Hur tränar man/lär man?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 083
Sv: Hur tränar man/lär man?

Wildizz skrev:
Jag tycker det bästa är att du först rider ett tag i vanlig trav och galopperar mycket inne på banan. Se till att få hästen riktigt pigg. Helst så att hon/han vill galopåpera hela tiden, men sedan när du inte låter henne/honom så kommer hästen garanterat gå i ökad. Det fungerade när jag skulle lära min häst, nu är hon jätte-duktig på det:angel: Lycka till! Det är värt ett försök om du har en någorlunda pigg häst :)

Det är inte hastigheten är ökad trav. Utan längning och tryck bakifrån. Hästen ska öka sitt "uppförsbacke" känsla.
Han är inte heller så pigg utav sig.. En riktig lat mask. Så det kräver att man passar på han så han inte släpper bakdelen. Som händer ibland när jag är trött och bara "åker" häst. :crazy:

Gisburne skrev:
Generellt så är gångarterna det som GÅR att ändra på en häst, kontra exteriören, men det krävs mer eller mindre jobb för att uppnå en förändring av gångarterna. Vissa hästar behöver bara lite mer genomjobbade muskler för att röra sig bättre, medan andra behöver träna upp en bättre bärighet och balans, samt öva mycket på övergångar för att få högre poäng på sina gångarter. Så det beror helt på individen.

Utan att ha sett trådskaparens häst röra sig så tror jag fortfarande att ökningen kan komma av sig själv när samlingen och balansen sitter där den ska. Kan bara hålla med om att man nog bör öva även på sånt som hästen kan, och inte bara på sånt den inte kan. Om inte annat så för självförtroendets skull, hos både häst och ryttare.

Exteriören är inget problem.
Om man räknar ihop vilka poäng han har haft så ligger han j*vligt bra till.
2005:
9-9-7-8-8
2003:
8-7-7-8-9
Något år innan:
9-8-7-9-7

9-9-7-9-9 har han haft som bäst. Det ska va försöka få i år igen. :banana:
Har jobbat nu i ett år. Han fick inte så bra poäng på gången bara för han hade precis och då menar jag precis gått två dressyr klasser. Så han var trött.
Bara för han får 7 på benen är för att han är hjulig bak och tåvid fram.

Håller med på vad du säger. Du har inte sett han så du vet inte hur mycket han samlar.

Jag vet inte om detta kan hjälpa dig:confused:
Samlad -ja
sen vänta.Den ska vara färdigladdad o inte drivas vart steg.
Det ska kännas som om ponnyn sänker bakdelen o bara tar i utan att det går nämnvärt fortare.
På bilderna ser det ut som han inte kommer upp från marken.

axel skrev:
Jag vet inte om detta kan hjälpa dig:confused:
Samlad -ja
sen vänta.Den ska vara färdigladdad o inte drivas vart steg.
Det ska kännas som om ponnyn sänker bakdelen o bara tar i utan att det går nämnvärt fortare.
På bilderna ser det ut som han inte kommer upp från marken.
Klart! Du verkar vara den först som vet vad du pratar om.
Han kan bara kanska seg ibland. Oftast då när det är varmt.
Då gör han som du säger.
Men en normal dag gör han dom fina.
Har ni något tips hur jag ska göra på banan då han sniglar fram?

Han måste "vara framför skänkeln" till vardags.
Du ska bara behöva använda sätet o sen sk. vb.

Fråga Lancet hur du ska göra.

axel skrev:
Han måste "vara framför skänkeln" till vardags.
Du ska bara behöva använda sätet o sen sk. vb.

Fråga Lancet hur du ska göra.
Det gör han.
Det vet Lancet. Hon har sett han ganska många gånger. Men inte nu på ett bra tag.. Farmför skänklarna är, det svåraste jag tycker är att han sticker och drar. För han KAN få ett sådant himla tryck. Men vid varma dagar försvinner det.

mackan skrev:
ehh... ursäkta? :D :confused:
Ja. Det tycker jag!
Får jag vara ärlig så tror jag att många skriver samma sak som de andra bara för att de ska spela någon viktig person.
I stort sett har alla skrivit samling. Lite konstigt eller?
Nu vet jag att ni tycker att samlingen är viktigt. Men inga övningar eller så, har folk skrivit. Förutom en.

Men helt ärligt, du tycker alltså att det är för dyrt att träna för någon IRL´och i stället vill du få råd på Buke?

Även om man tränar för en tränare IRL så kan det väl vara roligt och intressant att få höra hur andra löser olika problem, är det inte det som oftast diskuteras här på Buke?:confused:

PowerGrace skrev:
Även om man tränar för en tränare IRL så kan det väl vara roligt och intressant att få höra hur andra löser olika problem, är det inte det som oftast diskuteras här på Buke?:confused:
Här kommer ju min tränings och tävling kompis!

Du tror inte att vi skriver om samling för att det är precis just det som är grunden för en bra ökning? Jag skriver i alla fall inte saker här för att verka kunnig, ball och bäst, eller för att vara en härmapa. Det tror jag inte att de övriga gör heller.

Du skriver ju att du tävlar på nationell nivå, och att du har två tränare, behöver du verkligen tips på övningar då?

break_a_leg skrev:
Men helt ärligt, du tycker alltså att det är för dyrt att träna för någon IRL´och i stället vill du få råd på Buke?

Tycker inte du att 2ggr i veckan räcker??
Du tycker väl att man ska träna varje dag för en tränare!
Sedan är det väl kul att se om man kan få fler tips ifrån andra.
Vet att det finns några duktiga ryttare på buke.

Gisburne skrev:
Du tror inte att vi skriver om samling för att det är precis just det som är grunden för en bra ökning? Jag skriver i alla fall inte saker här för att verka kunnig, ball och bäst, eller för att vara en härmapa. Det tror jag inte att de övriga gör heller.

Du skriver ju att du tävlar på nationell nivå, och att du har två tränare, behöver du verkligen tips på övningar då?

Ja, bara för man rider nat betyder det inte att man är bäst. Eller tycker du det?
Nr 1: Du har inte sett ponnyn så du vet inte hur den ökar.
Nr 2: Bara för man rider Nationellt betyder det inte att man alltid vinner eller betyder att man blir placerad. Jag har aldrig blivit placerad. För jag kvalade nationellt för några månader sedan.

"Den perfekta ökade traven kommer från en osynlig och vältrampad piaff"

citat från min tränare som är otroligt duktig på att få fram traven

Hon menar att man endast kan uppnå en "perfekt" ökad trav när man kan nå vår dressyrs högsta grad av sammling, alltså piaffen

Men hon vill ha passage tanken i sätet för att få traven att flyta.

Till er som tycker rostad är konstig för hon frågar om råd!!

Glöm inte att man aldrig är fulllärd
Man kan fråga om tips även när man är en världsetta, tror ni inte Anky tränar dvs får hjälp/råd?
Vad är det då för fel på den här frågan?

Senast ändrad:

rostad skrev:
Tycker inte du att 2ggr i veckan räcker??
Du tycker väl att man ska träna varje dag för en tränare!
Sedan är det väl kul att se om man kan få fler tips ifrån andra.
Vet att det finns några duktiga ryttare på buke.

Har inte tränat med han på månader. Sedan så brukar vi inte träna på sådant som redan gör okej. Utan sådant som han gör mindre bra.

Du skriver ju själv att du inte tränat med hästen på månader?

Jag tycker att det är jättebra att du frågar om råd, jag gör det själv hela tiden här på Buke. Ingen är fullärd och ingen kan säga att de vet bäst.

Men du gillar ju tydligen inte att vi skriver att det är samlingen som krävs för att få till en ökad trav, och då undrar jag vad det är för tips du söker egentligen? Du säger att ni har samlingen, men varför kan inte dina tränare hjälpa dig vidare då? Det framgår inte i ditt första inlägg i tråden vilken grad av samling ni kan uppnå, du frågar bara efter hur man lär in och tränar en ökad trav. Genom samling, säger vi, men då påskiner du att vi inte vet vad vi talar om. Varför frågar du då oss?

Att du ligger på nationell nivå säger mig att du ridit dressyr länge och därför borde du kunna klura ut egna samlingsövningar, det var så jag menade. Och nej, jag har (återigen) inte sett din ponny in action, jag har ju inte påstått något annat heller?

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: iliedtoday
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 054
Senast: cili
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 125
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka