Hur utbildar man sig för att nå drömmen?

Ja tyvärr, jag hade till och med vit lön, men den var låg och inte i närheten av att täcka upp för arbetstiden. Boendet sågs som en förmån och rent krasst var månadshyran extremt hög, samtidigt som det räknades med att jag skulle låta praktikanter sova hos mig, eller kunder som behövde övernatta. :(

Samma med mig! De första 2 åren bodde jag i ett litet hus som bara var ett rum, med stekplatta, säng, bord och garderob. Här fick jag trängas med sommarjobbare som fick sova skavfötters på en madrass på golvet. De sista 3 åren fick jag bo i ett större hus med badrum och ett sovrum. Men lyxigt var det inte.
 
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger hjälpt till på tävlingar och stall och ska nästa år börja tävla V5 och T8 (fyrgång och tölt tävlingar). Har även sökt jobb vid olika privatstall, söker medryttarhäst och något stall där jag kan träna för någon duktig ryttare.
Ingen i min familj har hästintresse förutom jag vilket gör det oerhört svårt för mig för att skaffa häst och det ända ridskolestall som ligger nära mig är ett islandshäststall (skulle gärna vilja rida storhästar och utvecklas på den fronten men tränar mest dressyr med islandshästar just nu).

Jag har sen ja började rida drömt om att få rida Grand Prix dressyr på en ståtlig häst men jag har aldrig riktigt tänkt att jag ska satsa på den drömmen fröns nu. Egentligen behöver jag inte uppnå den högsta drömmen men sikta mot stjärnorna så når jag molnen så länge jag har ett hästrelaterat yrke kommer jag vara glad- att bli beridare skulle passa mig annars.

Men poängen med detta inlägg var iallafall att jag går ur nian snart och står då inför ett gymnasieval. Jag får knappt någon stöttning för min dröm från någon i min familj vilket gör det oerhört svårt för mig att veta hur jag ska ta mig till väga eller kunna se mitt mål med klarhet.

Kan jag välja natur- natur i gymnasiet eller kommer det att påverka mina chanser negativt i hästbranschen?
Det bästa scenariot jag har i huvudet nu är att läsa natur-natur i Spånga som ligger vid Solvalla där jag kanske kan extrajobba hos travhästarna och få någon erfarenhet, hitta en medryttarhäst att tävla på så jag kommer in i Flyinges beridare inriktning i högskolan och sedan ta mig till Tyskland eller Holland och arbeta som beridare där.

Tänker jag rätt? Hur gör jag om jag inte blir kvalificerad för Flyinge? Hur skulle ni gjort? Hur ska jag få min mamma att se min dröm? Vad kan jag göra just nu som 15 åring?
Jag tycker att din tanke med en vanlig gymnasieutbildning är bra. Orkar du med Na-Na så har du stora valmöjligheter för framtiden! Och fortsätt utveckla din ridning och hästkunskap på fritiden, på de sätt som funkar för dig.
Det är jättebra med mål att sikta mot, men det är sällan vägen mot målet är spikrak. Det är bra att vara medveten om att en halvhalt, volt tillbaka eller baklängespiaff :p längs vägen mot målet inte nödvändigtvis behöver vara ett misslyckande, för man lär sig något även av kringelkrokarna.

Flera ovan tipsar om naturbruksgymnasium och de flesta såna har nog internat, om du inte bor i närheten. Det förutsätter dock att du har föräldrarna med på tåget, eftersom det innebär boende borta med allt vad det innebär (t.ex extra kostnader, även om det finns inackorderingsbidrag, och att föräldrarna anser att du är mogen nog att släppa iväg på internat)

En annan aspekt att komma ihåg är att mål och inriktning kan förändras genom livet. Din nuvarande passion för hästar och ridning är stark, men vi är många som kan vittna om att passionen tagit en annan riktning, av någon anledning.
Därför anser jag det vara klokt att inte börja med att satsa all energi på att utbilda sig inom hästeriet, utan som jag skrev tidigare, det är vettigt att ha en "vanlig" utbildning att falla tillbaka på den dagen man inser att man inte kan leva på sitt hästintresse.
Hästjobbet dödade mitt hästintresse. Jag har kvar min ridhäst och min ponny, men kommer nog inte skaffa fler hästar i framtiden.
Klippte ut ett kort stycke ur det långa svaret ovan.
Jag har också varit med om något liknande. Inte så att det dödade mitt hästintresse, men... Jag jobbade heltid hos en hästutbildare, mockade, skötte hästar och hjälpte till med utbildning osv. Och sen när arbetsdagen var slut skulle jag mocka, sköta om och rida mina egna tävlingshästar. Det blev helt enkelt för mycket av samma sak, så jag insåg att jag inte skulle jobba med hästar om jag ville fortsätta vara aktiv som tävlingsryttare - vilket jag var då.
(jag valde att utbilda mig till hovslagare, som var ett annat sätt att jobba med hästar utan att det inkräktade på mitt eget hästeri - tyvärr höll inte kroppen för det, men det är en annan historia)
 
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger hjälpt till på tävlingar och stall och ska nästa år börja tävla V5 och T8 (fyrgång och tölt tävlingar). Har även sökt jobb vid olika privatstall, söker medryttarhäst och något stall där jag kan träna för någon duktig ryttare.
Ingen i min familj har hästintresse förutom jag vilket gör det oerhört svårt för mig för att skaffa häst och det ända ridskolestall som ligger nära mig är ett islandshäststall (skulle gärna vilja rida storhästar och utvecklas på den fronten men tränar mest dressyr med islandshästar just nu).

Jag har sen ja började rida drömt om att få rida Grand Prix dressyr på en ståtlig häst men jag har aldrig riktigt tänkt att jag ska satsa på den drömmen fröns nu. Egentligen behöver jag inte uppnå den högsta drömmen men sikta mot stjärnorna så når jag molnen så länge jag har ett hästrelaterat yrke kommer jag vara glad- att bli beridare skulle passa mig annars.

Men poängen med detta inlägg var iallafall att jag går ur nian snart och står då inför ett gymnasieval. Jag får knappt någon stöttning för min dröm från någon i min familj vilket gör det oerhört svårt för mig att veta hur jag ska ta mig till väga eller kunna se mitt mål med klarhet.

Kan jag välja natur- natur i gymnasiet eller kommer det att påverka mina chanser negativt i hästbranschen?
Det bästa scenariot jag har i huvudet nu är att läsa natur-natur i Spånga som ligger vid Solvalla där jag kanske kan extrajobba hos travhästarna och få någon erfarenhet, hitta en medryttarhäst att tävla på så jag kommer in i Flyinges beridare inriktning i högskolan och sedan ta mig till Tyskland eller Holland och arbeta som beridare där.

Tänker jag rätt? Hur gör jag om jag inte blir kvalificerad för Flyinge? Hur skulle ni gjort? Hur ska jag få min mamma att se min dröm? Vad kan jag göra just nu som 15 åring?
Jag tycker du ska fundera på travet. Mer vita jobb, duktiga hästmänniskor, mer pengar. sen förstår jag att du vill rida, vill du verkligen rida så kommer du nog vidare från travet mot ridsporten. Jag har alltid älskat ridningen. Det är något speciellt. Satsa på det, men jag tycker många på travet verkar duktiga så sök kompetensen.

Körkort med be-kort, lastbil är populärt inom ridning. Så skaffa körkort det tycker nog dina föräldrar om. Då får du också en arbetssäkerhetslina om din kropp inte håller med hästarbete, även ridning sliter på kroppen. Det är ju inte speciellt många ungdomar som tar körkort nuförtiden ta buss samtidigt också så har du även ett framtidsjobb inom lastbil eller buss. Sen lägg tid på drömjobbet om du beslutar dig för det om du vill. Bestäm du när du är myndig och har studentexamen och alla körkortsbokstäver som finns. Du är 19 när du tar studenten då borde du ha hunnit med att ta körkort.
 
Min kompis ville bli groom/tävlingsgroom. Hennes plan var att defentivit inte gå hästlinje, utan hon gick Fordon för att få lastbilskort (vilket är hemskt uppskattat som tävlingsgroom). Plus att hon alltid skulle ha ett yrke att falla tillbaka på om/när hon ville göra nåt annat.

Hon groomade ute i europa i ca 10 år, innan hon återvände till Sverige och jobbar idag som lastbilschför. Hon är jättenöjd med groomandet, det var precis det hon ville just då, men hon är också väldigt nöjd med att ha haft ett backup-yrke.

Som flera sagt, vägen är inte alltid rak, och det kan mycket väl vara så att man ändrar sig utmed vägen (vilket är helt ok!) Du verkar som en person som har tänkt med både hjärna och hjärta, vilket jag tror är det smarta i detta fall. Det mesta går att fixa i efterhand, om man vill.

PS jag tillhör också skaran som jobbat svart med hästjobb. 14 timmars arbetsdagar, ledig var tredje helg och 2000kr i lön. Jag tror det var bra för mig att testa på, men ett jobb jag insåg att jag faktiskt inte ville göra. Häst som hobby räcker för mig.
 
Jag som gick naturbruksgymnasie med inriktning häst och natur säger till alla som frågar att inte göra det. Bättre att läsa något som man vill under gymnasiet eftersom de flesta blir ganska skoltrötta och sen om du vill i stället komplettera med ett tekniskt basår som dessutom ofta ger "förtur" in på flera civilingenjörutbildningar.

Efter gymnasiet kan du ta ett nytt beslut om du vill fortsätta att plugga till ett "riktigt" yrke eller slita inom hästvärlden ;) . Jag jobbade som hästskötare efter gymnasiet och slet en hel del men skulle aldrig vilja byta ut det eftersom jag lärde mig så otroligt mycket som jag har fantastisk nytta av, även utanför hästvärlden.

Jag är nästan framme vid att starta Grand Prix (tävlat Int A på 64.5%) och gjort det genom att köpa föl och utbilda själv. Jag har under åren vidareutbildat mig både genom utbildningar och kurser men också genom att alltid vara öppen och intresserad av att lära mig mer. Utan att ha möjlighet att köpa en färdig häst får man bara vara inställd på att det kommer att ta längre tid, å andra sidan har man väldigt lång tid på sig att bli bra inom dressyr :D

(Det gäller även utbildningar i vanliga yrken. Jag har en bekant som är 70+ som när hon var 40 började läsa till psykolog och jobbade sen mer än 20 år inom sitt nya yrke. Själv har jag röntgenförändringar i ryggen och efter läkarens rekommendation slutade jag som ridlärare och började nytt jobb och påbörjade studier.)

Åå vad detta lät inspirerande! Men då har du kvalat dig upp på egen hand? Jag har är rätt säker på att jag kommer ta naturvetenskap då det var tanken innan naturbruk kom in i bilden och sedan efter se om jag vidareutbildar mig till något yrke utanför hästvärlden och tjänar pengar för att köpa en häst att tillsammans kvala mig upp med eller om jag efter gymnasiet läser beridareprogrammet på flyinge eller jobbar på ett stall som working student. Vilken väg skulle du tipsa om och vad jobbar du som nu?

Tack så hemskt mycket för svaret
 
Ja, ekonomin är ju vad som gör att många antingen måste ha andra deltidsjobb eller rent av byta bana. Jag har ju träffat flertalet utbildat folk som på pappret har utbildning jag inte har, som har tävlingsresultat som är drägliga etc som fått skaffa ett annat jobb för att gå runt.
Det är en reell risk att man kan få en rejält dålig ekonomi.

Och sen är det så att det man som hobbyryttare och kanske ännu mer som yngre hobbyryttare tror att man ska bli lycklig bara man får vara i stallet. Att jobba med sin hobby och leva häst dygnet runt gör att det för många blir mindre roligt med hästeriet. Hobbymys-känslan mattas gärna av något.
När det blir ens yrke är det inte alltid kul. Det kan vara rätt dränerande om man inte själv kan bestämma vilka man vill jobba med, hur man vill jobba etc. Och för de flesta är det så att man kan inte välja vilka. Man kan heller inte alltid välja hur man vill jobba. Är du anställd så får du ju vackert göra vad din chef säger åt dig att göra. Och det finns väldigt många olika sätt att ha häst på. Sätt man själv inte känner känns rätt.
Och om man alltid har ont om pengar så kan det ju bidra till att man tycker det känns mindre kul.
Samma sak om man endast har tid för jobb och inte hinner träffa kompisar/partner/familj etc.
Det är ju en hel del hårt satsande som därför helt plötsligt är äldre, utan pengar, utan familj och med ett umgänge som endast finns i hästvärlden.

Jag har ju lyxen att ha en sambo som också är i hästbranschen. Vi kan lägga våra tider så vi kan umgås även om vi ibland måste jobba då våra vänner/familj är lediga. Just iom att våra kunder har jobb så kan det ju vara så att man måste jobba då de flesta andra är lediga.

Missförstå mig inte nu. Jag ångrar inte för en sekund att jag inte valde att tex jobba på kontor kontorstider.
Men ska man välja att jobba med häst ska det ju det beslutet vara ett informerat beslut. Så man inte står där en dag och drabbas av insikten att det inte var vad man trodde, man blir pank, står utan utbildning etc.

Om du har nära till Spånga/Solvalla så måste det ju finnas en massa andra ridstall etc som gärna har någon som kommer och hjälper till. Om det är dressyr du vill rida så bör det väl finnas någon sån häst.
Då kan du kombinera det med en utbildning som ger dig möjlighet att söka fler olika alternativ om du sen vill vidareutbilda dig.
Då kan du när du gått ut skolan se om du faktiskt fortfarande vill jobba med häst. Och under den här tiden kanske du kan lära dig mer om vad som egentligen krävs för att jobba med häst och också då ha råd med pensionsspar, buffert vid skada/sjukdom, driva eget etc.
Hittar du ett bra ställe att vara på kan det vara en väg in för dig både vad gäller att få rida och lära dig och ev tjäna lite extra pengar som ju kan gå till hästeriet om du vill det.
Nu är du ju ändå så pass ung att allt kan hinna ändras. Plus att iom att du inte ridit så mycket etc så vet man ju inte riktigt vad du kommer vilja satsa på, vad du är bra på, om det är rimligt med en framtid i branschen etc.

Önskar dig lycka till med allt! Och jag förstår att det är tufft att i din ålder behöva fatta beslut som rör ditt liv så långt framöver.

Tack så mycket för svaret! Det är så skönt att få höra andras åsikter som förstår sig på hästvärlden lite mer än vad mitt umgänge gör. Jag har sökt jobb på ett stall nu i veckan och om de tackar nej har jag några andra att fråga som backup. Då kan jag ju få prova hur det är då det är precis som du säger- hästar är det bästa jag vet just nu men då är jag bara kring de 4h i veckan när det hel plötsligt blir ett heltidsjobb och ett "tvång" att vara i stallet blir det ju såklart inte samma sak.
 
Jag går själv i 3an på naturvetenskap. Mitt råd är att du ska läsa ett högskoleförberedande program, så att du har möjlighet att studera vidare sen om det skulle behövas.

Det finns gymnasium där du kan gå naturvetenskap kombinerat med häst (Flyinge, Bollerup tex) om du vill det. Annars kan du gå hästinriktning på naturbruksprogrammet, de flesta skolor kan erbjuda en högskoleförberedande variant även där. Du kan även gå helt vanlig naturvetenskap, som jag gör, och läsa vidare till tex hippolog senare, men då får du kanske inte så mycket hästeri och ridning just nu.

Försök hitta ett stall i närheten som du kan hänga i eller kanske hjälpa till lite i något dressyrstall. Är du 15 kan du ju ta moppekort, men en cykel funkar också bra som transportmedel så länge det inte är superkasst väder. Så började jag när jag var 13 och jag fick till slut rida lite! När jag var 15 hade jag sparat ihop till min första egna häst (sen har jag föräldrar som sponsrar mig med de löpande kostnaderna, det förstår jag att inte alla kan). Jag jobbar idag helger i ett dressyrstall och går som sagt vanlig natur. Jag har alla möjligheter att göra i stort sett vad jag vill efter gymnasiet, och det gillar jag!
Det låter helt underbart! Aaa jag har kollat runt lite om jag kan börja extrajobba på olika stall men är lite tveksam då jag helt ärligt inte har någon aning om hur mycket pengar jag ska fråga om. Just nu är jag så desperat över att bara få hänga där och umgås med den kretsen att jag skulle kunna göra det gratis.
Men dressyrstallet du jobbar på är det liksom typ "elitstall" eller inte riktigt elit men typ privatstall liksom? Det skulle vara så otroligt coolt men vet inte riktigt om det finns några dressyr "stämplade" stall i närheten annars tar jag bara något där jag kan utvecklas anmält, ska kolla upp det. Fick sån drivkraft av detta, tack :)
 
Det låter helt underbart! Aaa jag har kollat runt lite om jag kan börja extrajobba på olika stall men är lite tveksam då jag helt ärligt inte har någon aning om hur mycket pengar jag ska fråga om. Just nu är jag så desperat över att bara få hänga där och umgås med den kretsen att jag skulle kunna göra det gratis.
Men dressyrstallet du jobbar på är det liksom typ "elitstall" eller inte riktigt elit men typ privatstall liksom? Det skulle vara så otroligt coolt men vet inte riktigt om det finns några dressyr "stämplade" stall i närheten annars tar jag bara något där jag kan utvecklas anmält, ska kolla upp det. Fick sån drivkraft av detta, tack :)

Stallet jag jobbar i är ett förmedlingsstall, sen har hon egna tävlingshästar också :)
 
Jag jobbade 5 år som stallskötare i ett stall. Jag kan väl säga såhär att det inte var vidare vitt det arbetet. Jag var ung och dum men ångrar det inte - samtidigt som jag gör det. Jag lärde mig mycket, men hade inget liv. Jag jobbade alla dagar i veckan utom varannan helg - fick lite fickpengar och boende gratis för mig och min häst. Jag hann knappt ta hand om min egen häst och träffade sällan vänner eller familj. De helger jag var ledig åkte jag hem och sov.

Jag hade INGET socialt liv, och hann inte ta körkort så var fast där i skogen. Efter fem års slit började jag inse att jag behövde tänka på framtiden. Jag hade inget pensionsspar, "levde utanför radarn", inget socialt liv, ingen framtid. Jag började längta efter egen familj, hus och barn. Varje gång jag började känna så, mutade mina chefer mig att stanna genom beröm, gåvor etc... eller känslomässigt utpressade mig (vilket jag då inte var medveten om, trodde bara på dem).

Jag minns att jag en gång sa till min vän att det enda sättet för mig att lämna gården är om vi skulle bli osams, jag är för äckligt lojal och arbetstrogen så ville "inte ge upp". Så kom en dag då jag faktiskt behövde lämna gården illa kvickt för att skydda mig från mer skada än vad som skedde. (kort och gott blev jag misshandlad av en manlig kollega, cheferna hotade att ljuga i rätten om jag anmälde honom då de fick betalt för att ha honom där, så jag flyttade snabbt hem. Rädd för att åka dit för svartjobb om jag anmälde).

Detta gav mig distans från mina 5 år på stallet. Jag skulle lyssnat på mina nära och kära, sett tecknen när en efter en av de andra stallarbetarna gick in i väggen och slutade. Nu var jag rädd och ensam i mig själv, men fri. Jag skulle nu söka jobb, samtidigt som jag skulle förklara vart jag varit i 5 år på mitt CV, vågade inte skriva stalljobb ifall det granskades. Men skrev in det som 5årig praktik.

Jag kände mig 10 år efter mina jämnåriga vänner som hade man, hus, barn... Men jag fann min väg, började vikariera och tjänade tredubbla det jag tjänade i stallet, på att vikariera 3 dagar i veckan. Vad mycket tid jag fick över för annat nu! Och nu utbildar jag mig till förskollärare, ett jobb med bra inkomst och avtal. Jag är fortfarande stressad över att jag inte har pensionssparat så länge (3 år nu), men känner mig ändå glad. Även om jag varken har hus, barn eller man :)

Hästjobbet dödade mitt hästintresse. Jag har kvar min ridhäst och min ponny, men kommer nog inte skaffa fler hästar i framtiden. Samtidigt är jag tacksam över dessa år i hästbranschen. Lärde mig massor om häst, om hur man arbetar hart men främst om mig själv.

Detta var kanske inte så roligt att läsa. Men det jag menar är att det garanterat finns bättre hästjobb än det jag tog mig an. Med bra lön, bra kollegor, troligen usel arbetstid men något man ändå vill göra. Men enligt mig måste man vara extremt begåvad eller otroligt rik för att lyckas och jag är varken eller.
Min utbildning (gick häst på gymnasiet) hjälpte mig inte i jobbet. Mina chefer skrattade mest åt min utbildning och sa att de inte kollade på folks papper utan hur hårt man arbetade - därför var jag nog kvar så länge. Jag slet som ett djur.

Vad du än gör önskar jag dig lycka till, du kan lyckas med din hästdröm men lova mig att vara lite smartare än vad jag var och välj ett VITT hästjobb, med kollektivavtal och vettiga chefer. Inget jobb är värt att offra sin själ på. Lyssna på varningstecknen och låt ingen annan påverka dig. :)
Tack för att du delade med dig, verkligen! Så otroligt lärorikt att se hur saker kan gå från olika perspektiv och det här är något man inte läser om varje dag direkt. Du öppnade verkligen mina ögon för vad hästvärlden kan föra med sig. Om det nu blir något hästyrke så ska jag vara försiktigare än vad jag trodde att jag behövde. Vad tråkigt att det blev som det blev men så länge det känns bra idag så är det det som spelar roll. :)
 
Stallet jag jobbar i är ett förmedlingsstall, sen har hon egna tävlingshästar också :)
Har du alltid vetat om det eller hur hittade du dit? Det låter som en väldigt bra erfarenhet att jobba hos någon som har tävlingshästar då personen förmodligen har mycket kunskap att dela med sig om.
Jag tycker att din tanke med en vanlig gymnasieutbildning är bra. Orkar du med Na-Na så har du stora valmöjligheter för framtiden! Och fortsätt utveckla din ridning och hästkunskap på fritiden, på de sätt som funkar för dig.
Det är jättebra med mål att sikta mot, men det är sällan vägen mot målet är spikrak. Det är bra att vara medveten om att en halvhalt, volt tillbaka eller baklängespiaff :p längs vägen mot målet inte nödvändigtvis behöver vara ett misslyckande, för man lär sig något även av kringelkrokarna.

Flera ovan tipsar om naturbruksgymnasium och de flesta såna har nog internat, om du inte bor i närheten. Det förutsätter dock att du har föräldrarna med på tåget, eftersom det innebär boende borta med allt vad det innebär (t.ex extra kostnader, även om det finns inackorderingsbidrag, och att föräldrarna anser att du är mogen nog att släppa iväg på internat)

En annan aspekt att komma ihåg är att mål och inriktning kan förändras genom livet. Din nuvarande passion för hästar och ridning är stark, men vi är många som kan vittna om att passionen tagit en annan riktning, av någon anledning.
Därför anser jag det vara klokt att inte börja med att satsa all energi på att utbilda sig inom hästeriet, utan som jag skrev tidigare, det är vettigt att ha en "vanlig" utbildning att falla tillbaka på den dagen man inser att man inte kan leva på sitt hästintresse.

Klippte ut ett kort stycke ur det långa svaret ovan.
Jag har också varit med om något liknande. Inte så att det dödade mitt hästintresse, men... Jag jobbade heltid hos en hästutbildare, mockade, skötte hästar och hjälpte till med utbildning osv. Och sen när arbetsdagen var slut skulle jag mocka, sköta om och rida mina egna tävlingshästar. Det blev helt enkelt för mycket av samma sak, så jag insåg att jag inte skulle jobba med hästar om jag ville fortsätta vara aktiv som tävlingsryttare - vilket jag var då.
(jag valde att utbilda mig till hovslagare, som var ett annat sätt att jobba med hästar utan att det inkräktade på mitt eget hästeri - tyvärr höll inte kroppen för det, men det är en annan historia)
Jaa det är just det med internat som får naturbruksgymnasium att falla men det gör inte så mycket då jag tänker lite som du skrivit. Na-na är en otroligt bra grund att falla tillbaka på om inte hästeriet går bra sen kan jag ju jobba extra och hänga i olika stall under tiden. Jobbade du med hästar under tiden som du var tävlingsryttare? Har funderat på två olika vägar antingen att jobba med hästar heltid som beridare eller att ha ett jobb med bra inkomst och ha hästen vid sidan om men ha en stor satsning på den ändå och tävla och kvala oss upp i olika nivåer.
 
Tack för att du delade med dig, verkligen! Så otroligt lärorikt att se hur saker kan gå från olika perspektiv och det här är något man inte läser om varje dag direkt. Du öppnade verkligen mina ögon för vad hästvärlden kan föra med sig. Om det nu blir något hästyrke så ska jag vara försiktigare än vad jag trodde att jag behövde. Vad tråkigt att det blev som det blev men så länge det känns bra idag så är det det som spelar roll. :)

Skönt att höra :heart Det finns bra stall att jobba i, men det finns desto fler sämre så det är bra att du ska vara på din vakt :) Lycka till med allt, jag slår vad om att om du vill jobba i stall kommer du hitta ett bra och roligt, men krävande, jobb :)
 
@Horseaholic Amanda
Jag hittade dit genom att jag praoade där i 8an, googlade "dressyrstall" och fick upp det i närheten. Sen har det liksom bara flutit på. Det är dock hårt jobb och lägre lön än vad jag hade haft på ett "vanligt jobb", det ska jag inte sticka under stolen med. Jag tycker det är kul att jobba helger/lov men flera veckor i rad (sommarjobb tex) är lite mycket för mig som har egen häst också. Jag blir för trött helt enkelt.
 
Jobbade du med hästar under tiden som du var tävlingsryttare? Har funderat på två olika vägar antingen att jobba med hästar heltid som beridare eller att ha ett jobb med bra inkomst och ha hästen vid sidan om men ha en stor satsning på den ändå och tävla och kvala oss upp i olika nivåer.
Jag jobbade med hästar under den period då jag tävlade och utvecklades mest. Det var ingen bra kombination för mig.

Jag tycker du resonerar klokt och om jag vore i dina skor skulle jag välja det senare, att ha ett bra jobb och egen häst och tävlingssatsning vid sidan av.
(ett exempel ur verkligheten - fälttävlansryttaren Linda Algotsson hade ett heltidsjobb "utanför hästeriet" när hon red sitt första OS...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 321
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 899
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 362
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp