Hur tidigt kan man använda en hanhund

Sv: Hur tidigt kan man använda en hanhund

Skulle inte välja att köpa en hund efter föräldradjur som inte hade egna meriter. Det är svårt nog idag att få en bra hund eftersom det finns så många oseriösa uppfödare.[/QUOTE]

Och om föräldradjuret har en moder som är fyrfaldig champion, en fader som används praktiskt som t.ex. tjänstehund/räddningshund/jakthund (beroende på ras) och föräldradjuren även har 4 kullsyskon som är högt meriterade på eget vis. Linjen har även en generellt bra HD-statistik och lever länge. Är det föräldradjuret ändå inte intressant för dig, om alla hälsotester är gjorda?

Ska man välja en bra hund måste man titta längre än till föräldradjuren. Jag väljer hellre ovanstående än ett föräldradjur som har flera titlar, är godkänd på utställning och har klarat alla tester men har flera kullsyskon med HD-fel, omeriterade och/eller med dåliga resultat på MH/tävlingar m.m.

Tittar man inte längre än till föräldradjuren är risken stor att man sorterat bort bra blod. Speciellt i små raser där man "måste" avla även på hundar som inte är i topp tio för att hålla inavelsgraden låg i rasen.

Senast ändrad:

Skulle inte välja att köpa en hund efter föräldradjur som inte hade egna meriter. Det är svårt nog idag att få en bra hund eftersom det finns så många oseriösa uppfödare.

Och jag skulle vilja säga att en merit är ganska betydelselös för mig när jag letar hund. Meriter ärvs inte och en riktigt bra förare kan lyckas meritera en ganska kass hund.

Mvh

Och jag skulle vilja säga att en merit är ganska betydelselös för mig när jag letar hund. Meriter ärvs inte och en riktigt bra förare kan lyckas meritera en ganska kass hund.

Mvh

Just den raden är vad som får mig att inte stirra mig blind på meriter!
Varför jag denna gången köper en valp efter näst intill helt omeriterade föräldrar, men där jag sett och följt linjerna bakom och efter dessa hundar känns valet tryggt ändå :laugh:

Vad var det som var nedvärderande med Red_chilis inlägg?

Jag håller med dig om att linjer mm är viktigare än meriter, men tycker å andra sidan att det är värt att poängteras att det ofta är riktigt etablerade uppfödare som inte "behöver" meritera sina hundar mer än som just en bra bonus. Åtminstone enligt min uppfattning. De som har hållt på med sin ras länge, och där folk ändå "vet" vad de kan tänkas få.

Enligt mig gör en seriös uppfödare gör, som minst, det som rasklubben rekommenderar.

Min rasklubb rekommenderar att man ska ställa ut hunden med 2:a på kvalitet och att den ska ögonlysas. Att hunden ska ha en 2:a i utställning ser jag inte som ett prio alls och inte någon mätning på seriositet från ägarens sida direkt. Vidare så är det att ett flertal som väljer kryphålet i detta fall och ställer ut hunden medan den är ung och "lovande" så att ifall den växer "fel" kan fortfarande avlas på. Så kravet är ändå tandlöst.
Det viktigaste är egentligen hälsotesterna (samt utökningen av dessa) och att hundarna är trevliga i skallen. Resten med hur de ska se ut enligt rasstandarden och utställningar är ju blandat i en hel härva med subjektiva domare och hundägare. Vill vi egentligen ha friska hundar så handlar det om att sluta titta på färger, utseende och istället fokusera på funktionen av hunden. Ska den arbetas, ja då behövs jakt-/lydnads-/MT-tester. Ska det vara en sällskapshund eller en mindre aktiv hund så räcker sundhet i skalle och kropp, som man uppnår genom att sluta extremavla på "perfekta" hundar och istället lägga mer vikt på hälsotester och MH.

Men detta är en svår fråga för många hundägare som är väldigt kära i sina rasers speciella särdrag.

Tittar man inte längre än till föräldradjuren är risken stor att man sorterat bort bra blod. Speciellt i små raser där man "måste" avla även på hundar som inte är i topp tio för att hålla inavelsgraden låg i rasen.

Ännu viktigare är ju att vi faktiskt sorterar bort blod i onödan. Vi kan inte vara nitiska med tävlingsmeriter för alla hundar, för då tappar vi extremt mycket "genetiskt material". Hundar är redan tillräckligt inavlade och det kommer att vara svårt att i framtiden förhindra mera inavel om vi hela tiden ska enbart para det "bästa med det bästa".
Prioriteten är en frisk och fin funktionell hund i första hand, har den en bra stamtavla finns det lika stor chans att den för över "rätt" fenotyp till sina barn som dess kullsyskon som presterar. Eller större chans. Dessa presterande syskon kanske inte alls får lika fina barn.
Genetik och arv är inte enkelt och funkar inte så att om jag parar en kanontik med en kanonhanne så får jag kanonvalpar. Det ligger mycket mera i det och det känns som att vissa människor glömmer det ibland..

Håller med där, frågar jag saker vill jag gärna ha svar för hur folk gör oavsett hur mkt de kan, vore inte så kul att bara få svar som ska ligga på min egen kunskapsnivå liksom. :)

Jag har inte brusat upp, jag är lugn som en filbunke och ställde frågan till Red_Chili vad hon egentligen menade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 253
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka