Bukefalos 28 år!

kondison/ tävling

HH_gullet

Trådstartare
Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på om jag har ridit tillräckligt mycket för att tävla till helgen så vad tycker ni? Så har har jag ridit.
Söndag tävling 90 och 100
Måndag promenad 45 min
Tisdag vila
Onsdag longering /lösgalopp
torsdag uterritt
fredag vila
lördag vila
Söndag dressyr i paddocken ( dock inte av mig )
Måndag vila
tisdag tror att någon skulle rida ut på han I dag (annars vila)

vad tror ni om att tävla på söndag i klass 90 och 100 och även tisdag med då 95 och 105 och hur ska jag lägga på schemat för veckan? Eller har han vilat för mycket för tävlingar, båda tävlingarna är på hemma klubben och är lokala och är endast anmäld till avd b så typ 8 hinder eller ska jag avanmäla mig?
Planen är att jag själv ska rida i morgon ☺ åh vad tycker ni,?

Hästen är 9 år är i tävlings kondition går ute mellan 8-19 i stora öppna hagar med kompisar ☺
 
Förstår jag rätt om vi talar om tre tävlingar på två veckor med två klasser i varje? Jag skulle oroa mig mer över det intensiva tävlandet än över att hästen vilat, tror jag.
 
Förstår jag rätt om vi talar om tre tävlingar på två veckor med två klasser i varje? Jag skulle oroa mig mer över det intensiva tävlandet än över att hästen vilat, tror jag.
Varför? De har ju inte hopptränat något mer utöver tävlingarna. Tycker inte det är dåligt att tävla ofta en kort period om många bra tävlingar ligger så till, sen kanske det dröjer 3-4 v till nästa start?
 
Absolut inte, hästar förlorar ingen kondition på att vila nån vecka och de har för övrigt alltid en extra växel att lägga i.
 
För hästens skull är det förmodligen inga problem alls. Du kanske är lite tröttare efter att ha ta varit sjuk, men hästen har ju dessutom ridits av andra under tiden?
 
Ja häst är i bra kondition så då verkar det som inga problem frågan är hur pigg han lär vara, han bruke bli det när han inte hoppat på länge och har missat 2 hoppträningar ☺ det är meningen att det är dom tävlingarna till helgen sen är det en tävling slutet på juni sen har han sommar lov,
Jag Bruke bara start i avd b eller a:0 alltså ingen omhoppning ( min hjärna får inte in fler hinder efter varandra)
Jag ska prova rida i morgon får vi se hur jag känner mig och hästen så får jag bestämma mig i morgon ☺
 
Hästen har inte fått sämre kondis eller styrka under den kota tiden men en del hästar reagerar om dom inte ridits som dom brukar under några dager genom att bli piggare (vanligast), tittigare eller något annat och en del händer inget med.
 
TS : det tar ungefär 6 veckor för en häst i kondition att börja tappa kondition . Ju bättre kondition hästen är i ju längre tid tar det innan den tappar.

Mao så tappar din häst varesig kondis, styrka eller ork allmänt att gå på halvfart många veckor eller vila flera dagar än planerat från "planerat" arbete någon vecka/veckor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: tuaphua
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp