Hur väl stämmer din foderstat ut med uträkningen?

Oknytt

Trådstartare
Ja som ovan eg,

Har nu pysslat och trixat med hästens foderstat och upplever att det banne mig aldrig stämmer vad foderstatsprogrammet föreslår med vad som eg är rimligt att ge i mins ögon både vad gäller protein och ffa TUGGTID. Undrar om det är jag som är korkad och övermatar eller om det faktiskt är flera här som upplever att ens stora 650-750 kgs häst liksom inte klarar sig på 11 kg torrt hösilage och 1 kg proteinpellets (vilket är liksom vad som skulle behövas för att hamna "rätt" i uträkningen).

Hur ser det ut för er?
 
Jag ser uträkningen som steg 1. Sedan fodrar jag efter den en månad, utvärderar hull och muskler och justerar uträkningen.

Mina hästar ligger alltid långt under det programmet på hästsverige anger. Jag har ett eget excelprogram som jag räknar med istället.
 
Det beror väl på vilket grovfoder man har att utgå från? Blir tuggtiden för kort kanske man behöver ett annat grovfoder.

Beräkningen är steg 1, sen individuella påslag/avdrag, sen hålla koll på hästen.

Går tuggtiden/fiberinnehållet inte att hålla är det inte fel på uträkningen utan fodret. Och tuggtid bör vara en del av beräkningen
 
Inte alls. För mig är uträkning en grund men man kan inte stirra sig blind på den.

Hade en häst som var hälften xx som en gång stod i ett stall där alla fick uträknad foderstat. Hon såg ut som ett fall för djurskyddsmyndigheten och var fruktansvärt tunn. Den hästen behövde mycket mer protein än vad foderstatsprogrammen ansåg att hon skulle ha.
 
Tycker programmen är bra för att räkna mineralbehov och som grund när man räknar för första gången till en häst. Sen fodrar jag med ögat till jag hittar en lämplig nivå.
Jag räknar främst i en excelfil där jag gör nya flikar för varje skörd, brukar då också skriva lite noteringar kring hur hon varit i hull, hur hon arbetat osv.

Min behöver betydligt mer än tabellen säger.
 
Jag fodrar med ögat och följer inte programmen helt, men grovfodret i din beräkning skulle jag säg är alldeles för lite. Min 480kg häst åt 11-12kg hö på natten när han stod på box.
 
Jag fodrar med ögat och följer inte programmen helt, men grovfodret i din beräkning skulle jag säg är alldeles för lite. Min 480kg häst åt 11-12kg hö på natten när han stod på box.
Ja men exakt. Men för att hamna rätt i alla siffror så skulle det bli så. Finns inte en chans i h-vetet att min häst skulle få så lite, så nu skriker programmet på mig att min häst kommer typ dö i fång och fetma 🙃
Och det med ett hyffsat hö med kvot på ca 5.
 
Ja men exakt. Men för att hamna rätt i alla siffror så skulle det bli så. Finns inte en chans i h-vetet att min häst skulle få så lite, så nu skriker programmet på mig att min häst kommer typ dö i fång och fetma 🙃
Och det med ett hyffsat hö med kvot på ca 5.

Men hur högt energivärde är det då?

(förra året hade vi så lågt energi att det var svårt att knö i hästarna tillräckligt för att de inte skulle bli magra)
 
Ja men exakt. Men för att hamna rätt i alla siffror så skulle det bli så. Finns inte en chans i h-vetet att min häst skulle få så lite, så nu skriker programmet på mig att min häst kommer typ dö i fång och fetma 🙃
Och det med ett hyffsat hö med kvot på ca 5.
Alltså det kan ju vara så att din häst blir jättetjock om du ska ge tillräcklig mängd och det gör att MJ skenar iväg. Men du lär ju märka vad som händer med hullet?
 
Alltså det kan ju vara så att din häst blir jättetjock om du ska ge tillräcklig mängd och det gör att MJ skenar iväg. Men du lär ju märka vad som händer med hullet?
Alltså problemet är att hästen är överviktig så behöver gå ner i vikt, men det känns så himla bakvänt att ge så lite så foderstatsprogrammet föreslår, därav min fråga.
 
Alltså problemet är att hästen är överviktig så behöver gå ner i vikt, men det känns så himla bakvänt att ge så lite så foderstatsprogrammet föreslår, därav min fråga.

Då är det ju motion och ättid som är problemet.

Det går att förlänga ättid utan att ge "för mycket mat"

Halm (behöver dock dra ner på övrigt foder så att energimängden är densamma)
Ett bättre proteintillskott för mindre MJ den vägen
Många små fodringar
Fodra lite på många olika ställen i hagen
Småmaskiga hönät
Dubbla småmaskiga hönät
Blanda halm och hö/silage mkt väl och servera i hönät (en icke alltför glupsk häst kommer spendera massor av tid med att äta nåt höstrå i taget)
 
Då är det ju motion och ättid som är problemet.

Det går att förlänga ättid utan att ge "för mycket mat"

Halm (behöver dock dra ner på övrigt foder så att energimängden är densamma)
Ett bättre proteintillskott för mindre MJ den vägen
Många små fodringar
Fodra lite på många olika ställen i hagen
Småmaskiga hönät
Dubbla småmaskiga hönät
Blanda halm och hö/silage mkt väl och servera i hönät (en icke alltför glupsk häst kommer spendera massor av tid med att äta nåt höstrå i taget)

Tack, jag vet allt det där, men det var ju faktiskt inte det frågan gällde 😊
 
Har faktiskt ingen aning längre 😅 Räknar i eget excelblad utifrån vad de äter (fri tillgång). Lägger dem på en högre kvot eftersom de äter ganska lite hösilage och en hel del gammalt bete hela vintern. Balanserar mineralerna och sedan är det klart. Sedan fasar de själva ut hösilaget framåt vårkanten och vi börjar begränsa gräset lite efter för annars blir de för tjocka.

Ska se om jag kommer ihåg att titta efter när jag har datorn igång nästa gång.
 
Ja som ovan eg,

Har nu pysslat och trixat med hästens foderstat och upplever att det banne mig aldrig stämmer vad foderstatsprogrammet föreslår med vad som eg är rimligt att ge i mins ögon både vad gäller protein och ffa TUGGTID. Undrar om det är jag som är korkad och övermatar eller om det faktiskt är flera här som upplever att ens stora 650-750 kgs häst liksom inte klarar sig på 11 kg torrt hösilage och 1 kg proteinpellets (vilket är liksom vad som skulle behövas för att hamna "rätt" i uträkningen).

Hur ser det ut för er?
Ser programmet som en grund, men foderstatsprogrammet ger nästan alltid för mycket energi så jag vet att jag måste lägga mig ytterligare under så gott det går och ändå lyckas få in tillräckligt protein.
Och helst ge så mycket tuggtid som möjligt dessutom.
Men nästa år vågar jag nog ha lite tugghalm igen också, nu när astmahästen är borta, och en av de andra är allergiutredd och halm och damm inte är värre än hö map det....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp