Hur tränar man inkallning?

Ciindy

Trådstartare
Har en 5 årig vovve som tidigare har varit jätte duktig på inkallning, Nu när man ropar på han mååste han till andra sidan stigen och lukta lite på backen och sen måste man rulla sig lite för att sedan komma söööööööööligt mot matte. Har testat att ha han på långlina och det fungar perfekt så länge han har lina men så fort han är minsta lilla lös blir han sååååå seg! Han har även mycket svårt för inkallning med mycket störningsmoment, tyvärr även på lina (Jobbar stenhårt på det nu).

Har någon tips på hur man ska träna hunden på att komma snabbt i alla lägen?

Kan ju tillägga att jag alltid har godis med mig. Av någon anledning är han duktigare på inkalning när min farbrors ung hund är med :eek:(förklaring?).
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Hur låter du när du ropar på hunden?
Vad har du för förväntningar när du ropar på hunden (innerst inne)?
Låter du hunden göra det den ska innan den kommer? Varför? om det är så. Här skulle jag kräva ovillkorlig lydnad, så länge du kallar in hunden på rätt sätt.

Funkar det att leka med hunden istället för att belöna med godis?
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Hmm... Gud vad arg jag skulle bli om min hund började ignorera mig när den är så pass i åldern, men men ... Har du någon rolig leksak eller boll något som får honom att komma till dig?

Vad händer om du vänder dig om och går åt andra hållet?
Det är rätt kaxigt av honom att börja med det nu när han är 5 år men det måste oxå bero på något,vad har du slutat med som ni har gjort förrut? Tränar ni inte lika mycket kanske längre...

Det finns alltid en lösning med det handlar ju om vad du sätter för gränser oxå.:banana:
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Jag börjar med att svara på Powerpinglan: Hur jag låter. Först låter jag väl ganska glad Riiicky, kom hit. Då kommer han fram ca 2 meter och sen nonchalerar han mig och då brukar jag bli ganska arg och låta mer bestämd! Oftast Kom HIT!! Jag brukar ibland få ryta till ordentligt för att han ska fatta att jag verkligen menar allvar!
Mina förväntningar för att hunden ska komma är att den ska komma till mig när jag ropar vad som än händer runt omkring oss! Sen om han kommer i glp eller trav, men han ska inte sega! Det är dit jag vill nå!
Jag ropar på han och kommer han inte påengång ropar jag en gång till och kommer han inte till mig då så är det en arg matte bakom honom! (Det gör ju tyvärr att han kanske tycker det blir tråkigt att komma till mig då, även fast jag berömmer när han kommer fram!)
Det funkar inte att leka med våran hund tyvärr. Han är väl lite av en tråkmåns :angel: Det enda gånger han leker är i maj då han har vårkänslor! Sen är han ju så otroligt kräsen med godis...

Svar till Boan:
Som det står innan ignorerar han allt vad leksaker är :cry:. Jag har testat gå åt andra hållet och då kommer han ju springande i full fart, förbi mig :mad: då har jag testat kalla in och kommer han inte då vänt igen men det verkar inte som att det funkar:cry:

Det är ju mig felet måste sitta i, han accepterar ju inte mig när han gör sådär! Jag vill ha tips på hur jag ska kunna vända båda mig och hunden på rätt spår.
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Säger du "ricky hit" kort, eller drar du ut på det som "riiiiiiiiiickyyyyyyyyyy hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit"? Ett kort och glatt tonläge brukar göra hunden mer uppmärksam på dig.

Sen att du ropar flera ggr är ett fel du gjort. Hunden har lärt sig att han behöver inte komma första gången du ropar. Hade det varit min hund hade jag gå fram till hunden och tagit den i nackskinnet. För hunden vet ju vad "hit" betyder. Sen hade jag gått ifrån hunden för att kalla in den. Kommer hunden direkt till mig får han så mkt beröm som han aldrig fått tidigare i sitt liv:D.

Det jag menade med förväntningar var, vad är det du ser framför dig när du kallar på hunden? Ser du hunden komma som en kanon, eller ser du att "undra om han kommer nu, eller om han ska pinka lite först" eller liknande.

Springer han inte ens efter en boll som du kastar?
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Börja med att aldrig kalla på hunden om du inte är absolut säker på att hunden kommer. Ser du att hunden snusar på nåt gott, kalla inte in den, utan vänta tills den snusat klart och är mottaglig.

Eftersom jag inte vet hur situationen ser ut så vet jag inte vad jag ska ge för tips, men jag kan ju berätta hur jag själv gör.

Jag kallar in hunden ofta då jag har henne lös. Hon kan få en godbit eller lite lek eller en kort lydnadsträning då hon kommer in, efter det får hon gå fri igen. Ibland får hon absolut ingenting då jag läst nånstans att det ger bättre motivation. Med detta vill jag förebygga att hunden känner att den blir uppkopplad och det roliga är slut då hon kommer.
Om hon mot förmodan inte kommer blir hon straffad.
Jag kastar något skramlande nära henne, eller lämnar henne ensam. T ex ifall jag åkt med bil till skogen så går jag tillbaka till bilen och åker iväg ett stycke, hon kommer illa kvickt kan jag lova;)
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Som powerpinglan skrev så får min hund också bara en chans. Jag ska inte behöva upprepa kommandot!
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Första gången jag ropar är det "Riiiicky koooom hiiit". Jag har fått rådet att kasta kopplet efter han :eek: testat det någon gång och då kommer han ju, men jag måste kasta kopplet först :/ Alltså tycker jag inte att det funkade! Nej han leker inte vad man än försöker göra! Jag har försökt ha drag kamp och kasta bollar m.m. Vad skojj det hade varit och kunna peppa upp han litegrann innan ett agility pass eller nått. Men nej alltid coollugn och "vuxen".
Jag kallar alltid in han när han är "sysslolös" men när man ropar får han plötsligt en massa att göra :angel:. Sen när han väl kommer så ser han så oskyldig ut och sätter sig snällt brevid mig! Det där du sa att inkallning ska betyda nått roligt har jag varit noga med! Aldrig så att varenda inkallning betyder koppel!
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Jag håller med PowerPinglan. om hunden inte kommer efter första inkallningen gå fram till hunden och tala om att den gjort fel. Hur du gör detta är upp till dig, huvudsaken är att du korrigerar tills det att du ser på hunden att den tagit åt sig av korrigeringen, Hunden ska "säga förlåt" med kroppsspråket och ögonen. Tänk på att alltid vara konsekvent med din inkallningsträning. Känner du inte för att ta några konflikter en dag, hoppa över det och håll hunden kopplad istället.

Detta har jag gjort med min hund då jag har haft lite samma problem. Jag blev själv förvånad av hur mycket bättre det har blivit på kort tid, trodde detta problem skulle vara mycket svårare att träna bort.

Lycka till!
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Tjooho :D Nu har jag varit och tränat. Gått fram och korrigerat han genom att ta tag i han försiktigt men bestämt och visat att jag inte tillåter det :D! Tjoho vad bra det gick . Nu har jag upplyst hela familjen om det nya träningssättet och alla är överens! Nu gör vi såhär! Det verkade som att han också tyckte promenaderna blev roligare nu när matte var på glatt humör både när hon gick och kom tillbaka =) Vi tränade lite agility på baksidan och han följde mig mycket bättre och var mycket känsligare för mina signaler! Just nu käns det som att jag har världens mysigaste hund :love:

Ett stort tack till alla som har skrivit här :bow::bow::bow::bow: nu verkar jag äntligen ha hittat rätt!
 
Sv: Hur tränar man inkallning?

Tjooho :D Nu har jag varit och tränat. Gått fram och korrigerat han genom att ta tag i han försiktigt men bestämt och visat att jag inte tillåter det :D! Tjoho vad bra det gick . Nu har jag upplyst hela familjen om det nya träningssättet och alla är överens! Nu gör vi såhär! Det verkade som att han också tyckte promenaderna blev roligare nu när matte var på glatt humör både när hon gick och kom tillbaka =) Vi tränade lite agility på baksidan och han följde mig mycket bättre och var mycket känsligare för mina signaler! Just nu käns det som att jag har världens mysigaste hund :love:

Ett stort tack till alla som har skrivit här :bow::bow::bow::bow: nu verkar jag äntligen ha hittat rätt!

Kul att höra!!:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 307
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 366
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Charlie är ju en omplacering, han var drygt 2 år när han kom till mig i maj så han har varit här i ungefär ett halvår. En väldigt go och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 345
Senast: Monstermom
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 990
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp