Hur uttalas Bukefalos ?

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som kan tala om för mig hur Bukefalos uttalas ?
Jag har hört många varianter, men ingen verkar veta säkert.
 
Buke_falos [grekiska, ”oxhuvud”], Alexander den stores favorithäst, som följde honom på alla hans fälttåg. (från bonniers uppslagslexikon på Cd-rom 2000)

Det ser ut som över e japp...
 
Jag har hört några säga att k ska uttalas som s.
Är det sant ?
 
Förklaringen är antagligen att namnet ibland skrivs med c, som ibland uttalas k, ibland s. Jag antar att den svenska stavningen med k visar att det ska vara ett k-ljud. Men det kan vara precis tvärtom, alltså att stavningen har skiftat först och uttalet sedan.

Namnet på den stad, som enligt traditionen ska ha grundats där Bukefalos dog, har jag sett stavat både Bukefala och Bucephala. Staden skulle ha legat i nuvarande Pakistan, men det är möjligen en legend.
 
Om bukefalos är latin så ska det kanske uttalas som s som i cephalon som betyder huvud, tror jag, det var ett tag sedan jag läste geovetenskap.
Elin
 
Men om det är grekiska så ska det nog uttalas k, nästan alla grekiska namn med c i uttalas som k. (Cassiopeja=Kassiopeja, Cassandra=Kassandra, Calypso=Kalypso, Chaos=Kaos, Cronos=Kronos)
Jag har för mig att Alexander den store var grekisk, eller har jag fel? Inte var han romersk i alla fall...
 
Såg på "Svarta hingsten" (långfilmen) för ett par dagar sen. Där pratade de om hästen Bukefalos, tror de uttalade det "Bjusefalos" typ. Fast det är ju amerikanske det, så bad vet jag... Själv uttalar jag det som stavningen. Har inte tänkt alls på uttalet förut.
 
jag uttalar det [buséfalos) det är grekiska och jag uttalar k:et som s. Tänk på Kyklop (grekisk figur med ett öga, stavas så på grekiska uttalas [syklåp]
 

Liknande trådar

Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 311
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Tjatter Har sett att det har blivit populärt igen. Funderar på att köpa en varsin till min väns barn och ge dem i present. Det finns många...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Idag har det gått 133 dagar sedan Sverige beslutade sig för att ansöka om att bli medlem i Nato. Experternas gissningar om igår, senast...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp