Bukefalos 28 år!

Hur träna en häst som är livrädd att bli ensam?

old

Trådstartare
Jaa, som rubriken säger: hur tränar man en häst som är livrädd att bli ensam?
Det går inte ens att leda honom ordentligt, utan han bara tränger sig, springer över, drar iväg m.m. Så fort det hamnar liiiite liiiite mellanrum mellan honom och hästen framför så är det totalt kaos! Direkt han ser att man öppnar hagen och den andra börjar gå, så är det full fart framåt och han bryr sig inte alls om var vi människor är eller vad vi försöker. Vi har försökt att ha grimskaftet runt mulen för att få bättre kontroll, men det är totalt lönlöst. Vi har försökt med kedja, lika lönlöst. Inte ens med bett i munnen går det att kontrollera honom! Vi har fösökt att backa, lägga volter m.m. men då blir han bara ännu mer stressad och då lägger han bara på ännu mera kraft.
Att försöka sig på att ta honom ensam till/från hagen är lika med att skriva under sin dödsdom (nästan) så att försöka ta honom någonstans och träna är totalt hopplöst! Och är någon annan häst med så måste han hålla koll på var den andra hästen är hela tiden, och ser han att den andra hamnar (enligt honom) för långt borta, så rusar han iväg. Att träna i hagen vet jag inte hur det skulle gå till, eftersom då ska genast de andra hästarna komma och se vad man gör och så blir det bara kaos alltihopa. Vi skulle åtminstone till en början behöva få honom att förstå att det är inte acceptabelt att rusa iväg, springa över människor och sådant då han ska ledas. Hur skulle ni göra med en sådan här häst?
 
Sv: Hur träna en häst som är livrädd att bli ensam?

Jag skulle ta honom ur hagen och låta den andra hästen stå kvar i hagen. Sedan skulle jag låta honom beta en stund utanför hagen och sedan släppa in honom i hagen igen. Så skulle jag hålla på tills hästen lugnt kan stå och beta med de andra hästarna på andra sidan staketet.

Vad händer om den rädda hästen får gå först?
 
Sv: Hur träna en häst som är livrädd att bli ensam?

Hur gammal är hästen? Har du haft den länge eller är den ny i flocken/stallet?

Har en häst som också är väldigt flockbunden, men det har blivit bättre. Dock har han inte varit lika stark såsom din verkar vara, det har gått att kontrollera honom i grimma och grimskaft, att gå långa promenader ensam bara han och jag har gjort mycket för att hjälpa honom, vi har gått i skogen och hittat på massa bus, hoppat över diken, betat osv. I början gick han bara och skrek och ville springa hem, men långsamt gick det upp för honom att det var roligt och nu står han vid grinden och tigger om att få gå ut med mig. Han blir orolig i hagen om han blir lämnad själv, men också det har blivit bättre, han springer inte genom tråden. I stallet/boxen har vi mycket kvar att jobba på, han kan stå inne själv om jag är i stallet, men om jag går ut början han hoppa och resa sig.

Såsom du beskriver din hästs beteende skulle jag råda att ta hjälp av någon som är kunnig, så att du får hjälp och kontroll att kunna leda honom utan att riskera livet. Det låter som hästen behöver lära sig och förstå att den inte dör om den lämnas själv och att människor också är en del av sin flock och som den kan ty sig till när den blir osäker. Det är ingen quick fix, försök hitta någon som kan hjälpa er på plats. Deremot vill jag också gärna ha tips och ideér kring hur andra jobbat med sina flockbunda hästar...
 
Sv: Hur träna en häst som är livrädd att bli ensam?

Hur gammal är hästen? Har du haft den länge eller är den ny i flocken/stallet?

Har en häst som också är väldigt flockbunden, men det har blivit bättre. Dock har han inte varit lika stark såsom din verkar vara, det har gått att kontrollera honom i grimma och grimskaft, att gå långa promenader ensam bara han och jag har gjort mycket för att hjälpa honom, vi har gått i skogen och hittat på massa bus, hoppat över diken, betat osv. I början gick han bara och skrek och ville springa hem, men långsamt gick det upp för honom att det var roligt och nu står han vid grinden och tigger om att få gå ut med mig. Han blir orolig i hagen om han blir lämnad själv, men också det har blivit bättre, han springer inte genom tråden. I stallet/boxen har vi mycket kvar att jobba på, han kan stå inne själv om jag är i stallet, men om jag går ut början han hoppa och resa sig.

Såsom du beskriver din hästs beteende skulle jag råda att ta hjälp av någon som är kunnig, så att du får hjälp och kontroll att kunna leda honom utan att riskera livet. Det låter som hästen behöver lära sig och förstå att den inte dör om den lämnas själv och att människor också är en del av sin flock och som den kan ty sig till när den blir osäker. Det är ingen quick fix, försök hitta någon som kan hjälpa er på plats. Deremot vill jag också gärna ha tips och ideér kring hur andra jobbat med sina flockbunda hästar...


Jag promenerade också, i säkert två månader, i princip varje dag. Repgrimma, annars hade jag inte kunnat hålla honom (träns, innan jag hade repgrimman). Han protesterar bara i början idag, men det tror jag är hans psyke, han kommer alltid att ha åsikter. Men när vi väl är ute är han väldigt lugn och följsam.
I början struntade jag i hans protester och bara gick, så fort han försökte dra åt något håll, ändrade jag riktning. Jag tror att det är bra att gå långt i början, för när vi var långt hemifrån, fick jag känslan av att han "tydde sig" lite till mig, att jag blev säkerheten. Vilket vi förhoppningsvis tagit med oss hem också.

Vi kunde omöjligt vara ensamma på ridplan (han slet sig till och med och hoppade över grinden och sprang tillbaka till de andra). Jag började med att släppa honom lös där (höjde upp grinden så han inte vågade hoppa), han sprang som en idiot och tog ingen notis om mig, jag strosade omkring och ignorerade honom, men kallade på honom då och då, och första gången tog det säkert en timme innnan han "sökte upp" mig. Då gick vi hem direkt. Nästa gång tog det kortare tid, och vi gick hem direkt. Efters några gånger började jag leda honom löst, typ en join up, utan drivandet, bara att han hakade på och gick efter mig, när han hängde på från utgången gick vi hem. Så småningom började jag driva iväg honom från mig och kalla tillbaka honom.
Det här tog kanske två månader också, men nu är det oftast inga problem att vara ensamma på ridplan. (Ska dock tilläggas att det här var på vintern, antar att det är mycket jobbigare när hästen kan stanna och äta i kanterna..)

Han är även stökig ute med andra, han ska ligga först hela tiden och blir fördj-ig om han kommer lite efter, men det har jag inte börjat träna med innan det andra funkar. Jag läste dock i en bok i Western Horseman-serien om hästar som är stökiga ute. Jag har alltid trott att det är hans travarskalle (kallblodstravare) som gjort att han alltid ska vara först, men den här författaren menar att det är en rädd häst som kämpar för att ligga först, för som sist i flocken är man det lättaste bytet för ett rovdjur. Det ställde allt i en helt ny dager för mig, har aldrig tänkt så, men det kändes nästan självklart när jag läste det. Svårt att träna på det han rekommenderar dock om man inte har förstående människor att rida med. Men om TS eller någon vill att jag ska beskriva tillvägagångssättet i boken så skriv!

En annan sak, som jag själv inte är så förtjust i, men som har varit rätt bra för min häst, är att gå själv i hage ett tag (inte självvalt för oss, men det var bra ändå). Han har gått själv men tråd i tråd med andra, men har förmodligen lite tråkigt och blir glad när man kommer. Jag vill gärna att han ska gå i flock, men det har varit bra för oss (mig) att han gått ensam ett tag.

Jag fattar egentligen inte var jag fått mitt tålamod ifrån! :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 353
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 857
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp