Hur tvätta ylle/ulltäcke?

Sorbe

Trådstartare
Jag är inte bra på att tvätta men måste nu tvätta ett ylle/ulltäcke.
Jag är superrädd att det ska krympa eller liknande!

Hur tvättar ni era ylletäcken?
30 grader och hängtorka? Vad för tvättmedel? Sköljmedel?

Sv: Hur tvätta ylle/ulltäcke?

På en del maskiner finns det ett speciellt ullprogram. Men annars så brukar handtvätt och 30 grader fungera bra :) jag brukar använda bara lite tvättmedel eller inget alls och hängtorka :)

Men det allra bästa för ull/ylle är att försöka borsta rent det :)

Lycka till! :)

Ull programmet(eller handtvätt) 30 grader och såpa.
Brukar blir rent och jag har hitills inte krymmt något.

Jag precis fått hem det (köpt begagnat) och tyvärr luktar det rätt unket.

det finns särskilt tvättmedel för ull, vanligt tvättmedel kan förstöra fibren.

jag tvättar på ullprogramm (dvs kallt) med ulltvättmedel. blir rent och krymper ej.

men om täcket inte är smutsigt utan bara luktar, så kanske det funkar att hända dte utomhus några dagar?

Har tyvärr ingen möjlighet att hänga det utomhus tyvärr. Suck.
Går det att handtvätta i badkaret? :D

*Sorbe som vill använda sin Golden Stripefilt NU* :D

Går säkert alldeles utmärkt att handtvätta i badkaret med något milt rengöringsmedel (vet att vissa tvättar ylletröjor med milt schampoo.. kanske funkar väl för ylletäcken också?) Frågan är väl egentligen om man Orkar tvätta i badkaret... :crazy: Det lär ju lukta en hel del och dessutom är de rätt tunga och otympliga :eek:

Jag skulle nog prova att "fottvätta" det i badkaret, om ingen tillräckligt stor tvättmaskin med ull-/handtvättprogram finns.

Dvs, trampa runt täcket i badkaret istället för att försöka knåda det med händerna, för det låter vansinnigt tungt och jobbigt.

Annars funkar faktiskt handtvättprogrammet väldigt bra, bara täcket ryms i maskinen. Jag handtvättar nästan inget nuförtiden! :laugh:

Hihi. :D Det är tvättat i badkaret, jag stod och stampade på det, bytte vatten tre-fyra gånger. :D

Det var nog inte tvättat tidigare för sheise vad färg som släppte! Tur att inget missfärgades. :D

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 334
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 931
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Ja, vad gör man? Fått handdukar och liknande till kommande bebis men aldrig känt något stinka så mycket av sköljmedel som detta. Tvätten...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: Enya
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
661
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka