Hur värmer ni upp?

Minstral

Trådstartare
Hur värmer ni upp inför dressyrpass? Jag behöver lite input och roliga övningar för jag tycker det är så himla tråkigt att värma. Jag tycker egentligen det enda roliga är att sitta och rida dressyr med värmd häst, träna programlinjer, skolor m.m. Rida ut och bara rida planlöst tycker jag är blä.

Trots det måste man ju variera främst underlag för hästen så jag får ju bita i det sura äpplet. Jag rider i stort sett aldrig direkt från boxen för då blir det lång uppvärmning. Jag tror det är lättare med en häst som går i stor hage hela dagen och jag rider oftast på kvällen. Sen brukar jag börja med att skritta fram en runda på en markväg, sen kör jag skritt, galopp och trav i den ordningen. Dock märker jag ju ganska snabbt när jag har slarvat med värmningen och det innebär att jag får backa igen.

Hur värmer ni? Tycker ni det är tråkigt? Roligt?
 
Med den yngre hästen värmer jag rätt länge i skritt - skolor, skänkelvikningar, volter, halter. Sen rider jag mycket övergångar och tempoväxlingar med målet att hela tiden ha honom framför skänkeln - detta både i trav och galopp. Jag rider mjuka linjer, stora volter och serpentiner. Med den äldre skrittar jag inte riktigt lika länge. Sedan övergår jag till att värma i galopp, rätt mycket framåt. Även där rider jag stora, mjuka linjer och böjer igenom åt båda hållen. Sen övergår jag till att göra tempoväxlingar. Så det ser lite olika ut beroende på vilken häst och vilka förutsättningar.
 
Jag har alltid samma rutin när jag värmer upp oavsett vad jag gör, träning eller tävling, hemma eller borta. Detta gör jag för att min häst ska känna igen sig och känna sig trygg :)

Jag börjar alltid med att leda honom i skritt runt 10 minuter innan jag sitter upp. Väl uppe skrittar jag alltid något varv på banan på långa tyglar innan jag kortar tyglarna och tar lite skrittjobb och checkar gas och broms sedan travar jag lång och låg med vida bågar och "snälla" övergångar/tempoväxlingar. Målet här är att få honom att slappna av och trampa på till ett jämt stöd. Sedan följer någon minut i skritt på kort tygel innan jag tar galopp med samma tänk som i traven - lång och låg med jämt stöd. Avslutar med en kort sekvens i trav innan jag ger lång tygel, klapp och paus.

Längden på uppvärmningen ( tiden) beror på hur hästen är för dagen men upplägget ser alltid likadant ut, det går ju trots allt att variera i oändlighet trots att ramarna är de samma :) Jag tycker inte uppvärmningen är tråkigt jag älskar grundarbete och jag tycker om känslan som uppvärmningen leder till då jag strävar efter att till skrittpausen ha en mjuk, avslappnad och nöjd häst som nu är reda att jobba! :)
 
Hej!

Nu är ju inte min tjej igång för någon direkt dressyrträning så, men när vi varit igång brukar jag:
1. 10 min skritt från marken, så både hon och jag blir lite varma och mjuka. Häst ska såklart lyssna och gå framåt, det är inget "lukta på blommorna" utan vi övar halter, skritt, öka/minska och lyssna på matte.
2. Uppsutten skritt något varm på lång tygel innan kortare tygel. Kollar att gas, broms och ratt fungerar som jag vill, samt lite öka/minska, stora volter/mjuka linjer.
3. Samma i trav, lite längre tyglar och låta häst jobba fram mot handen, lägger in lite övergångar också.
4. Beroende på häst lägger jag även in galopp, fortfarande koll på om grundläggande hjälper fungerar och fokus på avslappnad och mjuk häst. Om häst är av det långsammare/slöare slaget mycket öka/minska galopp så häst lyssnar och får lite framåtbjudning.

Efter detta en liten skrittpaus innan arbete börjar igen.

/Lavinia, nu ruskigt sugen på mer dressyr, på 10 min trav blir det mest uppvärmning. Men snart får vi förhoppningsvis rida mer :-)
 
Gör alltid exakt samma.

Leder för hand, sitter upp, skritt lång tygel tot typ 10 min
trav på fyrkanten i båda varven, framåt och låg form
galopp på fyrkanten i båda varven, framåt och låg form
skritt ett varv
nedsutten trav på volt med övergångar. När det känns bra börjar jag jobba.
 
Börjat alltid med att skritta fram ute 15-20 min sedan in i paddocken/ridhuset och kollar gasen (då den är lite si och så med) i alla gångarter, långa tyglar. Han ska med andra ord bara gå fram för skänkeln.

Sen plockar jag ihop han i skritt. Tempoväxlingar, volter, övergångar till en förbannelse. Allt för att få igång motorn, få han att kvickna till och vara allert på hjälperna. Ibland blir det ett helt pass och ibland blir det annat där efter.
 
Med en vuxen häst brukar jag skritta ut en runda, har en extremt kort runda vid stallet som tar tio minuter-en kvart ungefär, och den är rätt lagom att skritta fram på. Jobbar nästan uteslutande hästarna på åttvolten i skritt och därefter trav när jag väl kommer in på ridbanan, jag har inte haft en häst som den övningen inte har funkat för. Checka av att gas och broms fungerar, och kör igenom lite trav och galopp, på en stor bana brukar jag jobba på volterna, paddocken vid stallet är så liten att det blir bäst att följa fyrkanten. Därefter skrittpaus, och sen göra de övningar jag har bestämt för dagen. Om det sen är att fortsätta jobba med galoppen, att träna halter eller rida serpentiner har mindre betydelse, men då brukar hästarna vara lite varma i kläderna.

Jag avslutar med att jogga på halvlånga tyglar på åttvolten igen, och skrittar gärna av ute. Är inget fan av att skritta fram och skritta av varv på varv i paddocken, det känns ganska enformigt efter en stund och misstänker att det kanske inte heller är världens roligaste grej för hästen heller.
 
Hur värmer ni upp inför dressyrpass? Jag behöver lite input och roliga övningar för jag tycker det är så himla tråkigt att värma. Jag tycker egentligen det enda roliga är att sitta och rida dressyr med värmd häst, träna programlinjer, skolor m.m. Rida ut och bara rida planlöst tycker jag är blä.

Trots det måste man ju variera främst underlag för hästen så jag får ju bita i det sura äpplet. Jag rider i stort sett aldrig direkt från boxen för då blir det lång uppvärmning. Jag tror det är lättare med en häst som går i stor hage hela dagen och jag rider oftast på kvällen. Sen brukar jag börja med att skritta fram en runda på en markväg, sen kör jag skritt, galopp och trav i den ordningen. Dock märker jag ju ganska snabbt när jag har slarvat med värmningen och det innebär att jag får backa igen.

Hur värmer ni? Tycker ni det är tråkigt? Roligt?

Jag tror många av oss tycker det är rätt trist att värma ofta i sig, alla vill som du sitta och rida "fullt ut" men faktiskt så får man "tänka om" där lite "inspirationsmässigt" så att säga tycker jag, även om jag själv också givetvis har den tendensen att tänka så.
Jag försöker tänka som så att det faktiskt är en del i arbetet att värma upp, och "klokt och hur väl" jag värmer upp belönas med hur väl jag sen kan rida resten av passet ;)
ang. att variera underlag osv så vet jag inte om jag förstår dig rätt - variera underlag behöver du ju inte göra för att värma hästen inför dressyrpass i sig? Antar att du menar att varva trim med annat arbete, som tex utomhus ridning osv?
Värma kan man ju göra på en massa sätt som flera svarat på i tråden. Endera skritta ut först, sen in i ridhuset osv, men oavsett ett skrittpass ute så behöver du ju värma ändå, det kommer man liksom inte riktigt undan i sig.
Jag fokuserar på passet rent allmänt, tycker det är bra att fokusera redan innan när man gör iordning hästen, landa mentalt och sen visualisera hur man tänker sig att rida den dagen trim mässigt. Sen gör jag hela värmningen väldigt aktiv och systematisk. Låter det ta lite tid (samtidigt som jag givetvis har koll på rimlig värmning), checkar av, gör det lite "besvärligt" för mig i under värmning i att inte bli lat och bara rulla på utan även under värmning mkt växlingar, övergångar och avstämningar osv, som då just som värmning blir just en sån - värmning. Man måste släppa att allt då ska funka perfekt och sitta i alla lägen. Om man släpper att det a) är tråkigt och b) att skynda på under värmning, så känner man väldigt tydligt en harmoni och en tydlig avcheck som i sig blir en del av passet.
så tycker jag ;)
 
Vet inte hur svaret blir, håller på att lära mig nya forumet....

Jag lägger mycket tid på att skritta min häst först, skänkelvikningar, öppna, volter blandat med rakt spår där jag tänker "låg form". Sedan travar vi med något längre tygel. Vi rider ett varv efter spåret med övergång till skritt på varje långsida, vänder över + övergång, fortsätter lika i andra varvet, är noga med att hålla reda på bogarna. Efter en stund när det fungerar så lägger vi även in tempoväxlingar i traven, minska några steg, fram några steg, allt i syfte att känna att hästen är "på sätet". Hon är tämligen överenergisk och ambitiös och allt arbete från början syftar till att få henne avslappnad och rund, hon måste kunna vänta på mig och inte ta egna initiativ (vilket hon gärna gör :)). Jag klappar henne ofta eftersom det i hennes värld betyder "lugn, slappna av". Sedan ytterligare lite skrittarbete där vi även lägger in lite sluta-tänk. Sedan nedsittning i trav, ytterligare övergångar och tempoväxlingar plus mer fokus på det vi vill träna på just den dagen. Galopp väntar vi lite med eftersom hästen blir för laddad annars.

Min gamla häst skrittades också länge först, men sedan övergick vi direkt till arbete i galopp. Det passade henne bäst.
 
@mackan
Ja det där med att byta underlag var ett sidospår och mer menat att jag gärna skulle nöta på ridbanan dag ut och dag in, men att jag ju tyvärr måste göra annat också.

Jag har ju alltid en plan med mina pass och i den planen ingår värmningen men problemet är ju att jag vill göra för mycket för fort och att hästen redan är mjuk och fin. Men det ger mig mer inspiriation när jag läser hur andra går tillväga för då kan jag variera värmningen lite, är så lätt att jag hamnar i samma spår annars. Men jag måste nog precis som du säger skapa ett helt pass ist för att dela upp det i värmning och trim. Blir lätt att jag förivrar mig då.
 
@Minstral :då har du ju verkligen GULDLÄGE att värma på ett supersätt, om hästen oftast redan från början är mjuk och fin! Då får du ju motivera din värmning med att om den är så mjuk och fin redan från början så SATAN vilket superpass du kan rida sen om du verkligen värmer systematiskt och disciplinerat! ;) :)

Jag har också en ganska tacksam häst rent ridmässigt i fråga om att den aldrig är stel eller känns som den behöver värmas jättemycket, men det behöver den faktiskt om man verkligen ska rida ett bra pass - det behöver ALLA hästar, du måste tänka så!
 
@mackan Lite missförstånd där, jag menade att jag vill att hon ska vara mjuk och fin, inte att hon redan är det.
Men så tänkte jag efter lite och när jag gör det så är det nog så att hon är en ganska tacksam häst som lägger sig lång och låg och inte är stel, så jag har guldläge i värmningen precis som du säger, det är nog mer att jag vill korta upp henne för snabbt och då blir det ju lätt så att rygg och ben inte är redo. Jag måste precis som du säger värma systematiskt och disciplinerat och inte se det som ett nödvändigt ont :)
 
Jag ska försöka bli bättre på att vara mer konsekvent och följa en plan i uppvärmningen. Jag behöver få en rutin så både jag å pålle känner igen oss och snabbt kan slappna av. :) Jag tycker inte det är tråkigt att värma upp, däremot kan jag vara ganska ofokuserad och det är inte så bra för jag rider en häst som oxå är rätt så ofokuserad. :p Så d e ju bra om jag kan bli mer fokuserad och ha en plan. ;)

* Skritt för hand 5-10 min. (Passa på att ta ut steget själv och värma upp kroppen!)
* Fri skritt 5 min. (Göra lite egna övningar: rulla axlar, vrida på överkroppen, stretcha nacke, ben osv..)
* Arbete i skritt 5-10 min. (Fokus: pålle ska gå fram till en jämn kontakt i handen, checka gas & broms, flytta lite för skänkeln. Jag ska försöka slappna av och vara följsam.)
* Arbete i trav och galopp ca 10 min. (Volter, serpentiner, stora bågar. Lägga in övergångar å tempoväxlingar. Fokus samma som i skritten; pålle ska gå fram till en jämn kontakt. Och jag ska checka av mig själv så jag inte sitter och spänner mig. Målet är avslappnad häst och ryttare!!)

Ska jobba lite enligt denna modell å sen utvärdera. :) Man får ju alltid anpassa efter individen men tror det är bra att ha ett grundtänk/en grundplan att jobba efter. Uppvärmningen för mig är superviktig, både för häst OCH ryttare!
 
@mackan Lite missförstånd där, jag menade att jag vill att hon ska vara mjuk och fin, inte att hon redan är det.
Men så tänkte jag efter lite och när jag gör det så är det nog så att hon är en ganska tacksam häst som lägger sig lång och låg och inte är stel, så jag har guldläge i värmningen precis som du säger, det är nog mer att jag vill korta upp henne för snabbt och då blir det ju lätt så att rygg och ben inte är redo. Jag måste precis som du säger värma systematiskt och disciplinerat och inte se det som ett nödvändigt ont :)

Ok ja då missförstod jag :)
Jag vill aldrig värma lång och låg jag vill värma rund. Det tycker jag är "snällt" och funkar på alla fina friska hästar och då får du också mera ut av uppvärmningen sen frågar du mig. Rund i uppvärmning är jättebra uppvärmning, låg och låg i sig är ju inget arbete så har du inte en spänd häst som behöver i sig slappna av i ländryggen i sig för att sen kunna arbeta, så förstår jag om du rider så att uppvärmingen blir ap-tråkig. Och inte heller så produktiv kanske hur du upplever den så att säga. Bara en tanke.
 
Hur värmer ni? Tycker ni det är tråkigt? Roligt?

Helst rider jag ut 20 minuter i skogen och gärna galopperar lite på ett fält innan jag ens går in på banan/ridhuset. Ridpasset på bana börjar jag oftast med olika mönster: fyrkant, 15-m volter, avbrott i hörnen, snett igenom, etc. Kolla av fram och tillbaka. Få bogarna på plats är väldigt viktigt på min häst som är "för" mjuk åt alla håll och gärna ålar iväg. När hon är jämn i båda tyglar och båda rygghalvor och svarar på halvhalter :angel: kan jag börja träna på det jag tänkt att träna på.

Varje sekund (nära på iallafall..) på min häst är fantastisk, så jag tycker uppvärmning och planlös ridning också är toppen :love::love:
 
Kan tänka mig att det är härligt och optimalt att värma i skogen och på fälten:). Nu bor jag ju inte så så att jag har underbara ridmiljöer att rida ut i, mest hårda grusvägar tyvärr. Antagligen därför jag tycker det är trist att rida ut också. Planlöst kan jag dock aldrig rida, det tycker jag är trist, har en plan även de gånger jag rider ut. För tillfället behöver jag dock inte bry mig så mycket eftersom min häst har fått fång:cry:
 
Kanske är jag en av få som faktiskt gillar uppvärmningen?

Jag skrittar rätt länge, dock inte jättelänge på lång tygel utan börjar aktivera ganska snabbt. Brukar börja med lite serpentiner och tempoväxlingar där. Mycket skolor och hela tiden tempoväxlingar. Jag går aldrig vidare till trav om inte skritten funkar, med andra ord blir det rena skrittpass ibland men oftast är skritten klar på 25-30 min.
I traven gör jag lite samma, checkar av att allt funkar. Tycker att serpentiner och skolor är rätt bra, fångar upp det mesta. Eftersom jag lagt mycket tid på skritten brukar det funka bra i traven direkt så vi kan gå vidare sedan i passet. Skulle traven mot förmodan strula så backar jag hellre till skritt igen än bråkar.
I galoppen brukar jag alltid rida nåt varv på fyrkanten med tempoväxlingar först för att han ska slappna av. Han har lite bagage med sig och blir lätt spänd så han behöver få bekräftat att ingenting hemskt kommer hända idag heller.
 
Jag brukar lägga rätt mycket tid på skritten. Gör jag en bra skrittuppvärmning så har jag en mycket trevligare häst att jobba med sen. Brukar skritta på lång tygel ca 10 min och sen brukar det bli nästan minst 10 min till med jobb i skritten som skänkelvikningar, bakdelsvändningar, ökning och minskning av steglängd och takt. Om jag får till arbetet med takten brukar det ge en mycket fin häst sen.
Efter det travar jag lång och låg på mjuka stora spår. Gör sedan samma sak i galopp innan jag skrittar på lång tygel något varv och tar paus. Därefter startar vi jobbet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 593
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej. Jag kommer kanske att få chansen att bli medryttare på en häst. Tycker att det skulle vara jättekul då jag har ridit på ridskola i...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 785
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp