Bukefalos 28 år!

hur träna valp på att gå lös?

E

ElinJ

nu är det så att jag och min sambo har en underbar pyrenéervalp på 4 månader, och pyrrisarna är ju av naturen mkt svåra att ha lösa, eftersom de vill kolla upp allt och alla hela tiden. andra människor och hundar är ganska intressanta, men ljud och lukter är ännu roligare. när hon vi tränar henne på att vara lös och hon under tiden känner en spännande lukt eller hör ett konstigt ljud så blir hon helt uppslukad. det går inte att få hennes uppmärksamhet, hur vi än hoppar, skuttar, ropar, gömmer oss, springer eller står i. ´vad ska vi göra? jag skulle så gärna kunna ha min tik lös när hon blir vuxen, men jag vet inte riktigt hur jag ska träna henne på bästa sätt. vi har tränat kontaktövningar (några i vart fall, blir glad om tips på fler) och det går jättebra. hon är alltså JÄTTEduktig på allt så länge som vi har hennes uppmärksamhet, men när hon inte vill mer, då struntar hon bara i oss. hjälp!
 
Sv: hur träna valp på att gå lös?

Ååå, hon är ju bara 4 månader!! Jag hade också problem med att ha honom lös tidigare, han ignorerade mig oavsett vad jag gjorde. Det börjar bli bättre nu, med ihärdig träning och många och mycket kontaktövningar. Min är 9 månader och jag har honom sällan helt lös. Däremot har jag en sele med en 30 meter lång lina, perfekt för att stoppa upp honom om han drar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 115
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: Heddiz
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 273
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp