Hur tar ni vara på alla "minnen"?

diamonia

Trådstartare
Bilder, anteckningar, kläder, upplevelser...

Jag skriver dagbok för min dotter, inte varje dag men oftast varje vecka. Det gör jag i ett Word-dokument och det är egentligen bara det som händer henne. I det klistar jag även in lite bilder. Ibland tänker jag att jag skulle skriva ner mina känslor kring föräldraskap och vardagen men det har inte blivit så ännu.

Alla bilder har vi lite dålig ordning på, skulle vilja ha tips på ett snabbt och smidigt sätt att hantera och sortera dem!

Jag skulle vilja vara så där pysslig och hålla på med scrapbocking men det är jag inte (ÄN)...

Hur gör ni andra?
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

Nu har jag ju inte barn än, men en liten skatt på väg:love:

Hur som hellst, min mamma skrev dagbok om mig, helt sen jag föddes tills jag tog studenten ungefär.
Nu när jag själv blev gravid gav hon mig den boken, och jag har läst den nu.

Vilken UNDERBAR skatt den lilla boken är, från en tid som jag ju upplevt, men inte minns så bra!
Ord och meningar jag sagt, när jag började gå, tappade tänder, hennes känslor och funderingar, allt sånt.
Det är helt ovärderligt!:)

Tänkte bara skriva det, vad det kan betyda när barnet väl blivit stort!:laugh:
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

Vi kör alla våra bilder på www.flickr.com. Mycket smidigt och enkelt att hantera! Det blir sen som en foto-dagbok!
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

Jag är en sån hemsk förälder som inte dokumenterat särskilt mycket alls.
Varför, liksom?

Vi har sparat en del teckningar med särskild historia, men inte mkt mer än så.
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

Nu har jag ju inte barn än, men en liten skatt på väg:love:

Hur som hellst, min mamma skrev dagbok om mig, helt sen jag föddes tills jag tog studenten ungefär.
Nu när jag själv blev gravid gav hon mig den boken, och jag har läst den nu.

Vilken UNDERBAR skatt den lilla boken är, från en tid som jag ju upplevt, men inte minns så bra!
Ord och meningar jag sagt, när jag började gå, tappade tänder, hennes känslor och funderingar, allt sånt.
Det är helt ovärderligt!:)

Tänkte bara skriva det, vad det kan betyda när barnet väl blivit stort!:laugh:

Vad kul att ha! Jag har inget sånt alls sen jag var liten. Det hade varit så kul nu när man själv har barn att jämföra med sig själv :)! På sambon har vi lite, och det är jättekul!
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

Jag är en sån hemsk förälder som inte dokumenterat särskilt mycket alls.
Varför, liksom?

Vi har sparat en del teckningar med särskild historia, men inte mkt mer än så.

Tja, man gör ju som man vill och alla är ju olika och uppskattar olika saker :D!
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

Jag har varit helt opysslig förut men började med scrapbooking när jag var gravid, det är super faktiskt :) Men man kan väl göra nån lightvariant av det kanske? Ett album med lite bilder och en text om varför man valt den bilden? Du vet, å nu har han just börjat sitta eller ta en fin bild och skriva roliga saker barnen häver ur sig .. man måste ju inte scrappa fullt ut? Fast det är jättekul, jag gjorde en tråd om det nyligen här .

Att spara minnena är iallafall underbart, det är kul att läsa och bläddra, och jag klarar inte av dagbokande varje dag men att ta kornen såhär är mysigt :love:
 
Sv: Hur tar ni vara på alla "minnen"?

är det ingen mer än jag som tycker att detta är lite av ett stressmoment?
Hur mycket ska man dokumentera? Kommer man att ångra att man inte har dokumenterat mer? Jag vet av egen erfarenhet att jag själv var väldigt intresserad av hur min mammas graviditeter var och hur jag utvecklades som liten. Mamma hade dock inte sparat särskilt mycket mer än lite sporadiska anteckningar om första gången jag gick och sånt. Och hon kommer inte ihåg särskilt mycket i huvudet. Bla kom hon inte ihåg hur mycket hon gick över tiden vilket är extremt intressant att veta när man själv är gravid.

Jag har nu en egen dagbok, barnen har varsin "mina första år" som ifylls sporadiskt (sonens har jag inte ens börjat på ännu) samt att vi tar kort och små videoklipp med digitalkameran. Men jag önskar verkligen att vi var mer systematiska, framför allt att vi tog mer kort när det händer något, nu blir det mest när vi jäser i soffan...
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 000
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 612
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp