Hur utfodra i hagen?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare walkyria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 969
W

walkyria

Hej.
Nu när hagarna är lerig och allmänt j**** så undrar jag hur man ska utfodra höet på bästa sätt?

Bör man bygga en foderhäck av ngt slag?
Någon som har en bra byggbeskrivning?

Eller hur löser man det på bästa sätt?

Jag vill inte lägga höet på marken eftersom min häst nyligen haft kolik och jag är rädd att han fått i sig ngt när han ätit från den leriga marken i hagen....

Vad tror ni?

Sv: Hur utfodra i hagen?

Jag byggde en höhäck för ett par år sedan som jag varit jättenöjd med. Har halva på bild. Var runt 120 bred på alla sidorna.
julafton2005.JPG

V formen är för att högre rangad häst inte bara ska kunna flytta sidledes för att flytta på de andra utan att den måste dra tillbaka huvudet först. Blev mycket lugnare runt maten och mycket mindre spill under "lertiden".

Ett badkar / häst är en lösning. Fritt från lera men hästarna har svårt att rubba dom. Plastbaljor är ju ett alternativ men stor risk att hästarna leker o grejar med dom o dom ligger utspridda i hagen. Annars funkar ju en lastpall man bygger sidor på alt sätter dit pallkragar :) badkar är ju fördel eftersom då vet man att alla får äta.

En galvad foderhäck är dyr men en bra investering eftersom den håller länge och är lätt att flytta med traktor.

Hos oss har vi träd och buskar längs med kanterna, jag lägger helt sonika höet i kanterna bland träden, då kan de inte heller trampa rakt igenom högen om de blir bortfösta av en annan häst.

Vi har gamla traktordäck som är vända ut och in med en rund skiva fastsatt i botten. Vi har borrat hål också i kanterna mellan skivan och däcket så det är inga problem med dränering om det regnar. Har sett våra hästar försöka tippa dom mer än en gång med ingen framgång. Detta är en billig lösning som faktiskt fungerar kanonbra för oss.

Jag har två varianter...

I den hage där det går många hästar står en hösilagebal utställd och till den har jag snickrat ihop en hösilagebalshage (materialkostnad 350 kr!), så att de låter bli att klättra i balen:
hohack1.jpg

I hage med bara två hästar + i fårens hage har jag ställt ut en tompall som jag skruvat fast extraribbor i botten på för att det inte ska vara så stora mellanrum (främst för att fåren inte ska fastna i den när de kliver upp på pallen...)
På tompallen har jag dragit fast en pallkrage (hos fåren, två hos halvblodsunghingsten med lekkamrat) med spännremmar.
(materialkostnad gissningsvis runt 200 kr)
pallkrage1.jpg

Här är det då daglig påfyllning av hö. Har funkat jättebra! Två pallkragars höjd är lagom till de flesta hästar.

Vi har 1 traktorhjul/häst och lägger höet i. Marken i hjulen förblir ju orörd och olerig, så höet förblir rent och de kan inte trampa i det.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har badkar i våra hagar, ett per häst. Det funkar rätt så bra. Nackdelen är väll om det regnar mycket, då man måste tömma dom på vattnet.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 617
Senast: Angel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 692
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: Bulldoozer
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka