Hur valde DU ras?

Jag och min sambo har en mini american shepherd (mini ausie). Vi hade forskat noga i vilken typ av hund som skulle passa oss. Kom fram till att vi båda ville ha ngn typ av vallhund. Jag ville ha en mindre variant och tyckte att shetland sheepdog verkade passa oss bäst men min sambo ville gärna ha en australian shepherd. Sedan hittade vi vår nuvarande hund. Han är en 7-årig omplacering som vi nu haft i 6 månader. Han är nästintill perfekt! Glad, social, kelig, pålitlig och följsam. Älskar människorna och djuren som ingår i hans "vänskapskrets". Han är trygg och lugn men älskar att träna. Följer med oss på allt och blir omtyckt av alla. Han är med lös i stallet, kan följa med på stan och på fest. Älskar långa skogspromenader och att åka på bilsemester. Han har fått mkt beröm av vana hundmäniskor för sitt psyke. Jättesnäll och duktig hos veterinären. Alla vill passa honom! Han pratar mycket, olika ljud för olika känslor. Tjuter av lycka när man inte träffats på en stund. Skäller glatt och lekfullt till sina hundkompisar eller när han busar med leksaker. Men är oftast helt tyst när man behöver lämna honom ensam ett tag.

Det är ju dock mkt vakt i denna rasen ngt som vi kanske inte var beredda på. Nu har vi vant oss men vill man inte ha en ngt vaktig ras så bör man kanske välja ngn annan. Han varnar gärna när främlingar närmar sig. Morrar och skäller men har aldrig varit i närheten av att försöka bita ngn. Detta beteende försöker vi förstås kontrollera. Och det är mest märkbart runt hemmet. Är man på stan eller bland mycket folk kopplar han till stora delar bort det. Det är väl en träningssak och den förra ägaren lade inte ned ngn tid på det.

Vi hoppas på att få ha kvar vår lille kille i måååånga år till men nästa hund blir nog även den en mini american shepherd.

photo.php

Ja... Jag och min mor bestammde oss for att kopa hund fran raddningscenter pa irland, dom har foster boende i sverige for nagra hundar.
Vi bestamde i alla fall att vi inte skulle ha en vint hund da vi vill ha nagot att mysa med i soffan och vinthundar brukar ju vara lite kansliga, och definitivt ingen valp.
Fann en border collie som vi ringde pa motte up foder matten flera timmar bort for att hamta upp hunden, men nar vi kom dit sa berattade hon att det inte fanns nagon border collie den var sald men hon hade ju fler hundar typ 10att titta pa.
Vi kom in pa garden och en ful liten lurcher cross pa 4 manader som inte visste var benen var klumpade sig fram till oss for att halsa och bara jag om mamma blev kara med en gang:love:
Sa den tog vi och baxade in i baksatet och korde hem, inte rumsren inte gatt i koppel inte nagot kunde han men ack sa fulsot han var.
7 ar senare och han springer runt som en galning pa garden och jagar alg och radjur pa gardet hos mor for att sen sova 43timmar pa soffan:p

Sa ja, vi bestamde inte riktigt men det blev bra anda

Jag gjorde massa hundtester på nätet och fick alltid upp Aussie på min topplista. Jag var dock orolig att det var en för aktiv ras och slog bort den tanken varje gång. Istället fastnade vi för den ovanliga rasen Österrikisk pinscher och mötte en uppfödare från Norge. Vi ordnade med ledighet och allt sånt inför valparnas födelse, men tyvärr gick tiken tom.
Då nästa parning inte skulle fungera med vår ledighet började jag i panik leta efter ett annat alternativ och jag hittade en aussievalp som skulle vara leveransklar exakt samtidigt som vi hade planerat från början. Efter att ha ringt till rasklubbens ordförande för att fråga om råd ansåg jag att det var värt chansen. Så det blev en aussie för oss.
Jag kommer aldrig vara så impulsiv igen.

Jag gjorde massa hundtester på nätet och fick alltid upp Aussie på min topplista. Jag var dock orolig att det var en för aktiv ras och slog bort den tanken varje gång. Istället fastnade vi för den ovanliga rasen Österrikisk pinscher och mötte en uppfödare från Norge. Vi ordnade med ledighet och allt sånt inför valparnas födelse, men tyvärr gick tiken tom.
Då nästa parning inte skulle fungera med vår ledighet började jag i panik leta efter ett annat alternativ och jag hittade en aussievalp som skulle vara leveransklar exakt samtidigt som vi hade planerat från början. Efter att ha ringt till rasklubbens ordförande för att fråga om råd ansåg jag att det var värt chansen. Så det blev en aussie för oss.
Jag kommer aldrig vara så impulsiv igen.

Jaså, hur kommer det sig? :)

Jag ville ha en större ras, över 15 kg och över 55 cm i mankhöjd.
Jag ville ha en ras som inte hade några krav på arbetsmeriter för att ta utställningschampionat.
Jag ville ha en ras utan jobbig pälsvård.
Jag ville ha en ras som hänger med på allt men ändå inte kräver så mycket.

Det stod mellan RR och dalmatiner när jag började leta omplacering och det blev en dalmatiner jag fastnade för först.
Nu har jag 3 st.

Jag köpte min första riesen och då även min första hund, 1982. En kund födde upp, jag var där och hälsade på och läste på, sen blev det en :-) och har varit rasen trogen. När sista avlivades så sa jag nu får det räcka med hund, men fick abstinens efter bara nån månad, men kände ingen mer riesen, men kanske en dvärgschnauzer. Prtade lite med en ds-uppfödare som även klippte mina riesen, så genom en slump så hade hon en tik otingad, så det blev ett litet köp av en 8v dvärgschnauzer. Hade lagt allt med tävling på hyllan, tänkte träna lite för skojjs skull lite lydnad ich spår och vandra mm, en ren familjehund. Jag köpte mig en duracellkanin och ska starta i vårdagarna elitlydnad och lägre spår. Hon har varit så rätt från början, en liten toppenhund, helt perfekt och helt lagom.

För många år sen (snart 20 år sen) planerade jag att skaffa brukshund. Valet stod mellan malinois och schäfer. Mallen drog det längre strået pga hälsoaspekter.
Ett val jag aldrig ångrat. Jag har fortfarande malle och kommer alltid att ha åtminstone en malle,
Roligare, personligare och mer speciell hund får man leta efter. de har så mycket personlighet och egenskaper som jag aldrig vill vara utan. :heart

Allt är Turbos fel ;)

Skämt å sido, jag vill ha hundar som går att använda till vallning på hög nivå, då finns inget att välja på.

Dom är nästan lite autistiska. Men helt underbara, jag skulle inte i dagsläget byta mot någon annan ras faktiskt. Vallningen är det roligaste, svåraste och mest frustrerande jag tränat med någon hund - så häftigt! Ena sekunden tänker man att nej, nu skiter jag i det här och tränar lydnad i stället, och andra sekunden står man där med gåshud över hela kroppen för att det är så fräckt.

Precis så. Fullständigt livsfarligt. Jag vet inget annat som är så bra för den egna självkännedomen/självbehärskningen som vallhundsträning ;)

Köpte en ny hundrasbok som jag bläddrade igenom och markerade alla jag tyckte såg snygga ut :o sållade vidare på egenskaper som skulle passa mig och hamnade med en handfull kvar som tillsist blev val mellan Shiba, Korthårscollie och Finsk lapphund. Ganska spretigt egentligen va? Blev tillsist lapphunden för att den var så "lagom" i allt. Lagom stor, lagom pälsvård, lagom i aktivitet för jag hade börjat intressera mig för hundträning men om jag släppte det så skulle den vara nöjd ändå. Inte ångrat en sekund trots stormig början och att jag tidvis inte känner mig värdig att ha en sån underbar hund. Det är först nu efter nästan åtta år som totalt uppslukad i hundsportens världs som jag känner henne aningens otillräcklig. Hon hänger entusiastiskt med på allt men saknar det där lilla "extra" som en "riktig brukshund" har för att riktigt prestera på tävlingar, men vi har allt roligt ihop ändå :):love:

Förresten, bor du i Trollhättan? Skulle i sådant fall vara kul att träffa en lapphund här i närheten (bor i Vänersborg) :o:D

Förresten, bor du i Trollhättan? Skulle i sådant fall vara kul att träffa en lapphund här i närheten (bor i Vänersborg) :o:D
Flyttat ut till Sjuntorp men jag träffas gärna nångång. Finns för övrigt en hel drös lappisar i området, du har även en uppfödare i vbg/vargön :)

Flyttat ut till Sjuntorp men jag träffas gärna nångång. Finns för övrigt en hel drös lappisar i området, du har även en uppfödare i vbg/vargön :)

Inte så pass intresserad av rasen, har varit förr dock! Är bestämd för annan ras. Men gillar rent allmänt att träffa trevliga spetsar :D

Precis så. Fullständigt livsfarligt. Jag vet inget annat som är så bra för den egna självkännedomen/självbehärskningen som vallhundsträning ;)

Precis så!
(Och det finns inget som kan få en så jävla körd långt ner i skoskaften som fårhagen :p. Eller typ hög på sin egen och hundens existens, allt beroende på hur just det passet går. :D)

MVH har tom tights där det står "border collie" längs med benen. Crazy dog lady osv. :love:

Är uppvuxen med jaktspetsar och stövare, när jag var riktigt liten fanns även beagle.

När jag var 3 skaffades första älghunden, en gråhund som hette Bamse och efter det ligger älgspetsar mig varmast om hjärtat så även om andra hundar vi haft är trevliga och bra hundar på alla sätt och vis så hamnar dom inte i hjärtat på samma vis som spetsarna.

Skulle jag någon gång sluta jaga blir jag en pudel tant.
Jag jobbade som hovslagare i ett stall där ägaren hade en kennel med pudlar och efter det har rasen bara växt hos mig, varje pudel jag träffat har varit trevliga och roliga hundar precis i min smak.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 592
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 458
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 379
Senast: Edla
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som... 2
Svar
36
· Visningar
3 593
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka