Häst som stannar på hinder

mollyhast

Trådstartare
5DBFCF8F-A243-4307-A28E-5D1866F558A3.jpeg
Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana). Han och jag har kommit superlångt verkligen! Han hoppar banor på drygt 90 cm och enstaka hinder på 105 cm. Vi har varit på en del P&J’s och ska starta hopptävling påriktigt sommaren 2022.

Grejjen är den att han vägrar MASSOR! Ibland är han tittig på hindren, andra dagar vägrar han fastän han inte tycker hindren är läskiga osv. Det varierar. Han måste liksom hoppa fram på alla hinder i trav ca 30 cm innan och sen kan man höja och hoppa högre som vanligt i galopp. Men han måste som sagt alltid känna på hindret först och hoppa det lågt i trav. Börjar man direkt på låt säga 80 cm så brukar han 90% av gångerna vägra. Och detta går ju inte på en tävling. Vi hade ju blivit uteslutna direkt. Och det har vi redan blivit på diverse P&J’s för att vi fått så himla mycket stopp. Jag är så nära på att ge upp och sälja honom för att detta börjar bli sjukt jobbigt. Men samtidigt älskar jag honom i allt annat! Har ju haft honom sen han var föl, han är ju min lilla bebis asså❤️

Känns lite vemodigt om jag kommer behöva sälja honom så därför vill jag gärna fråga om tips och råd här i Bukefalos för att jag fått så himla bra svar på mina förra trådar! Har ni några tips på att få hästen sluta vägra så SKRIV!🙏🏻 Alla tips tas emot och jag är i desperat behov😅

Kan även säga att sadeln ligger bra, inga ryggfel, inga fel på ben eller övriga kroppen, han är såå pigg när man hoppar och han verkligen älskar att hoppa! NÄR han fått hoppa fram i trav på lååg höjd först! Och det är detta jag vill få bort. Att slippa behöva hoppa så lågt i trav på VARENDA hinder i en bana för att han ska kunna hoppa hela banan sen! Han är bara sjukt fjantig och feg och det är detta jag vill träna bort! Så snälla hörni har ni några tips på hur man får en häst så att den iprincip aldrig stannar på hinder så SKRIV jag ber er!

Och vill bara tillägga att som ni ser på bilderna här så hoppar han alla möjliga typer av titthinder superbra när han fått hoppa fram lågt på de innan i trav då );
 
Sanningen är tyvärr att tittiga hästar oftast beror på smärta/fysiskt fel eller ryttarfel. Det är lagom tycker jag att ta en vetcheck ihop med årliga tandkollen där man har dialog om hur hästen känns och hur man bör jobba vidare framöver.

Hur tycker din tränare att ni ska lösa bekymret?
Många som nämner vetcheck när jag kollar i andra trådar om tittiga hästar! Får nog faktiskt ta och boka in en asså! Min tränare tycker desvärre felet sitter i hästen, vilket jag tror på till 50% då han brukar vara ganska fjantig ibland men vet ändå att det är någonting annat också. Det är inte alltid han stannar pga att han är fjantig! Tränaren tycker jag bara ska trycka på, hålla hans huvud uppe och skänkla som bara den innan hindret för att komma över /: tack för tipset!!
 
Många som nämner vetcheck när jag kollar i andra trådar om tittiga hästar! Får nog faktiskt ta och boka in en asså! Min tränare tycker desvärre felet sitter i hästen, vilket jag tror på till 50% då han brukar vara ganska fjantig ibland men vet ändå att det är någonting annat också. Det är inte alltid han stannar pga att han är fjantig! Tränaren tycker jag bara ska trycka på, hålla hans huvud uppe och skänkla som bara den innan hindret för att komma över /: tack för tipset!!
Hur vet du att den inte har ont om du inte redan vetcheckat den relativt nyligen?
 
Det kan vara värt att testa en annan tränare också.
När man vet att det inte är ett fysiskt fel såklart.




Min gamla häst stannade också mycket, särskilt när hindren blev lite upp emot metern. Jag fick alltid höra att 'han skulle ha hoppat där' 'han låg helt rätt' 'nu får du bli arg på honom' 'du gör allt rätt'.
Men i hjärtat kände jag att jag kan ju omöjligt göra allt rätt om han hela tiden stannar.
Men vi fick inte den hjälpen vi hade behövt.
Jag slutade hoppa.
Det var inget roligt längre.
Efter några år var jag med på en hoppträning för en annan tränare och efter några få hopp på första lektionen sa han bara
'Men magnum...sådär kan du ju inte rida, du måste göra såhär: '
Så jag gjorde som han sa och hästen gick som tåget.
Det handlade mest Självförtroende hos både mej och hästen och rätt timing och rätt ridning.

Stoppen berodde på mej, inte på hästen.
 
Jag är ledsen men varningsklockor börjar alltid ringa när jag hör så unga människor skriva att de ridit in och utbildat själva samt "har unghästvana". När man är 14 har man inte jättemycket vana - man har helt enkelt inte hunnit få det eftersom man är så ung. Tänker att det nog lätt kan bli så här om något gått lite snett i utbildningen. Hur mycket rider du för tränare? Då menar jag inte bara i hoppning utan även i dressyr.
 
Jag är ledsen men varningsklockor börjar alltid ringa när jag hör så unga människor skriva att de ridit in och utbildat själva samt "har unghästvana". När man är 14 har man inte jättemycket vana - man har helt enkelt inte hunnit få det eftersom man är så ung. Tänker att det nog lätt kan bli så här om något gått lite snett i utbildningen. Hur mycket rider du för tränare? Då menar jag inte bara i hoppning utan även i dressyr.
Jag rider för tränare ca 3-4 ggr i veckan! Har unghästvana sen innan, mina föräldrar har också ridit in och utbildat hästar innan och har även tagit hjälp av flera unghästtränare när ponnyn var 3-6 år ungefär. Sen slutade vi med unghästtränarna då ponnyn är väldigt fin och utbildad i dressyren och att man knappt ser att han ens är 7 år.
 
Vetcheckade för ngr månader sen. Får nog ta och göra det igen ändå för säkerhets skull. Enligt mig vetcheckades han nyligen😅
Gör nästa check hos duktig sporthästveterinär och diskutera de problem ni har i ridningen. Kanske kan det som tidigare nämnts vara värt att prova annan tränare, Som sagt, den mesta tittigheten och stoppen brukar bero på fysiska fel eller ryttaren.
 
Det kan vara värt att testa en annan tränare också.
När man vet att det inte är ett fysiskt fel såklart.




Min gamla häst stannade också mycket, särskilt när hindren blev lite upp emot metern. Jag fick alltid höra att 'han skulle ha hoppat där' 'han låg helt rätt' 'nu får du bli arg på honom' 'du gör allt rätt'.
Men i hjärtat kände jag att jag kan ju omöjligt göra allt rätt om han hela tiden stannar.
Men vi fick inte den hjälpen vi hade behövt.
Jag slutade hoppa.
Det var inget roligt längre.
Efter några år var jag med på en hoppträning för en annan tränare och efter några få hopp på första lektionen sa han bara
'Men magnum...sådär kan du ju inte rida, du måste göra såhär: '
Så jag gjorde som han sa och hästen gick som tåget.
Det handlade mest Självförtroende hos både mej och hästen och rätt timing och rätt ridning.

Stoppen berodde på mej, inte på hästen.
Tusen tack för svaret! Ja, det är ju ofta ryttaren som ligger bakom det. Får se över min ridning lite extra de kommande hoppträningarna, tänka på sitsen och min inverkan på ponnyn extra extra mycket så jag kan reflektera lite över min egen ridning!
 
Jag rider för tränare ca 3-4 ggr i veckan! Har unghästvana sen innan, mina föräldrar har också ridit in och utbildat hästar innan och har även tagit hjälp av flera unghästtränare när ponnyn var 3-6 år ungefär. Sen slutade vi med unghästtränarna då ponnyn är väldigt fin och utbildad i dressyren och att man knappt ser att han ens är 7 år.
Är det på samma ponny eller olika?
Om ponnyn visar sig vara frisk så skulle jag lägga hoppningen på hyllan ett tag.
Bygg förtroende från marken, finns massa kurser i liknande träning som polishästar går igen tex :)
 
Då tror jag inte själva hoppningen är problemet.

Hur du testat att hoppa barbacka? Om det funkar bättre än med sadel kanske det är utrustningen.

Hur hoppar hästen med annan ryttare?
Jag borde verkligen testa barbacka!!
Han stannar lika mycket med andra ryttare också /:
 
Jag borde verkligen testa barbacka!!
Han stannar lika mycket med andra ryttare också /:
Då tycker jag att ni ska filma hans språngkurva med och utan ryttare och gärna ryttare med och utan sadel också. Ta sedan med det till veterinären så kanske det går att luska ut vad problemet är. Det är inte helt ovanligt att sadeln klämmer i språnget och att hästen därför vägrar med ryttare på. Det kan vara lurigt att komma åt det problemet för sadeln blir ofta alltför vid och hamnar fel i övrig ridning om den är tillräckligt vid för att inte klämma i språnget men en riktigt bra sadelutprovare kan förhoppningsvis lösa det om det skulle vara problemet.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 995
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp