Hur tidigt?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Asa_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 415

Asa_S

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur mycket ni tycker att en häst ska vara "utbildad" för att ni ska åka på klubbtävling med den? Vår klubb har ofta 30cm-klass i hoppning där man får ha ledare och därmed behövs ingen vidare rutin för att klara framhoppning och inte heller höjden är något problem. Så vilka andra färdigheter skulle ni tycka vore ett krav för er innan ni åker?

Sv: Hur tidigt?

Att hästen kan stopp, fram, svänga, och att den går i samtliga gångarter, och att den gått över bommar förut. ;)

Och att den har förtroende nog för människan (och ryttaren) att kunna klara av en sådan miljö! :)

Har du lust att utveckla hur du menar med "samtliga gångarter" utifrån det faktum att höjden går att ta i trav? (Säger inte att jag själv tycker det ena eller det andra utan är intresserad av hur ni andra tänker.)

Jadu jag tänkte nog inte så spec. noga innan jag skrev. Galoppen är väl inte så spec. nödvändig om man ändå ska ta banan i trav. :)

Har du lust att utveckla hur du menar med "samtliga gångarter" utifrån det faktum att höjden går att ta i trav? (Säger inte att jag själv tycker det ena eller det andra utan är intresserad av hur ni andra tänker.)

Även om hästen lätt travhoppar banan bör den gå ett rida i galopp så som att svänga, bromsa osv. Vad gör man annars om hästen plötsligt fattar galopp inne på banan? Avbryter utav anledningen att "-min häst är inte ridbar i galopp"?

Nej, snarare var jag nyfiken på hur stor skillnad det är på att broms och sväng ska fungera i trav kontra galopp? Själv tänker jag ju att hästen kan broms och sväng oavsett vilken gångart den går i - om den har lärt sig det ordentligt. Jag tänkte själv när jag läste att själva galopperandet isåfall kanske mer är utifrån att man själv ska veta hur den beter sig i galopp med ryttare.

Själv är jag sådan att jag kanske snarare förbereder alldeles för länge, det var därför jag blev lite nyfiken på hur andra tänker.

"Själv är jag sådan att jag kanske snarare förbereder alldeles för länge, det var därför jag blev lite nyfiken på hur andra tänker."

Jag med... Jag startar inte förren allt sitter näst intill perfekt... Extremt petig.
Tränaren tipsar om tävlingar, träningstävlingar osv... Och jag säger alltid nej:p
Och jag vill tävla, tycker det är jättekul. Men jag startar inte förren allt känns bra:D

Jag är tvärt om, så länge hästen har roligt och jag med, tävlar man så fort man får möjlighet, hur man hamnar i resultatlistan ä'r en annan femma, vill bara ha träningsdelen i det hela, med miljön och allt :)

För mig handlar det mer om mognad. Hästen ska vara grundutbildad, alltså kunna gå fram, stanna, svänga och ha hoppat höjden+bana några gånger förut.
Men bara för att den kan det så behöver det inte betyda att hästen är mogen, det får man känna efter själv.. det beror på individen, hur trygg den är osv.

Jag är lite nyfiken på hur mycket ni tycker att en häst ska vara "utbildad" för att ni ska åka på klubbtävling med den?

Som flera tidigare skrivit måste den ju vara styrbar, samt kunna stanna och minska/öka respektive byta gångarter utan problem. Den ska inte behöva tänka på vad hjälpen betyder, utan kunna de mest basala sakerna.

Utöver detta tror jag på learning by doing - det är jättebra för unghästen att åka på någon liten och snäll klubbtävling; kanske få åka transport, se ett nytt stall, ny ridbana, lukta nya lukter, se nya hästar och människor, etc etc. Det ska inte ställas så höga krav på en unghäst (givetvis), men genom att den få öva sig så växer självförtroendet.

Träningen är inte själva tävlingen, utan att uppleva en ny plats, lyssna på matte, och lära sig att det är rätt kul. :laugh:

Vår klubb har ofta 30cm-klass i hoppning där man får ha ledare och därmed behövs ingen vidare rutin för att klara framhoppning och inte heller höjden är något problem. Så vilka andra färdigheter skulle ni tycka vore ett krav för er innan ni åker?

Som jag skrev ovan, hästen måste förstå de mest basala ridhjälperna. Den ska inte heller vara överdrivet stressad (omogen har vissa skrivit ovan), utan lita på ryttaren i sin vanliga kända miljö. Sedan blir det en helt annan sak när miljön är okänd, men om ryttaren är stabil och stödjer hästen när den blir osäker så kommer förtroendet också att växa.

Jag är tvärt om, så länge hästen har roligt och jag med, tävlar man så fort man får möjlighet, hur man hamnar i resultatlistan ä'r en annan femma, vill bara ha träningsdelen i det hela, med miljön och allt :)

Och det var så här jag helt plötsligt insåg att man också kunde se det, även med en mindre rutinerad häst när det är fråga om så låga höjder. Dock måste det ju bli en positiv erfarenhet och med en väldigt orutinerad häst vore det troligtvis lättare att genomföra tävlingen utan ryttare än med, och då är det nog iallafall för tidigt ;).

I dagsläget är det inte aktuellt alls men det är alltid intressant med andras input!

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: Sryoqwe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka