Hur träna in ovillkorlig inkallning?

Ela

Trådstartare
Jag vill att min hund ska komma jämt och i alla situationer. Men hur lyckas jag med detta? Vill även att hon ska hålla sig inom rimligt avstånd typ 10-15 meter från mig inte mer.

Hon är hyfsat lydig och fungerar i princip alltid med inkallningar på lydnadsplanen och hemma på gården.

I svårare situationer har jag långlina på henne en hon är smart och jag tror hon förstår skillnaden.

Hon vet att hon gör fel de gånger hon inte kommer när jag ropar och försöker då att undvika mig genom att komma men inte ända fram...

Jag vill i slutändan kunna ha henne lös på de flesta ställen och lita på att hon lyssnar på mig men hur ska jag träna detta?

Gick en kurs där vi tränade mycket inkallning men det var alldrig några problem med den störningen eftersom vi var på plan då och där arbetar vi.

Tacksam för tips!
 
Sv: Hur träna in ovillkorlig inkallning?

Nu har ju inte vi riktigt samma raser, men jag har använt lite olika metoder med min. Bland annat har hon aldrig misslyckats, dvs fått rymma/dra iväg. Jo, en gång som valp och det blev ett uppvaknande för mig. Ett sådant kanske behövs, så efter det var det säkra situationer och långlina som gällde tills jag litade helt på henne. Detta gick dock väldigt fort.

Jag har också skvallertränat min hund på djur, så om hon ser något på avstånd har jag från början kallat in och bjudit på kul lek, godis osv. Detta har lett till att hon oftast automatiskt söker ögonkontakt med mig när något dyker upp, och då har man ett perfekt läge att belöna.

Jag tar heller inte ögonen ifrån min hund om hon är lös. Åker öron och/eller svans upp, då kallar jag in direkt i enlighet med principen "Har hon inte hittat på nåt fanskap så tänker hon!"
 
Sv: Hur träna in ovillkorlig inkallning?

Ungefär så har jag tränat än så länge men framförallt med godis inte så mycket lek, tyvärr är min hund inte jätteintresserad av föremål :(

Men när vet man när man kan lita på dom? I mitt fall är jag osäker på om det just är långlinan som gör att hon lyssnar och att hon förstår skillnaden.

Och om de misslyckas och inte kommer hur korrigerar man det bäst? Ska man använda sig av linan eller ska man gå fram och ta tag i hunden?

Nu har jag gjort så att om hon inte lyssnar sprutar jag lite vatten på henne och då söker hon upp mig direkt och får godis men det funkar ju bara när hon är nära.

Jag är tyvärr väldigt osäker på när jag kan lita på henne, mycket pga av alla problem jag haft med min blandras hane. Tiken ifråga har faktiskt alltid skött sig och är ganska mammig.
 
Sv: Hur träna in ovillkorlig inkallning?

I mitt fall var det mer en känsla. Jag började med att släppa kopplet på marken och låta henne dra det bakom sig. Då kände jag mig trygg, att det fanns något att trampa på. Det var dock något jag aldrig behövde göra, utan bara en känsla.

När du belönar ska du givetvis belöna med något hunden gillar, gillar hunden godis mest så är ju det bra. Dock ser jag ofta folk som använder godis i brist på annat. Inte för att hunden gillar det bäst, utan för att de inte vet hur de ska göra. Du nämner leksaker, men man måste inte leka med leksaker. Med risk för att låta som Fredde Steen, lek med din hund. Vad gör hon om du klappar handflatorna i backen, brottas med henne, smackar till henne i sidan, tacklar henne med skuldran?
 
Sv: Hur träna in ovillkorlig inkallning?

Du nämner leksaker, men man måste inte leka med leksaker. Med risk för att låta som Fredde Steen, lek med din hund. Vad gör hon om du klappar handflatorna i backen, brottas med henne, smackar till henne i sidan, tacklar henne med skuldran?

Skäms lite när jag läser detta :o är nog dålig på att leka med henne på det viset, föremål är ju inge vidare kul men leka gör hon nog... ska genast prova detta i morgon. Busar ju med henne på lydnadsplanen mellan momenten och det gillar hon, ska tänka på att använda det annars också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 085
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 279
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 099
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 364
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp