EXAKT så tråkigt som när familjeägda små lanthandlar fick slå igen. EXAKT. Men då sket väl stadsborna i det. För dom kunde ju handla i staden.
Fast nja, om det är några som är svårast drabbade just nu är det småhandlarna i glesbygden och den trenden kommer att öka medan däremot storstäderna kommer ha allmänt lättare att komma tillbaka. Det jag kan se är att hyresvärdarna tvingas sänka sina lokalhyror, till vilket jag säger tack och amen. Jag tror även att glesbygdshandlarna kommer ha det ännu svårare att komma tillbaka även om de generellt sett har lägre hyror eftersom den i särklass största utgiften (möjligen undantaget Sergel eller Kungsgatan) är utgifter av personal och som redan konstaterats vikande kundunderlag vilket resulterat i att de innan covid stängt, mycket pga e-handeln.
Tittar man på hur det ser ut i innerstaden idag (nu tar jag Stockholm som exempel) är det redan mycket av en upplevelse och mindre shopping. HM fick stänga ner sitt flaggskepp vid Sergel redan innan covid eftersom inte särskilt många tänker, åh måste åka in till Sergels torg och handla på HM. Jag tror det kommer poppa upp nya affärer, även om jag också är rädd för att det kommer bli stora kedjor inte de små som ger mångfald. Gamla stan har tyvärr förändrats totalt bara från början av 1990-talet då det var ett nedgånget och socioekonomiskt utsatt område där man hade svårt att hitta hyresgäster - hade jag haft en kristallkula vet jag var jag investerat då

Samma sak med Södermalm. Jag växte upp på Mariaberget på Södermalm och då var Hornsgatan fullt med fantastiska små lumpbodar och diverse underliga affärer som nu är helt borta tyvärr. Med några få undantag, kaffe och te butiken vid slussen, Röde Orm (eller har den slagit igen nu?).
Att trenden skulle gå mot stora utaförstan shopping center som man bara kan ta sig till med bil går tvärt emot det som
@sjoberga uttryckte det, det andra K. Som i längden är den i särklass viktigaste frågan. Det har redan dött bokstavligen miljoner pga klimatförändringar och fler miljoner kommer att dö. Plus att många storstadsbor inte har bil eller ens körkort särskilt som det är dyrt och besvärligt med bil om du bor i innerstan eller närförort. Nej, jag tror inte att storstäderna kommer att utarmas, däremot tror jag att det kommer betyda mindre mångfald, fler Espresso House och flera klon café med ekologisk latte, kycklingsallad och ciabatta med salami och brie. Mindre av Hornsgatans lumpbodar och de där mystiska små affärerna på Gamla Stans bakgator man tog sig till via en brant trapp ner i källaren och grävde sig igenom serietidningar på den tiden det begav sig. Tyvärr.