Hur tidigt påverkas ett foster?

Status
Stängd för vidare inlägg.

hanny

Trådstartare
Hej!

Jaha, då var det dags att försöka skaffa småtting... :)
Hur tidigt påverkas ett foster av medicin? Jag äter en medicin som har biverkningar vid graviditet, som missbildningar av olika slag. Ska jag sluta med dem nu eller räcker det om man slutar när man vet att man är gravid? Det kan ju ta lång tid, men vill ju absolut inte riskera något.

Tacksam för svar!
Hanny
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Jag skulle absolut sluta med medcinen på en gång om det var möjligt. Skulle inte våga chansa på något annat.

Rådgör med Din läkare.

Lycka till i "verkstan". :)
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

när man vet att man är gravid är man ju ofta i minst 7:e veckan och då är väl redan risken för missbildning ganska stor...men som sagt; rådgör med din läkare. lycka till!!!
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Jo, det är det jag känner att det är en för stor risk... Det är ju inte heller någon medicin jag tvunget behöver, utan de är bara till för att dämpa smärtan i ryggen på natten. Sover hellre illa än att riskerar något, när det nu blir. Ska prata med min läkare när hon kommer tillbaka från sin semester och låter bli pillrena så länge...

Hoppas, hoppas det går undan i verkstan :)
Tack för svaren!
hanny
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

hanny skrev:
Hej!

Jaha, då var det dags att försöka skaffa småtting... :)
Hur tidigt påverkas ett foster av medicin? Jag äter en medicin som har biverkningar vid graviditet, som missbildningar av olika slag. Ska jag sluta med dem nu eller räcker det om man slutar när man vet att man är gravid? Det kan ju ta lång tid, men vill ju absolut inte riskera något.

Tacksam för svar!
Hanny

Vet inte vilken medicin du äter men jag äter också fosterpåverkande medicin (lamictal) som ger missbildningar och ökar risken för missfall. Medicinen gör ju att man får planera graviditeten mycket noga. Börjar också längta nu.

Fostret kan ta upp medicinen så fort det kan ta upp näring från mamman.
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Hej!

Brufen Retard 800 mg är det som jag tar.

hanny
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Jag äter också Lamictal, men planerar förvisso inga barn. Men jag visste inte om att det ökar risken för missfall, så det var bra att läsa det här. Om man nu skulle planera barn i framtiden.
I sådana fall får man klara sig utan medicinen såklart, dock blir väl min manodepressivitet okontrollerad igen :crazy:
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Jag tycker definitivt att du ska prata med din läkare om det innan du slutar med din medicin. Det är ju inte bra att du har ont heller! Du bör ju få något alternativ som inte är skadligt för barnet. Så, försök vänta med att bli med barn tills du fått tag i din läkare!

Du kan ju också ringa till Apoteket, jag är visserligen farmaceut men har inte jobbat som det på ett par år.

Brufen Retard innehåller för övrigt ibuprofen precis som Ipren etc. Att de heter Retard beror på att det är en depottablett som ger längre verkan.

Mvh Cissi
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Lamictal är kategori B:3, vilket innebär att man har begränsad erfarenhet av medicinen hos gravida kvinnor. Man har sett fosterpåverkan men ingen ökad frekvens av missbildningar i djurförsök. (Detta enligt FASS).
Prata med din läkare innan du planerar graviditet - A och O är ju att du mår bra!

Mvh Cissi
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Jag är bara 19 år, så jag planerar inget alls :D
Men eftersom manodepressivitet inte är en övergående sjukdom direkt, så räknar både jag och min läkare med att jag kommer att få fortsätta med medicinen. Sen vet man ju aldrig om den byts ut mot en annan, men eftersom den håller mig stabil och normal så får jag ha med den i framtidens planer, vad dom nu må vara.
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Risken för fosterskada är faktiskt störst under de första veckorna av graviditeten, då de stora organsystemen håller på att bildas.

Rådgör med din läkare för att vara på säkra sidan.
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

Risken för fosterskada är faktiskt störst under de första veckorna av graviditeten
Nja, en sanning med modifikation. De allra första veckorna av graviditeten tar embryot inte upp någon näring (eller andra ämnen) från mamman, för moderkakan har inte hunnit bildas då. Med detta menar jag att OM man upptäcker sin graviditet pga att mensen hoppar över och innan detta har hunnit äta mediciner, dricka alkohol eller andra "giftintag" så behöver man inte oroa sig, för embryot har knappt mer än hunnit parkera sig i livmoderslemhinnan då... Man räknas då som 4 veckor gravid.
 
Sv: Hur tidigt påverkas ett foster?

ameo skrev:
Nja, en sanning med modifikation. De allra första veckorna av graviditeten tar embryot inte upp någon näring (eller andra ämnen) från mamman, för moderkakan har inte hunnit bildas då.
Embryot fäster i livmoderslemhinnan efter en vecka (dag 21 i menstruations-cykeln). Under vecka två blir embroyt helt inbäddat i livmoderväggen och moderkakan börjar också bildas då genom att vävnad från embryot växer samman med vävnad från livmodern. Allt detta har då hänt innan man ens märker att mensen uteblivit.

Var får embryot sin näring från då? Även om inte moderkakan är färdigutvecklad sker ändå näringsutbyte. Embryot växer ju och behöver näring nånstans ifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp