Hur tjockt är detta bettet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 780
F

Fjunet

2150 Tränsbett rak modell i rostfritt stål 69:-. Från Börjes.

2150.jpg

Sv: Hur tjockt är detta bettet?

Jag frågade på MSN men du loggades ut igen :(

heeej nu har jag mätt bettet o de va ca 4cm brett över hela typ...som ett vanligt bett ungefär lite smalare...tror de iaf...men de blir nog lagom till din kille iaf...men e du bombsäker på att han ska ha 8,5 då? vissa har ju störra munnar fast de e mindre..

Ang. det här med storleken...
Iom att jag provade rakt bett på min häst som då hade 12,5 i bett bytte vi bettstorlek. Han 10,5 på raka bett och 11,5 på delade... Och han har stort och grovt huvud.

Gullan86 skrev:
heeej nu har jag mätt bettet o de va ca 4cm brett över hela typ

4 cm?Vart då menar du?

Min syster köpte ett sånt, kan tippa på att det är ca 16 mm brett eller nåt runtomkring. Det är inte tjockt iaf.

ja men alltså jag mätte med ett måttband RUNT bettet inte i diameter....jag tycker då inte 4cm e brett testa själv o ta ett måttband o vira ihop till en cikel på 4cm runtom....

när ja va hos tandläkaren torbjörn me min häst sa att han delade bett va viktigt att de passade o skulle hellre va lite kortare så de ligger rakt i munnen på hästen....och raka bett som redan e raka o inte kan börja sig o slå emot tänder m.m på dom gör det inget om bettet råkar vi lite stort men däremot e det för litet blir det en stum känsla i handen.

Alla bettbredder mäts ju i diameter, har faktiskt inte den blekaste om hur brett ett 4cmbett är i diameter..
Det ger mej ingen överblick över bettets egentliga bredd,då jag aldrig hört nån mäta så förr, därför tyckte jag det lät vääldigt konstigt!

Dela med pi, dvs 3.14 så får du diametern. Ca 13 mm bör diametern bli om omkretsen är 4 cm.

Bah, klart att det var brett nu när jag beställt det! :crazy:

va??? har du fått det? va de bredare än 1,3cm i diameter?de e väl inte brett lr?

men så liten mun har inte shettiar de kan ju ha större mun än russ m.m iblnad har du kollat inne i din lillemans mun han kanske har värsta krokodilgapet hehe

Ja, 3 mm gör faktiskt stor skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: sweep
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
977
Senast: ufot
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring