Hur valde ni ras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 8 366
Sv: Hur valde ni ras?

När jag bodde i Frankrike växte tankarna om en alldeles egen hund och det tog ungefär ett år innan val av ras var färdigt! Jag har pendlat mellan många raser som jag sökt fakta och erfarenheter inom. Jag ville hitta en hund som passade mig som 'handen i handsken'. Men jag var heller ingen typisk hundmänniska och har alltid vägrat plocka upp hundskit och borsta hundar, tycker det är döäckligt;) Jag var egentligen bara kär i bilden över att ha en söt hund vid min sida när jag var ute och gick och red med hästen...

Som TUR VAR har jag en hundkunnig syster som guidade mig genom hunddjungeln, ras efter ras sa hon nej till, dem passar inte mig.

Sen började jag surra lite om att jag hört vinthundar är trevliga (läst på nätet antagligen) och syster rekommenderade mig att läsa på om dem. Jag kollade i min nu sönderbläddrade hundbok och såg borzoien, hjärtat smälte och pulsen gick i taket. TÄNK att JAG har chansen att ÄGA en sån hund, eller nej det är ingen hund det är en....en...magisk varelse:D
Jag ringde syster och hon sa hon bara hört gott om dem, så jag började kontakta sveriges uppfödare och läsa ALL litteratur jag kunde hitta om dem. Syster ringde tillbaka och sa hon förstått fel, hon trodde jag sa SALUKI och inte Borzoi, och att jag skulle akta mig för borzoi dem kan vara lömska. Men vid det laget var jag nerkärad. Ska jag äga en borzoi nån gång i livet är detta rätt tidpunkt i livet!

så på den vägen var det och jag har aldrig ångrat mitt val. Från att ha varit uppfödd med shillerstövare och irländsk setter till äga en egen borzoi har varit en underbar resa som inte är slut än!

Jag har bara hittat en enda nackdel med rasen, och det är jaktinstinkten (vilket jag var medveten om vid valet av hund). Och kanske kommer min nästa hund ha en lägre sådan. Men i övrigt är jag supernöjd och glad att jag faktiskt kan plocka upp skiten efter min egna hund och borsta honom. Andra hundar är fortfarande ganska äckliga:p Men jag har utvecklats mycket som hundmänniska och vill nog inte leva utan hund nu. :)

Är uppvuxen med både jakt- och brukshundar och dessa har väl följt mig mer eller mindre genom livet.
Jag älskar att vara ute i skog och mark och arbeta med hund, men just själva jakten har aldrig intresserat mig insåg jag.
Därav avvecklade jag dessa raser.
Som liten flicka var min första egna hund papillon och den flick-kärleken har följt mig genom livet men först nu i vuxen ålder mer eller mindre kom jag på att jag ville uppleva rasen igen.
Med papillonen och phalenen kan jag fortfarande ägna mig åt det jag gillar med hund förutom att vi inte nerlägger jaktbyten;)
En underbart, allert, pigg och frammåt ras som är otroliga arbetsmaskiner med enorm intelligens och på grund av deras storlek spelar antalet inte nån större roll:love:
30686937.jpg

29737409.jpg

de nuvarande valde jag inte direkt, det bara blev så. men nästa hundras då;

jag vill ha en ny tävlingshund och jag vill tävla på elitnivå så det måste finnas mycket kapacitet. jag vill ha minst lika mycket motor som min nuvarande tävlingshund har, och den måste ha kortare reaktionstid. jag vill också ha mycket tillgänglighet, den ska älska alla människor. pälsen ska vara lättskött och så vill jag ha en lite mindre hund än de jag har idag. 20 kg är lagom. det blir en kelpie!

*KL*

Mitt grundkrav var att kunna jaga med dem som jag alltid har gjort, på klövviltsjakt. Det klarar de flesta hundar, men det ska ju funka okej också, så då hade jag ett gäng att välja mellan. Jag ville ha en större hund, ingen terrier, kunna köra mer bruks och öht ha en mer lättränad hund där jag kunde gå in på andra jaktgrenar. Jag fixar inte retrivers, spaniels är inte riktigt min grej, så det blev de tyska/kontinentala fågelhundarna kvar, då valde jag weimarander.

Nästa gång väljer jag en tysk jaktterrier igen.

Jag växte upp med Leonbergers men när jag flytta hemifrån så kände jag att ett stort Lejon med massa päls och 60kg i en etta var lite overvkill.. Våra hundar var vana och vara ute stort sett dygnet runt och trots isolerat stort hundhus eller rättare sagt det var en friggebod som vi byggde om så låg hundarna ute trots full snöstorm. :)

Kraven var en mellan eller liten hund, ingen direkt pälsvård.
Fanns några raser och välja mellan..

Men vi fastna för Staffordshire Bullterrier, eller som sambon sa. Jag vill ha en hund som ler!

Så en Staffe blev det. 18kg muskler, 39cm i manken och världens gosigaste och stabilaste hund.

Hund nummer 2 som min mamma och jag har delad vårdnad om är en Chihuahua.

Så dessa 2 raser står nog närmast mig just nu.
Men om jag någonsin köper mig en stor gård så blir det absolut en Leonberger igen. :)

Sambon jagar mycket (älg, rådjur, fågel, räv) så valet att det skulle bli en jakthund var mycket enkelt! Dock har jag en större motståndskraft emot älghundar (jämtar, gråhundar m.m.) så någon sån ville jag verkligen inte ha för att sambon jagar bara 1 vecka per år och jag vill kunna ha med mig hunden ut med hästen och ville inte ha så extremt starka jaktinstinkter som dom har att gå på varenda spår.

Nästa fundering då, vill vi ha någon jakthund för rådjur? Nä det var inte heller något alternativ så då började vi inrikta oss på fågelhund istället då jag gillar modellerna på de större (vorsteh bl.a.) och vi hade även funderingar på hamiltonstövare ett tag. Men det lades mest på is det där med hundfunderingar för vi hade nog egentligen för lite erfarenhet av dessa jaktraser, vi har mest beblandat oss med älghundar och något sånt tvärvägrade jag som sagt att ha.

Som av en slump skulle en kompis nere i Sundsvall vidareförmedla en Spinonetik neröver i landet. En trevlig liten vit lurvtuss med fantastisk mentalitet! När tiken hade varit hos sin nya ägare blev dottern jätteallergisk och tiken skulle skickas upp till uppfödaren igen varav min kompis fick ha henne i en vecka hemma hos sig först innan uppfödaren kunde komma till Sundsvall och hon blev helkär! Och tyckte att den här skulle passa mig och min sambo perfekt!

Spinonen är en stående fågelhund med ett otroligt lugn och lagom jaktinstink, det är en människoälskande hundras som tyr sig mer till människan än annat och nog blev vi intresserade alltid så jag mötte upp kompisen på en hästtävling där jag ändå skulle fota och jag blev helt nerkärad! Första gången hon i stort sätt trampade asfalt och var bland ute med så mycket folk och hästar, speakrar och fartig miljö och hon bara stod där i godan ro! Jag var såld och åkte hem och pratade med husse att nu har jag hittat våran lilla stjärna!

I augusti kom hon hem till oss och vi har inte ångrat oss en sekund! Hon har jättebra inställning ute i skogen och är med mig i stallet och motionerar hästarna och är lugnet själv som kan koppla av och på energi så att säga. Då vi är förstahundägare kunde vi nog inte hitta en bättre hund som är lätt att lära, social, kanonpsyke och snällare än allt snällast. Ett riktigt glädjeämne i våran familj! Träffade mamman, syster och mormorn till henne också hos uppfödaren och alla tre är riktigt nallebjörnar som bara vill vara social!

En väldans tur att denna ras är strävhårig då min sambo är hundallergiker och väldigt känslig emot hundar normalt men Driva klarar han gallant!

30700072.jpg

Jag väljer hundras utifrån vad jag vill göra med hunden.

Ska jag jaga älg? Ja då kollar jag på de olika raserna som jagar älg och kollar vilken av dessa raser som har de bästa egenskaperna och förutsättningarna för att bli bra här för mig och mina marker osv. Lika för alla mina arbetande raser.

De mer sällskapshundarna jag haft/har, så har jag gått efter att de ska vara friska, sunda, robusta, aktiva och mentalt bra som ras och de måste kunna passa in i mitt liv som jag lever det. Därefter har det varit ganska få raser kvar och sedan har jag valt däremellan vad som tilltalar mig mest när de basala kraven är uppfyllda.

Jagar ni med pappsarna???
Häftigt i så fall ! Liiite ovanligare sysselsättning.

Rie
papillonägare i unga år

Jag fick en papillontik när jag var 9 år av mina föräldrar. Pappa hade haft hundar mest hela sitt liv och tyvärr (för mig)tyckte tiken att det var roligare med en husse än en 9årig matte så hon blev husses flicka.
Intelligent, tuff och vacker. Hon dog när jag var 20 år och jag sade då att "när jag blir gammal ska jag ha en papillon".
Då hade jag inte möjlighet att ha hund. När jag sedan ett antal år senare träffat min sambo (som också växt upp med hund)så började vi inse att vi nog hade möjlighet att vara hundägare nu.
Sambon hade tidigare träffat en hund han tyckte väldigt mycket om, en dvärschnauzer och han ville ha en sådan. Jag visste inte ens om att den rasen fanns så jag började läsa på. Allt lät bra utom "skällig"
Vi ringde på annons till en förvånad uppfödare till en utannonserad valpkull och frågade om de skulle ha någon fler kull. Vi bokade (blivande) valp och två år senare gjorde jycken entre' hos oss.
Underbarare hund finns/fanns inte!
Han blev omedelbart mattes pojke och vi avgudade varandra.
Och han var inte det minsta skällig.
Vi fick 12½ underbara år med honom innan han somnade in för snart två år sedan.

Om det någon gång blir en hund i vårt hem (går ej nu pga jobb och saknad av älskad jycke) så blir det en dvärgschanuzer igen. Dock känns det just nu som en svart eller salt/peppartik så den slipper att jämföras med sin föregångare, en svartsilverhane.
Jag kan också tänka mig en papillon igen längre fram. Vill inte gärna ha större hund än typ 35-40 cm.

*kl*

Det var en bukefalist som fick upp mina ögon för den ras jag har nu. Tidigare var det bara brukshundar för hela slanten, men när den gamla dog så ville vi ha en mindre sällskapshund.

Jag ville redan då ha en schnauzer, men efter lite om och men så blev det en dv.schnauzer. Schnauzerönskan har dock suttit i och i somras blev vi med hund nummer två, en schnauzer.

Under sju år har jag läst på, träffat schnauzrar och drömt om min alldeles egna schnauzer.

Man kan absolut säga att valet varit noggrannt övervägt och jag ångrar inte valet alls. Däremot har jag inte riktigt den tid som krävs, vilket bekymrar mig. Hunden är mer krävande än jag trodde.

Jag kommer absolut kunna tänka mig en schnauzer igen i framtiden. Då kommer familjelivet också se annorlunda ut och känslan av att inte räcka till kommer inte att vara så stor.

Pappisarna är med i skogen på samma vilkor som jakthundarna, än har vi inte "fått" fälla vilt för dem, dom gånger vi träffat på älg har det inte varit jaktsäsong.
Men dom sköter sig så pass i skogen så dom får vara med och att fälla för dem är nog inte en omöjlighet, den svarta ställer och skäller älg(om han hinner ikapp)

Har haft hund hela livet och när jag för fem år sedan skulle skaffa min första helt egna hund var min drömras en Rodisen ridgeback...
Min sambo var dock av en helt annan uppfattning, han var varken van vid hundar och var dessutom "småallergisk". Den enda hund som han hade fattat tycke för och dessutom tålde var grannens Papillon :crazy:

Läste på som en tok och valde uppfödare med omsorg och åkte och hälsade på en Papillonuppfödare.
Först blev det en och kort därefter köpte jag även hennes syster, aldrig kunde jag väl tro att jag skulle bli så lycklig av att inte få som jag ville :love:

Det tog inte lång tid innan jag började uppskatta fördelarna med denna lättlärda, charmiga, intelligenta och tillgivna hund.
Stor personlighet i liten kropp, de luktar "aldrig" illa och de är behändiga att ta med sig överallt.
De är tåliga för sin storlek, roliga att träna, behöver inte alls vara skälliga och de går gärna långa promenader och lämnar aldrig sin mattes sida.

Skulle kunna fortsätta ett bra tag till men jag tror att jag har fått fram mitt budskap;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade ett samlaralbum med olika djur när jag var liten, i början av 70- talet. Där fanns en ras som hette hovawart som jag blev såå förtjust i. Tänkte att en sådan ska jag ha när jag blir stor. Fick dock aldrig ha hund när jag var ung. men när jag blev ca 20 år och var redo att köpa egen hund så kom den här rasen upp i huvudet. Tittade på många andra också, bla flat, berner sennen. Men ville ha en brukshund med lite lurv och kanske inte så jättevanlig.
Så 1987 när jag var 22 år så köpte jag min första hoffe. Har sedan dess hållit fast vid rasen.
29220463.jpg

Hade min första kull 1994 och älskar rasen för dess intelligens, humor, arbetsvilja och skönhet bla.

Har en kort period haft även schäfer och australisk terrier, men det var inga raser för mig.

MEN förra året skaffade jag en japansk spets som komplement till hoffarna och jag är helt förälskad. Så trevliga, genomsnälla och vackra.
Vänta en min andra i början på maj.
29432247.jpg

Här är våran Lizzie som valp.

kl

Hunden jag har nu valde jag efter storlek, utseende och aktiveringsnivå.
Nästa hund kommer väljas utifrån mentalitet och kapacitet inom bruks/lydnad.
Jag vill upp i klasserna, jag vill ha en lättmotiverad hund med mycket motor som ska vara tillgänglig och social mot människor. Vet ännu inte vad det blir för ras:)

MEN förra året skaffade jag en japansk spets som komplement till hoffarna och jag är helt förälskad. Så trevliga, genomsnälla och vackra.
Vänta en min andra i början på maj.
29432247.jpg

Här är våran Lizzie som valp.

Samis halvsyster:idea: Jag har hanen från Sachis första kull! ;)

Jag ville ha en glad kompis som kunde hänga med på ALLT livlig pigg och alert hund. Jag vill egentligen ha en större, men det fick inte mina föräldrar med på;) Det blev en mellanpudel:love: passar mig som handen i handsken.

DSC03815.jpg

Åh, en av hundarna jag växte upp med var en Japansk spets. Så vänliga, så fina, underbar hund!

*kl

När jag var 1år skaffade mor o far en irländsk setter, en valp från bästa kompisens båda hundar. Hans mor var mer åt utställningshållet och hanhunden jakt. Sen har det inte gått en dag utan hund i hemmet!
Det hann bli en röd till och 2 röd/vita tills jag fick erbjudandet om en egen hund :love: en engelsk setter
När jag skulle flytta hemmifrån kom vi överens om att han inte skulle följa med mig utan att jag skulle köpa mer av en sällskap/agilityhund. Då blev det en dansk/svensk gårdshund
Hade mött 2st trevliga och varit inne på jackrussel innan men DSGn tilltalade mig mer för den var mildare. Hon är nu min lilla gullegris men kommer nog gå tillbaka till en stående fågelhund igen.. saknar jakten för mycket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 832
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 664
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 993
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 811
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈