Bukefalos 28 år!

hur träna en häst med misstänkt spatt?

C

calind

En del säger skritt och ta det lugnt, andra säger att det är bättre att hålla igång dem. Min häst har en pågående inflammation mellan glidleden så ev kan det vara spatt??
Blir osäker på hur jag ska träna henne nu för att inte förvärra saken. Ni som har spatthästar,hur gör ni??
Min veterinär tyckte att jag skulle sätta igång henne, men man hör så mycket annat...
 
Hej calind,
Du kan läsa massor om spatt här på Buke. Spatt har olika skeden, och medan det är en inflammation i leden så ska man vara väldigt försiktig. Det som ibland kallas ”utläkt spatt” är när det inte längre är någon inflammation/aktivitet i leden. I det tillståndet kan många hästar fungera precis ”som vanligt” men detta beror på hur sliten leden har blivit av inflammationen! Så jag skulle vara väldigt, väldigt försiktig. Varför har ni inte behandlat på en gång?

En inflammation gör ju att ledvätskan i leden minskar (eller hur man nu ska beskriva det). Genom att hästen rör på sig pumpas ledvätskan runt och smörjer leden, därför säger man att spatthästar ska hållas igång. Däremot så ska inte hästen tränas ifall inflammationen pågår. Led istället hästen eller möjligtvis skritta ut. Mycket utevistelse i hagen! Så korta perioder som möjligt i box.

Det här med spatt… Jag har läst massor och ändå inte direkt greppat terminologin. Och spatt har så många olika skeden och yttringar, så hästarna kan få väldigt olika symptom. Prata med din veterinär igen. Läs allt du kan komma över så att du själv får en bild av vad som händer i leden.

Man vet ju inte varför spatt uppstår, men det kan komma av snedbelastning eller överansträngning (fast ofta sägs det vara genetiskt). Så jag skulle passa på att se över utrustning och ridsätt – när man ändå är igång och rotar så att säga :crazy:

Det kommer nog att bli bra ska du se. Jag håller tummarna! :)
/KB
 
Jaa du, varför har de inte lagt in behandling??
De tyckte inte att det behövdes, för hon är inte varm i benet, men ändå har det ju blivit en skugga mellan glidlederna på rtg bilderna som togs tre veckor efter de första bilderna och då var det inget. Så det har ju hänt nåt där trots att hon inte är varm i benet!
Nu har jag ringt och tjatat på veterinären så nu kan jag hämta ut butta som jag ska ge i två veckor.

Tack för tipset!
 
har hästen så ont att den är halt ska du inte träna.. och den verkar ha väldigt ont eftersom att du tvunget måste ge butta.. låt henne vila tills hältan är över och håll sedan igång henne..
 
det är både och som gäller.
Vila och mkt lugnt i början.
efter ngt år eller två, så kan man övergå till normal ridning med sunt förnuft, såvida hästen klarar av det.
Flera spatthästar kanske inte håller för tex hoppning, men det finns alltid undantag.
så ja, det ska tas lugnt i början, eftersom hästen brukar ha ont och det är i ett skede som det kan förvärras i.
Spatt försvinner ju aldrig, men man kan se till så man gör det så positivt som möjligt och ej överanstränger.
Spatt kan mildras genom åren.

Tilägg; en spatthäst bör alltid röra på sig. tex via skritt.
lederna blir stela och det är inte bra alls för en spatthäst om den vilar helt. Men som sagt. Sunt förnuft.
 
Jag har en symptomfri islänning men han har spatt. Han har fått 14 dar butta sen skulle han ridas . Ingen vila utan skritt tills han kunde trava och sen tölta. Det är allt. Nu rids han ganska hårt och har varit symptomfri i 2 år. Det är min historia men alla har ju olika erfarenheter. Vad som är rätt och fel ser man i facit. Jag litade på min vet men jag var mycket skeptisk i början och tyckte att han var smått galen. Men i mitt fall hade han rätt.
 
Det beror ju på om hästen är halt. Min ponny skulle jobbassom vanligt men han hade inga förändringar i hasen heller. Han kunde vara lite stel om han kom direkt från boxen eller sommarhagen på morgonen när dom inte rört sig.

Så om hon inte är halt så kan du nog göra som veterinären sa.

Lycka till!
 
Tack för alla svar!

Min häst var en halv grad halt första gången vi tog rtg bilder ,men hon hade ju fått en spark där så det kan vara så att hon markerade för att det var färskt.
Konstigt nog så haltade hon inte på den andra undersökningen då förändringen hade blivit??!!
Kan ju tyckas konstigt. Men jag kände att jag ville att de skulle sätta in antiinflammatoriskt ändå, det kan ju inte skada. Nackdelen är väl att man inte ser om hon blir halt eftersom jag har börjat trava henne litegrann. Men jag tar det otroligt försiktigt. Typ 1 min trav x 4 ggr på ca 45 minuters uteritt. Det är ju nu 6 veckor sedan sparken...
Hoppas att detta går vägen...
 
Följ veterinärens råd, först och främst.

Spatthästar mår bra av att skrittas lugnt men dagligen under den tid spatten är aktiv.

När spatten är utläkt (ca 1 år) kan man sätta igång den lite försiktigt och se hur mycket av den ursprungna kapaciteten finns kvar.
 
Tar det ca 1 år för den att läka??
Jag har fått råd att börja trava lite redan nu för de anser att brosken börja bildas när de är för inaktiva...
 
Jag har hört (från en ganska insatt hoppryttare) att holländarna förr medvetet borrade upp "spattlederna" på friska hästar för att hästarna skulle hoppa bättre... Någon som vet om det stämmer? :confused:
Det skulle göra så att de hoppade av bättre.
 
Tar det ca 1 år för den att läka??
Jag har fått råd att börja trava lite redan nu för de anser att brosken börja bildas när de är för inaktiva...

Ja, det tar mellan 1/2 - 1 1/2 år tills spatten är helt utläkt.

Det är bra att hålla igång hästarna konstant och då helst dagligen under denna tid, just för att minska stelheten.

Skritta långa promenader, och ytterst lätt ridning (skritt, lite trav och galopp) klarar de av och mår bra av, men träningar, hoppning och flängridning är inte bra.
 
har aldrig hört det faktiskt.
men det finns hästar som har spatt som blivit bättre, och som hopptävlas bla.
min fd stallkompis har en häst som går 1.30 och liknande.

sen finns det dom som inte klarar det. beror ju på hurvida illa tilltagen spatten etc...
 
Min sköthäst har spatt i höger has, är dock inte halt av det, så vi rider honom som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 242
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 269
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp