Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Gry

Trådstartare
Har nu i vinter köpt hö för första gången till min lilla raggsocka. Innan har vi stått i stall där hö ingår.

Jag har ringt runt till (med liten överdrift) alla höbönder, stora som små, och frågat efter hö som är analyserat. Alla utom en blev förnärmad och jag fick långa föreläsningar om vad bra deras hö är, att ingen klagat tidigare, att analyser är värdelösa eftersom de tar hö på många åkrar, att det bara är att titta på hur hästen ser ut, etc, etc etc.

Jag har inget emot att skicka in på analys själv men måste ju då fråga om en tuss hö vilket de har tyckt vara "larv".

Vi köpte tillslut hö från en höbonde som efter låååång tid släppte analysen till oss. Inget jättebra hö, var och varannan boll har haft mögel i sig. Och plasten ser lite shabbig ut. Misstänker att vi fått fjolårshö med årets analys men har inga bevis.

Det enda analyserade hö man kan köpa härikring är från en svindyr bonde som tar sanslöst mkt betalt men med superhö, med rejält med protein etc. Problemet är att vi har islandshästar och de hade sett ut som superfeta pälsbollar om vi skulle fodra med det höet så det täckte tuggbehovet. Kan däremot tänka mig att köpa det och blanda upp med vanligt hederligt hö med lite mer normala värden.

Bor jag i en lite avkrok där sådana här "nymodigheter" inte har kommit hit ännu eller är det inte så vanligt som jag tror att det är efter att ha läst här på buke?
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Även höbönderna runt mig tycker att analys är "larv" och blir nästan lite sura när man frågar. Argumenten mot analys är att det ändå inte blir ett rättvist värde för de har slått på olika ställen och olika tidpunkter.
Så valet har fallit på en bonde som bor hyfsat nära, har superfint dammfritt grönt fräscht hö och dessutom levererar det hem. Analys har jag fått skicka in själv och den har väl varit sådär, bra ett år och halvkass två år. Men med lite trix med lucern och mineraler så går det ju.
Tyvärr tycker flera av mina stallkamrater också att analys är helt onödigt, därför blir det så här (hö köps in gemensamt). Hade jag haft eget stall hade jag gärna kört en bit för att få tag på hö med mindre energi och mer protein än vårt.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Min erfarenhet är att bara större leverantörer tar analys. Alltså de som livnär sig på att odla grovfoder. Tycker också det är de som har bäst hö, både närings- och kvalitetsmässigt.

Till nästa säsong har vi bokat allt hö från en stor leverantör och redan lämnat önskemål om näringsvärden. Duger inte förstaskörden får vi andraskörden. Detta känns mycket bättre än att jaga hö på hösten som redan är odlat och slaget, där leverantören inte kan påverka kvaliteten.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Har också islandshästar och det får analyserat med mycket bra protein och de blir inte feta eftersom energin är låg. Du kan inte bara titta på proteinet utan måste se på energin och räkna kvot.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Häromkring tror jag det börjar bli vanligare med analys faktiskt, bland de som själva är intresserade (har tävlingshästar och är noga med foderstaten t ex) eller om de tar in såpass mycket att de kommer sälja iväg mycket, gissar på att efterfrågan på analys från köparna har ökat.
Men jag har också fått höra argumentet att analysen inte är rättvisande, att höet är väldigt bra, att det har alltid varit samma värden varje år - onödigt att göra i år igen, osv.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Häromkring är det också väldigt ovanligt hos dem som säljer hö. Jag vet en enda och han bor drygt tre mil ifrån oss så det är inte försvarligt. Han tar dessutom hösilage med så hög ts halt att jag inte skulle vilja ha det även om jag hade haft så många hästar att det hade fungerat med storbal hösilage.
Jag köper ifrån en som brukar vara bra och skickar analys själv. Flera år har jag bara behövt tillsätta selen. Han leverera direkt ifrån fältet hem till mig.

Att be om en tuss hö ifrån leverantören innan leverans hade jag inte gjort om jag inte fick ta provet själv och jag tror inte att någon hade gått med på att jag hade öppnat så många balar som behövs.
Det som förvånar mig mest är att många bönderna inte vet vad de har på sina fält. Min häst tål inte klöver och när man frågar har de ingen aning om det är klöver i.

Seriösa mjölkbönder häromkring tar analys men de säljer inte utan använder allt själva.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

kl

Här hos mig finns inte heller något färdiganalyserat. Jag köper det jag får tag på, analyserar själv och gör foderstat efter vad det visar.

Bönderna har ju rätt i att analysen är ganska intetsägande om man slagit vid flera olika tillfällen på på flera åkrar för att sedan blanda ihop allt. Jag tar prov på minst 8 storbalar och blandar ihop för att få ett riktvärde att räkna från, sedan lägger jag till eller tar bort beroende på hur hästarna ser ut och fungerar.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Jag förstår om inte höbönderna vill hålla på och analysera sina olika skördar, det blir ju mer arbete för dem. Men häromkring är det faktiskt rätt många som gör det.

Min höbonde är så bra för han håller reda på vilket hö som kommer från samma vall och då är det lönt att ta analys.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Finns en leverantör som analyserar här, hans hö och silage är svindyrt, men bättre kvalité får man leta läääänge efter. :love:

Där jag har hästen så tar de allt sitt silage själva och analyserar självklart allt.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Vad anser ni är svindyrt? Vi kommer nästa säsong betala 3,12/kg inplastat hö, moms och frakt ingår. tycker det är lite dyrt, men är det så bra som det är sagt så är det ju klart värt det :)
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Den bonden vi köper av är så fasligt populär att han utkonkurrerar alla andra höbönder. Alla hästgårdar jag känner till häromkring som inte tar eget hö köper av honom. Han analyser allt och det är ofta bra värden, inte så fasligt dyrt heller, kostar mellan 2½-3 kr per kilo.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Shit, hoppas inte TS är alltför låg! :eek:
Tänk att ge 15kg/dygn av det! :crazy: ca 1860kr/mån bara för hösilage, det är typ vad jag betalar i stallhyra inklusive spån och hösilage!
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Jag tar 300+ m för en hösilsgebal på 300-350kg men det är inte någon analys på det Så lägger jag alltid på 12 lager plast så jag vet att balen ska klara sig .Men det finns några som tycker jag är dyr på ensilaget .Men dom som köper är nöjda .Funderar på att öka priserna så man får lite förtjänst på balarna men då får man väl ha det kvar .
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Samma här, men det beror nog på att de får allt sålt ändå.

De är heller inte glada över om man ber att får silage från samma gärde. De fattar nog inte vad det skulle kosta att analysera var bal.
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Jag tar 300+ m för en hösilsgebal på 300-350kg men det är inte någon analys på det Så lägger jag alltid på 12 lager plast så jag vet att balen ska klara sig .Men det finns några som tycker jag är dyr på ensilaget .Men dom som köper är nöjda .Funderar på att öka priserna så man får lite förtjänst på balarna men då får man väl ha det kvar .

Det var vad jag betalade för silage av fin kvalitet i Skåne. Då fick jag analysera själv, men fick det hemkört för det priset. Så att ta 300 + moms, eller 350 + moms är inget oskäligt pris enligt mig, du har fortfarande ett kgpris under 2 kr, vilket är bra beroende på TS.

Hö i stolbal betalade jag 200 kr/130 kg, då var det analyserat och jag hämtade själv med transporten. Mycket billigt även det.

Men så kände jag bönderna och fick lite "specialprice only for you my friend".
 
Sv: Hur vanligt är det med höanalys eg? Tror jag bor i en avkrok...

Argumentera så här:hur kan du veta vad du skall betala för höet om du inte vet vad det är för kvalitet? det kanske är jätte hög vattenhalt så betala bara för TS-halten. vatten finns ju i kranen;) Dessutom är risken att du köper ett för dyrt kraftfoder eller ger för mycket kraftfoder i förhållnde till vad hästen behöver. Det är rätt att man behöver en analys per skörd för första skörden får oftast bättre värden. Helst ett per fält och det vill till att man tar ut ett representativt prov. lycka till
 

Liknande trådar

Foder & Strö Från början (för hundra år sedan :p) "lärde" jag mig att förstaskörds-hö var mycket kraftigare än t ex 2:a skörden eller en ev 3:e...
Svar
19
· Visningar
3 939
Senast: Camilla_H
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 390
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp