Bukefalos 28 år!

Hur tvättar ni er fårskinnspad?

Martina_m

Trådstartare
Hur ska man tvätta sin pad för att den ska vara lika mjuk och fluffig efter tvätten som innan tvätten?

Har haft min i flera år nu och aldrig tvättat den (iof varit väldigt försiktig om den), och nu känner jag att det är hög tid. Men vill inte förstöra den.

Så hur gör ni?
Tvättmedel?
Grader(30 gr eller ulltvätt kanske tom finns...)?
Torkas hur?
Ska den borstars eller nåt för att bli lika mjuk igen, eller behövs inte det?
 
Sv: Hur tvättar ni er fårskinnspad?

Jag har tvättat min Mattes i 30 grader ulltvätt och sedan låtit den självtorka. Skulle kunna tänka mig att torktumla lite lätt också på ullprogram, nu när jag har torktumlare. Den blir inte lika fin som när den är ny, men jag upplever att det mer beror mer på hästhår som fastnat och klumpar ihop ullen, än på själva tvättarna. Alltså, de blir fulare med åren!
 
Sv: Hur tvättar ni er fårskinnspad?

Jag tvättade just alla mina i dagarna i maskin 40 grader normaltvätt inkl centr. med flytande tvål samt tumling lägre värme= som nya:banana:

Hmmm. den maskinen tar in varmt vatten. Ull reagerar på chocken varmt / kallt mest.
Gör så vart annat år cirkus.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tvättar ni er fårskinnspad?

En hundkarda gör padden fluffig och i nyskick igen efter tvätt/vid längre användning utan tvätt. Även Mattes trycks ihop efter ett tag och behöver underhållas med lite kardning.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
880
Senast: Zacci
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 069
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 735
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp