Bukefalos 28 år!

Hur träna bomrädd häst?

Merwen

Trådstartare
Jag har inte hoppat speciellt mycket innan jag köpte min nuvarande häst, och eftersom han var felriden när jag köpte honom så började jag om helt från början med utbildningen.

Men iallafall, nu har jag haft honom i lite mer än 4 år, och vi har i princip bara ridit dressyr :p Jag har inte hoppat mycket alls innan jag köpte honom, och eftersom att han är väldigt bomrädd så blev det inte att jag använde mig nått av bommar i träningen eftersom att det var så mycket annat som spökade. Nu har vi kommit så långt att jag känner att jag är sugen på att börja jobba med bommar, men hur lägger man upp träningen för en häst som knappt vill gå i närheten av en bom?

Vi har gått över bommar några gånger, och han blir jätterädd om han slår i nått ben, och om det låter. Han är lite bakskygg ibland och känslig för ljud.

I början när jag hade honom så gick det knappt rida honom om det stod några hinder i ridhuset, han kunde verkligen inte koncentrera sig på något annat än de läskiga hindren :p
Nu bryr han sig inte så mycket om det, eller, han skyggar inte och kastar sig för hinder/bommar iallafall, men han går inte nära gärna dom frivilligt.

Vi har gått över bommar och jag har lett över honom, han tycker att det är lika läskigt då. Men det märks på honom att han tycker det är himla roligt på samma gång, lite skräckblandad förtjusning. För när han väl är över bommen ser han överlycklig och väldigt nöjd ut:D

Är det öva som gäller? Att få honom vänja sig vid bommar och inse att de faktiskt inte är farliga? :D

Nån som har några tips?
 
Sv: Hur träna bomrädd häst?

Det är öva som gäller, lägg ut en bom på ridbanan led över hästen innan du sitter upp, tills den går avslappnat över. Rid över bommen sen under passet.

Att ha en bom framme som man skrittar, travar och galopperar över kan man ju göra varje gång man rider om man har lust, det sliter inte mer på hästen än ridning utan bom.

Utöka sedan antalet bommar.

Man kan även börja höja upp enstaka bommar, om man tar det succesivt så kommer hästen inte att reagera speciellt. Exempel vecka ett markbom, vecka två 30 cm, vecka tre 50 cm, hästen kommer att börja skutta över utan att det är något konstigt för den.
 
Sv: Hur träna bomrädd häst?

Lägg ut bommar och låt dem ligga på marken. Gör ingen större sak av dem, den finns bara där. Rid inte över den utan lossas som ingenting. Det är när man gör en sak av det hela som hästen undar varför ryttaren säger att det är farligt. Ett vanligt fel att som ryttare förvänta sig att något är farligt och indirekt säger tt det är farligt för hästen.

Rid runt bommen någon gång, precis lika normalt som över allt annat. Om hästen känns redo kan du prova att bara trava över det, utan att du som ryttare tänker att det ligger en bom där och den kan vara farlig och hästen kan bli rädd för den. Lägg in bommar i dressyrarbetet placerade på olika ställen på ridbanan och du behöver inte rida över dem varje gång.

Låt hästen acceptera och tycka att det är normalt att bommar ligger utplacerade på banan. Höj mycket långsamt, hästen måste tycka att det är lätt och roligt :)
 
Sv: Hur träna bomrädd häst?

Mitt förslag är det att om han inte är "rädd-rädd" (inte stegrar eller backutsparkar) över bommarna så kan du nog snart gå över medans du sitter på ryggen med en hästvan person som leder honom/henne över en bom men ledaren får inte tvinga hästen över, ser du att han inte tycker att det är helt ok så ta steg ett igen!
Sedan då han klarat en bom uppsuten med dig på ryggen så kan du ta två stycken osv osv.
När han klarat ett antal vi säger fem st så kan du ta och trava över en med ledare (säkerheten kommer alltid först!) och sedan kan du fortsätta med två osv osv.
Sist så kan du ta det i galopp och då borde han vara soppasmodig att han kan göra det med dig bara.
Ta sedan och vänj in hästen med hinderstöd genom att rida i mellan dem och sedan kan du höja hindret försiktigt!
Ta tid på dig du och din häst. Detta är nyt för honom och han måste få ha betänketid också efter du tränat honom med bommar!
Hoppas det fungerar!!!
 
Sv: Hur träna bomrädd häst?

Min häst har också oförklarligt varit jätterädd för bommar. Han är en nordsvensk men har inte gått att köra in för han är så rädd för skaklar, bommar och alla ljud som de eller en vagn kan göra... han går dock över nedfallna träd etc i skogen så det har varit någon fix idé just kring bommar.

Men vi har också kommit ganska långt nu. På senaste träningspasset ville tränaren se hur rädd han egentligen var för bommar. Vi hade haft framme en bom på ett tidigare pass och det krävdes myyycket övertalning innan han gick över. Jag analyserade dock mig själv och mindes att jag tittade ner på bommen. Helt fel taktik!

Så på senaste passet tittade jag långt bort och parerade om han ville snedda innanför bommen. Det krävdes inte mycket övertalning innan han gick över den utan problem! Jag var jättenoga med att rida som om de inte var där. Han slog i dem några gånger, första gången flög han iväg i vanlig ordning men för varje gång han slog i dem lugnade han sig. MASSOR med beröm hela tiden, jätteviktigt. Ignorerade att han blev rädd, bara höll emot så han slutade rusa och låtsades som att ingenting hänt. Försökte inte lugna honom eller göra nån grej av det, bara fortsätta och berömma när han gått över.
Vi hade en bom på varje kortsida men på ena kortsidan ville han inte alls. Tränare ledde oss över några gånger men sen skippade vi den och lät den "bra" bommen vara kvar. Ingen idé att stressa, bara gör det till en kul grej istället. :)

Det gick MYCKET bättre och snabbare framsteg än när jag tränar på backen med honom. Det slutade med att vi red över bommen i alla gångarter, till och med använde den som startpunkt för galoppfattningar. :D
1_143071331.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur träna bomrädd häst?

När min ponny var rädd för vattenmattor så la jag ut en vattenmatta i ridhuset och släppte henne lös. Det ligger i hästens natur att vara nyfiken av sig, så det kan man utnyttja, haha. Hon fick gå där en halvtimme och nosade lite på mattan ibland och insåg att den inte var farlig. Jag gjorde så några gånger och när hon inte längre brydde sig om att gå fram och nosa på den så började jag leda henne över den tills hon gick avslappnat, i trav och skritt. Sen red jag med en draghäst framför henne som fick hoppa över vattenmattan först och hon hoppade glatt efter. Jag försöker att hoppa över vattenmatta i stortsätt varje gång jag hoppar. Nu bryr hon sig inte om den. Så jag skulle föreslå att du provar min taktik, men byter ut vattenmattan mot en bom ;)

edit: Glöm inte att ge MYCKET beröm, min tjej älskar beröm. Ett ridpass slutade det med att när hon fick långa tyglar så gick hon över vattenmattan av sig själv för hon visste att hon var duktigt då :P.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 472
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 224
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp