Hur tar du tyglarna?

Pancakes

Trådstartare
Satt igår och filosoferade över det här med att ta tyglarna. Det finns ju faktiskt lite olika sätt att göra det på. Hur gör du? Jag tänker alltså när man har långa tyglar och ska ta upp kontakten, inte bara korta dem litegrann.
 
Jag tar upp dem mjukt och successivt. Hittar kontakten och fångar upp.
Kan inte beskriva det på bättre sätt tyvärr.
 
Satt igår och filosoferade över det här med att ta tyglarna. Det finns ju faktiskt lite olika sätt att göra det på. Hur gör du? Jag tänker alltså när man har långa tyglar och ska ta upp kontakten, inte bara korta dem litegrann.

Kortar med ena handen.

Typ högerhand håller i tygeländen och drar den uppåt, vänster hand låter tygeln glida mellan fingrarna och sluter om när de hand rätt längd. Då släpper jag med höger och tar tag om tygeln på samma längd som vänster redan har.

För att korta mer så bara "kryper jag" uppåt med fingrarna längs med tygeln.
 
Satt igår och filosoferade över det här med att ta tyglarna. Det finns ju faktiskt lite olika sätt att göra det på. Hur gör du? Jag tänker alltså när man har långa tyglar och ska ta upp kontakten, inte bara korta dem litegrann.
När det är brått gör jag typ som början av vad @Lager skrev, kan även göra så första biten för att få mer lagom långa tyglar så jag nästan har kontakt. Sedan tar jag höger tygel med vänster tumme-pekfinger och drar den lite mot mig/motsatt hand, låter den glida genom höger hand. För att sedan göra likadant med andra sidan, gör så några centimeter i taget tills jag har lagom längd.
Har fått lära mig att absolut inte krypa upp med tygeln på handen eller att så att säga "fiska" efter tygeln. Blivit tjatad på i många år om hur tyglarna ska kortas korrekt, så nu sitter det även om det var ett par år sedan jag satt på en häst sist;)
 
När det är brått gör jag typ som början av vad @Lager skrev, kan även göra så första biten för att få mer lagom långa tyglar så jag nästan har kontakt. Sedan tar jag höger tygel med vänster tumme-pekfinger och drar den lite mot mig/motsatt hand, låter den glida genom höger hand. För att sedan göra likadant med andra sidan, gör så några centimeter i taget tills jag har lagom längd.
Har fått lära mig att absolut inte krypa upp med tygeln på handen eller att så att säga "fiska" efter tygeln. Blivit tjatad på i många år om hur tyglarna ska kortas korrekt, så nu sitter det även om det var ett par år sedan jag satt på en häst sist;)

Så gör jag också. Börjar med yttertygeln om det finns någon. T.ex. i LA:1 ska man ju länga och sedan korta tyglarna igen ganska snabbt, då vill jag ha kontakt med ytter innan jag kortar innertygeln.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 267
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 502
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Sootie
·
Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp