Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

C

Chine

Vi har precis börjat tävla med vår ena ponny. Hon är nu 7 år och vi har själva tränat henne sedan hon var tre. Alltså, det har inte gått med rekordfart direkt. Hon har aldrig hittills varit sjuk eller skadad, är inte i toppenkondition men inte dålig kondis heller. Hon har gått banor på ca 90-95 cm på träning, då även med kombinationer mm. Vi tävlade henne första gången den 5 juli i LD felfritt och nu i helgen, då också i LD felfritt. Nu är hon anmäld till LD bed A0+A0 den 22 augusti och då även till LC avd B (om det går att rida så, det beror ju på om LC är efter LD, men det brukar det väl vara). Sedan skulle vi även kunna åka den 12 september, men tycker ni att det blir för tätt?
Hon är inte ett dugg nervös eller stressad vid tävling och har inte verkat det minsta ansträngd.
Sedan en fråga till. I TR uppfattar jag det son LD endast får ridas i bed A eller clear round, men det uppenbarligen i propparna att det är A0+A0, kan det vara det?
 
Sv: Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

Jag tyker inte att det är för tätt med din planering. Det är 3 veckor emellan, vilket trots allt är rätt mycket, ur hästens perspektiv. Den hinner koppla bort första tävlingen i god tid innan tävling nummer 2.

Jag har precis börjat hopptävla min 10-åring och funderar på att tävla 3 och 11 oktober, alltså med bara en vecka emellan. Jag tvekar lite, mest för att inte stressa henne, men vi har varit på t.ex. tornerspel och annat flera helger i rad många gånger utan att det har stressat henne vad jag har kunnat märka. Så det blir nog två helger i rad, som experiment. Visar det sig att hon är ovillig och stressad på tävling nummer 2 så vet vi det till nästa gång, att det behövs mer tid emellan. Samma med din häst, kolla in hennes humör och känn efter om hon verkar bli stressad. (Men jag tror inte det med 3 veckor emellan. Kör på, säger jag!)
 
Sv: Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

På en tävling jag var på stog det i proppen att det var en A0+A0 i 90 cm (jag tävlar storhäst). Det var då 90 cm i grunden och 95 cm i omhoppning. Så förmodligen är det LD+ 5 i omhoppningen :)
 
Sv: Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

OK, jag ska kolla det, det kanske var typ klass 3 och 85 cm, alltså inte LD.
 
Sv: Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

När det är mycket tävlingar tävlar jag mycket, nästan varje vecka, men då är det viktigt att inte hoppa hemma.
 
Sv: Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

Tycker verkligen man ska hoppa hemma även om det är tävlingar nästa varje vecka. Man måste ju hålla igång hoppningen.. Har faktiskt struntat i att hoppa i veckan mellan två tävlingar och det gör jag inte om ;P
 
Sv: Hur tätt ska man lägga tävlingarna?

Man bör inte tävla mer än 3 helger i rad tycker jag. Åtminstone inte om hästen går relativt höga klasser.. Hästen behöver få vila någon helg ibland! Annars lessnar de ganska fort.
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 358
Senast: Habina
·
Ridning Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: mackan
·
Hoppning Jag har en ungponny som fyller 6 nästa år. Då får man ju tävla i avd A om man har ridit två felfria rundor i den klassen. Men om man har...
Svar
7
· Visningar
2 513
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp