Hur tar man ett ledande tygeltag och när?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Danne77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 273
D

Danne77

Kan någon svar mig på hur och när man tar ett ledande tygeltag?

Hoppas på svar. Är nästan helt ny här men trivs redan. :)

MVH
/Danne

Jag använder mig av ledande tygeltag när jag vill få in hästens framdel mer på ex. volten, samt ibland vid öppna för att leda in framdelen.

Det tas då inåt/utåt med tummen först. Man får tänka på att inte bli fast med tygeltaget för länge där ute bara.

Emma

Ett ledande tygeltag kan du tänka dig som om du leder hästen åt det håll du ska(visar vägen med handen med tummen först) Lite likt som när man liftar.Det ledande tygeltaget är är bla till för att visa hästen vart den ska gå..Som t.e.x på en volt att då göra ledande tygeltag för att visa hästen runt :) Det ledande tygeltaget gör bara nytta när du för handen ut mot den riktiningen du ska.Så sedan när du visat ut ska du föra tillbaka handen till normal handställning igen(buren hand framför dig)Ett ledande tygeltag upprepar man ofta i en följd efter varandra :)
Hoppas du förstod mitt virriga inlägg? :o :)

Det vanligaste i Sverige är att man tar ut hela armen och hamnar i obalans med sin häst. Det bästa och effektivaste ledande tygeltaget utgår från vanlig hand och sen vrider du handleden så att man tittar på sina egna naglar om man kikar ner. Mer än så behövs inte och detat tygeltag tycker hästen är behagligt och följer det gärna medan den svenska varianten är obehaglig och de går gärna emot den.

När man gör det? När det behövs :-)Svårt att säga bara sådär, när man byta ritning, svänga en rumpa etc.

svenska varianten är obehaglig och de går gärna emot den.
Du får gärna utveckla det där :)*intressant*
Jag använder inte hela armen.Och har inte blivit lärd att göra det heller.Det jag funderar lite på är om du inte menar om man blir backande i det ledande tygeltaget och då att hästen går i mot?Och jag kan förstå om den går i mot av förstora yviga ledande tygeltag då käken kan slå i hop med axis :crazy: Jag själv lär inte ut att man ska använda hela armen.Möjligt att jag gör den gömförelsen för ett barn som inte har så stor kroppskontroll.Men jag har då inte varit med någon gång och sett ett ledande tygeltag som du beskriver det?
Det tygel taget du beskriver liknar jag med det tygeltag western ryttarna använder sig av...
Men utveckal gärna och förklara..Intressant man kan ju lära sig nått nytt kanske :)

Det är inte mkt mer än så, utgå från normal position och vrid handen så att du tittar på dina egna naglar och känn hur din häst reagerar, de älskar det.
Möjligt att även westernryttare använder det, ingen aning.

Det tygletaget använder jag..
Jag menar mer förklarat om det svenska ledandetygeltaget.Färlåt om jag svamlar :o*trött*
Det var det svenska som jag menade och gämförde med westernryttarnas ledande tygeltag fast dom har inte tumen före han jag för mig :confused:
Det är just det att du beskrev det som ett typiskt svenskt tygeltag.Jag ser det inte så och är inte heller lärd att leda så trotts att jag är gammal ridskole unge ;)
Hoppas du förstår nu... ?:crazy:

Spikrak arm med handen under mankhöjd, pekandes åt det håll de ska gärna med tillhörande innåtlutande ryttare och häst hängandes på innerbog, så som den mesta ridning man ser idag ser ut.

men om man stödjer upp på ytter så gör den ju inte de. Det är inte särskilt många som har spikrak arm!!!! man brukar bara vrida handen lite!

Spikrak arm med handen under mankhöjd, pekandes åt det håll de ska gärna med tillhörande innåtlutande ryttare och häst hängandes på innerbog, så som den mesta ridning man ser idag ser ut.
Ja men du kan ju inte säga att det är det svenska sättet för ledande tygeltag för så är det inte..Det ovannämda som du skrev är ju fel.Men det handlar ju snarare om okunskap hos ryttaren om inverkan i det ledande tygeltaget..Inte att det ska vara en svensk erkänd metod.

men om man stödjer upp på ytter så gör den ju inte de.
Jo om man tar tygeltaget som djujouren beskriver hjälper yttertyglen föga.Och det är inte konstigt att hästen går i mot med tanke på hur skelettet är uppbyggt i nacken. hästen har inget val än att göra så som(Bli som )djurjouren beskrev.
Hästens skalle är inte böjlig så mycket i sidled som många tror.

Ledande tygeltag (såväl utländska som inhemska :D) tas på följande sätt:

Ledande handen ska vara kvar i samma höjd som tidigare och sedan tas tygeltaget rakt ut 90 grader ut från hästhalsen (tummen leder). Kom ihåg att tygeltaget endast är verksamt på vägen ut och du måste (precis som med övriga tygeltag) avsluta med en eftergift (dvs. föra tillbaka handen i riktning mot hästens hals, alltså först 90 grader utåt och sedan 90 grader inåt igen. Du får absolut inte hänga kvar i det ledande tygeltaget om hästen inte lyssnar, utan A och O i sådana fall är att ge eftergift och sedan göra om.

Ledande tygeltag används för att visa hästen vägen samt vända hästens framdel, ex. om hästen går på dubbla spår (och du vill räta ut den)., vid bakdelsvändning, leda framdelen i rörelseriktingen vid avslutning av skänkelvikning osv, osv, osv.

Det ledande tygeltaget kan även tas i olika grader och du kan kombinera tygeltagen och eftergifterna på olika sätt för att få önskad effekt. Men om detta orkar jag inte skriva, så det får du läsa om i någon bra bok.

Vanligtvis kombinerar man en ledande tygel med en ytter skänkel (de båda tillsammans kallas för "de vändande hjälperna"). Men, det är inte nödvändigt att använda dem tillsammans. En lydig häst ska ju lyssna på och förstå de renodlade hjälperna var för sig innan de på ett bra sätt kan kombineras. Så ledande tygel behöver alltså inte användas i samband med en mothållande ytterskänkel även om det är vanligast att man anväder dem i kombination.

Du blandar ihop frågan om hur många ryttare TAR ledande tygeltag med hur ledande tygeltag BÖR TAS.

Och hur många ryttare tar ledande tygeltag är ju oväsentligt att ange som svar till någon som frågar om hur man BÖR ta ledande tygeltag om man inte konstruktiv formulerar det så som att "vanliga fel är att...".

Kom ihåg - man kan inte lära någon att rida genom att säga hur de inte ska göra.

Ett ledande eller direkt tygeltag fungerar så att hästen då lägger sin balans på samma sidas framben och rumpan svänger åt motsatt riktning, och ska mao användas när man vill just detta t ex vid en framdelsvändning eller vid sidvärtesrörelser när man vill öka tvärningen t ex öppna åt vänster - tag ett direkt tygeltag åt höger så svänger hästens bakdel åt höger och hästen tvärar mer.
Att det är vanligt att man lägger på en ytterskänkel är bara för att man ger en för hästen onaturlig hjälp och därför måste parera den med en annan. Vill man vända utan att bakdelen faller ut är det bättre att använda ett indirekt tygeltag dvs lägga yttertygeln mot halsen, då lägger hästen automatiskt sin balans på diagonala bakbenet och vänder då på bakdelen. Då behövs inga parerande hjälper -> bekvämare för hästen och för ryttaren, men det krävs lite mer eftertanke för då kan inte ryttarens fel kamofleras! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
533
Senast: animalasia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
614
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 481
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka