirtai

Trådstartare
vi står i valet och kvalet att byta förskola på vår son, som är 2 år.

Idag går han på en förskola som ligger på fel sida stan, tar ca 20 min med bil. Vi valde den förskolan eftersom hans storebror går där och det är en väldigt bra förskola. Visst finns det saker som är mindre bra men på det stora hela är vi väldigt nöjda och sonen trivs utmärkt!

Till hösten kommer storebror gå över i förskoleklass och frågan om att flytta sonen till en närmare förskola har dykt upp. Varannan vecka har vi bara sonen och då vore det skönt att slippa åka 40 min extra för att lämna/hämta. Den förskolan som är aktuell ligger 5 min promenad från oss och det är där barnen i vårt område går vilket är bra med tanke på kompisar i framtiden.

Vi var där på besök och... Ja, det kändes väl inte toppen. Nu blev vi tyvärr hänvisade att besöka småbarnsavdelningen trots att sonen i så fall skulle börja på storbarnsavdelningen.

Den stora skillnaden är nog personalens förmåga att förklara hur man arbetar och varför. På nuvarande förskolan är de väldigt duktiga att berätta om att de arbetar med tex pärlplattor för att det ger matte och geometriträning. På nya förskolan var det mer "ja, vi jobbar med matte".

Hur tänker ni runt förskola för era barn? Hur viktigt är det att ha nära? Jag vet att det bara är vi som kan bestämma men kände att jag vill ha lite input från er om hur ni tänkt och resonerat :)
 
Jag skulle nog prioritera att ha kommande skolkompisar nära, särskilt om ni bor i ett område där barnen om något år kommer springa mellan varandra och leka.
 
Åh, jag står inför samma dilemma så jag följer. Yngsta dottern fick inte plats på storasysters förskola som ligger i byn där vi bor. Hon fick därför gå på förskola i stan 20 minuter bort, och pedagogerna där är fantastiska! Det har varit lite personalbyten på förskolan i byn och det är numera allt annat än inspirerande där, och storasyster säger ofta att det är tråkigt att fröknarna aldrig vill leka med dom utan bara skäller och har gått från att inte vilja hem till att kasta sig i min famn när jag kommer.

Fördelarna är just kompisarna i byn. Men att flytta yngsta från en bra förskola till en som känns mindre bra bara för att det är bekvämt för mig känns inte heller bra. Så vi är rådvilla.
 
Vi satt i liknande situation för något år sedan och valde att byta till en närmare förskola. Vi har inte ångrat valet en sekund. Vi hade praktiska delar som gjorde valet enkelt för oss.

Kan du inte ringa direkt till en av de andra avdelningarna och fråga om ni kan få komma på besök? :)
 
Jag skulle nog prioritera att ha kommande skolkompisar nära, särskilt om ni bor i ett område där barnen om något år kommer springa mellan varandra och leka.

Det är en stor del i det hela. Vi bor i ett villaområde där ungarna springer mellan varandra och leker i stora grupper. Så den sociala biten känns jätteviktig!
 
Vi satt i liknande situation för något år sedan och valde att byta till en närmare förskola. Vi har inte ångrat valet en sekund. Vi hade praktiska delar som gjorde valet enkelt för oss.

Kan du inte ringa direkt till en av de andra avdelningarna och fråga om ni kan få komma på besök? :)

Vi bar runt och tittade även på de avdelningarna men träffade ingen personal. Funderar också på att gå tillbaka en gång till, men samtidigt så tänker jag att de säkert har koll och att den personen vi träffade bara var dålig på att kommunicera det
 
Efter att ha satt dottern på en förskola nära oss där "alla andra" går och det blev skitdåligt känner jag nu att det är väldigt mycket vart att ha en som är bra. Där det inte känns bra att sätta barnet innan hade jag inte bett om plats. Nu har vi en annan som tar en stund att åka till, förvisso "bara" ca 5-10 min med bil. Man passerar tågstationen när man åker dit så det är ju fram och tillbaka, men det är så värt för den är riktigt, riktigt bra!
 
vi står i valet och kvalet att byta förskola på vår son, som är 2 år.

Idag går han på en förskola som ligger på fel sida stan, tar ca 20 min med bil. Vi valde den förskolan eftersom hans storebror går där och det är en väldigt bra förskola. Visst finns det saker som är mindre bra men på det stora hela är vi väldigt nöjda och sonen trivs utmärkt!

Till hösten kommer storebror gå över i förskoleklass och frågan om att flytta sonen till en närmare förskola har dykt upp. Varannan vecka har vi bara sonen och då vore det skönt att slippa åka 40 min extra för att lämna/hämta. Den förskolan som är aktuell ligger 5 min promenad från oss och det är där barnen i vårt område går vilket är bra med tanke på kompisar i framtiden.

Vi var där på besök och... Ja, det kändes väl inte toppen. Nu blev vi tyvärr hänvisade att besöka småbarnsavdelningen trots att sonen i så fall skulle börja på storbarnsavdelningen.

Den stora skillnaden är nog personalens förmåga att förklara hur man arbetar och varför. På nuvarande förskolan är de väldigt duktiga att berätta om att de arbetar med tex pärlplattor för att det ger matte och geometriträning. På nya förskolan var det mer "ja, vi jobbar med matte".

Hur tänker ni runt förskola för era barn? Hur viktigt är det att ha nära? Jag vet att det bara är vi som kan bestämma men kände att jag vill ha lite input från er om hur ni tänkt och resonerat :)
Nu var det ett tag sedan mina var små, men jag valde familjedaghem med Ur och skur http://www.friluftsframjandet.se/detta-gor-vi/forskolor-och-skolor/i-ur-och-skur/
Så nöjd! Skulle göra samma val idag, lätt!
 
Det är en stor del i det hela. Vi bor i ett villaområde där ungarna springer mellan varandra och leker i stora grupper. Så den sociala biten känns jätteviktig!
Den sociala biten med kamrater får de ju ändå när de är hemma? Eller menar du att de får vänner via förskolan som de sedan vill leka med hemmavid också? Och att de som inte träffas på förskolan inte leker med varandra?
För mig hade det varit väldigt mycket värt att det är bra pedagoger som ser barnen och har ett driv att hitta på saker utomhus . nu hade jag turen att för min del när det begav sig att det råkade finnas på det närmsta stället då vi bodde då, det fanns iofs flera avdelningar men jag hade turen att få in båda barnen på just denna - och det har jag förstått mer och mer när man pratar med andra vilken enormt bra avdelning vi hamnade på!
Men kanske ge det ett besök till? Och känns det fortfarande lika oengagerat från deras sida så kanske inte flytta dit?
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 574
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 362
Senast: mars
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 692
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 537
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp