Bukefalos 28 år!

Kraftigt hö -när?

Bellafjella

Trådstartare
Från början (för hundra år sedan :p) "lärde" jag mig att förstaskörds-hö var mycket kraftigare än t ex 2:a skörden eller en ev 3:e skörd.

Men på senare år har jag då fått höra att det inte egentligen har någon betydelse vilken skörd i ordningen det är utan det som avgör är hur långt det har kommit dvs i vilket utvecklingsstadie det befinner sig i vid skörd. Denna "nya" kunskap har jag tagit till mig och jag tycker det verkar ganska logiskt.

Men så fick jag höra något som gjorde mig lite osäker. I början på juni månad var jag hos en bonde ( inte min vanliga bonde ) för att köpa lite halmbalar. Jag såg att det var folk där som köpte nytt hö och jag sa väl någon kommentar om att "jaha, så hästfolket har redan börjat jaga dig för att köpa nytt hö?"

Men då svarade han att "nä, det är inte hästhö. Det är alldeles för kraftigt för det. Hästhö ska max innehålla x antal gram protein. Häst höet brukar jag inte slå förrän senare."

Jag ringde min egen höbonde härom dagen för jag var ju allt lite orolig för att han kanske inte fått in något hö. Efter det fina vädret i början på våren/sommaren så började det ju att regna och höll på jättelänge.

Men när jag pratade med honom så sa han att det var ingen fara. Han hade fått in massor av hö då när det var så fint väder.

Så nu undrar jag: Är det tidiga höet verkligen olämpligt för häst? Vad jag förstår så brukar min höbonde slå ganska tidigt på sommaren medan då den andra bonden inte gör det eftersom han anser att det inte är lämpligt för hästar.

Vad ska man tro?

Ps. Jag vet att man inte vet någonting om höet om man inte har analys. Har börjat lära mig lite mer om analyser och att räkna på om höet uppfyller behovet så jag funderar på att analysera mitt hö när jag får hem det. Men vad jag undrar är om det är olämpligt för hästar bara för att det är taget tidigt på sommaren?
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftigt hö -när?

Man brukar väl säga att näringsvärdet skjunker efter midsommar? Vi hade 2 skördar förra året en som togs nån vecka innan midsommar, och den innehöll 62 gram smbrp, sen andra skörden som slogs i Augusti, den innehöll "bara" 50 gram smbrp

Detta året fick vi vårt hö nån vecka innan midsommar och i år innehåller det 64 fram smbrp, och detta året ska vi bara ha en skörd, och tack och lov för det, för sen midsommar har det i princip bara regnat :O Och det är först nu som grannen slår sin andra skörd, vid det här laget brukar han ha tagit sin tredje skörd..

Och tur att vi fått allt hö, för han slår hösilage nu, det ska ju inte ligga ute alls lika länge som hö och nu ska det vara jätetfint 3 dagar sen ska det bli ostadigt igen :/ Så han vågar inte ta hö..
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Näringsvärden i hö och hösilage styrs av många faktorer. Tyvärr så lever många myter kvar även bland jordbrukare. Traditionellt odlades hö på hagmark och för att få tillräckligt långt hö för att kunna lägga på hässja och för att gräs och örter skulle hinna fröa av sig slog man sent på sommaren.

I det moderna jordbruket så odlas vall på åkermark och ofta som del av växelbruket. Man odlar vall under 1-5 år för att sedan köra stråsäd eller annat. Det gör att man kan styra odlingen på ett helt annat sätt. På åkermark kan man också ta flera skördar under säsongen.

* Val av vallfröblandning (olika gräs, klöver, örter)
* Växternas mognadsgrad
* Gödning
* Skördemetod
* Väder och klimat

Dessa och många andra faktorer påverkar näringsinnehåll och mängd. De gamla sanningarna att förstaskörden är "kraftigare" eller att hästhö inte ska slås före midsommar stämmer därför inte alltid.
 
Sv: Kraftigt hö -när?

det är "gammal kunskap" som hänger kvar hos många bönder, att hästar ska ha sent skördat hö, med lågt proteininnehåll.

Men behöver kanske inte överdriva, men proteinöverskott som kommer från grovfoder är inget att oroa sig för. (använd sökfunktionen här så hittar du en del om detta)
Mitt eget hö är slaget i månadsskiftet maj/juni i år. Det är iofs "gräshö" som inte blir lika hysteriskt höga proteinvärden i som klöverhö, förra året när det var skördat vid ungefär samma utvecklingsfas låg det på 68 i smb.rp.
 
Sv: Kraftigt hö -när?

"Sent skördat" kan i en modern åkervall med kraftig tillväxt handla om 3-7 dagar eftersom proteinvärdena faller ganska snabbt efter att gräset skjuter ax. Låga proteinvärden gör bara att man måste köpa in kraftfoder...

Vi slog sent i år (våren var ovanligt varm) vilket innebar att vi slog under perioden 2-10 juni. I slutet var vi egentligen för sent ute om man ser till gräsets utveckling i år (östergötland).
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftigt hö -när?

"Sent skördat" kan i en modern åkervall med kraftig tillväxt handla om 3-7 dagar eftersom proteinvärdena faller ganska snabbt efter att gräset skjuter ax. Låga proteinvärden gör bara att man måste köpa in kraftfoder...

Vi slog sent i år (våren var ovanligt varm) vilket innebar att vi slog under perioden 2-10 juni. I slutet var vi egentligen för sent ute om man ser till gräsets utveckling i år (östergötland).

Så med andra ord: Om det varit en ovanligt varm vår som det var i år så behöver höet inte vara speciellt "kraftigt" trots att det slogs tidigt? Eftersom vädret var väldigt varmt tidigt så kanske skörden kommit väldigt långt i sin utveckling när man skördade och därmed tappat en del av sin styrka?
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Man tog förr det bästa höet till mjölkkorna och gav det med dåligt näringsvärde till hästarna. Men arbetshästarna och fölstona fick kanske 5 kg rovor, ärtor, spannmål och oljefrön dessutom.

Vår första skörd var rätt taskig vad gäller proteinvärden men andra skörden ser lovande ut. HH
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Så med andra ord: Om det varit en ovanligt varm vår som det var i år så behöver höet inte vara speciellt "kraftigt" trots att det slogs tidigt? Eftersom vädret var väldigt varmt tidigt så kanske skörden kommit väldigt långt i sin utveckling när man skördade och därmed tappat en del av sin styrka?
Vi fick en kvot runt 5 (smrp/energi) vilket inte är speciellt imponerande fast vi slog första veckan i juni. Vår timotej hade gått i ax redan! Flera grannar hade redan fått in sitt då vi slog. Utöver skördetidpunkten så påverkas kvoten i vårt fall negativt av att vi inte gödslat och vallens växtsammansättning. De nya vallarna anlägger vi med andra typer av vallfrö som vi tror kommer att ge mer "hästanpassat" foder.
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Vi slår inte samtidigt till våra häster som till våra mjölkkor, tar det en vecka senare. Visst kan hästar äta samma ensilage till korna men det blir ju mycket mindre växttråd. Jag ger min häst samma ensilage som korna när jag vill toppa henne samt när hon var en växande unghäst. NF-ponny äter endast det andra grovfodret. Protein-halten är inte låg bara lägre så även energin, ger inget kraftfoder till våra hästar.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftigt hö -när?

Givetvis så är det utvecklingsstadiet som gäller och ofta så har vi bättre andra skörd än första skörd.

Kicki :)
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Ok, tack alla för svaren. Det verkar som om jag begriper det ganska bra ändå :)

Synd att min bonde inte tar analys på sitt hö för jag börjar bli ganska intresserad av det här med foderstater.

Men jag ska faktiskt göra slag i saken och analysera själv. Vill inte köpa någon annanstans för min bonde har alltid så fint, fräscht hö och sen är han billig också och det gör ju inte saken sämre :angel:

På tal om kraftfoder så har vi inte heller gett det sedan vi började köpa hö av denne bonde. Har vekligen inte behövts. :)
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Är man "aktiv" bonde så brukar man ta analys på grovfodret för att veta vad man håller på med, blir ju svårt annars att få ut max från t.ex. en mjölkko. Men sedan så kan det ju även bli onödigt dyrt att inte ha den kontrollen. Men han kanske inte har djur själv utan bara brukar marken och säljer fodret?

Kicki :)
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Hmmm, jo men visst är han aktiv bonde. Han hade mjölkkor tidigare men avvecklade dem och kör nu endast med köttdjur.

Nu börjar jag faktiskt fundera på om han inte ändå kanske har analys? Grejen är att när jag började köpa av honom så var det en kompis som tipsade mig om honom och då när jag frågade kompisen om det var analyserat så sa hon "nä, det tror jag inte".

Jag nöjde mig med det svaret från henne och tänkte inte så mycket på det sedan. Jag var inte inne på de tankarna att räkna foderstat då heller. :)

Men hur är det nu? Om han verkligen har en analys, är den då utformad likadant som till häst? Hoppas du fattar hur jag menar? Har för mig att jag någonstans har läst att det kan stå lite annorlunda siffror om det är en analys för kossor?
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Men hur är det nu? Om han verkligen har en analys, är den då utformad likadant som till häst? Hoppas du fattar hur jag menar? Har för mig att jag någonstans har läst att det kan stå lite annorlunda siffror om det är en analys för kossor?

Du har helt rätt, det står olika siffror. Jag pratade med en på analycen förra året och det kostade inget extra att kryssa i både häst och nöt på blanketten när man skickade in eftersom det är samma analys som presenteras olika. Vi kryssar därför i både nöt och häst nuförtiden eftersom det gör det lättare att sälja.
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Analysen utförs på samma sätt, men djurslagen har olika matsmältningssytem så de tillgodogör sig det olika. Det finns en formel för att räkna om värdet för nöt till värde för häst. Jag har den inte i närheten dock.
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Hmmm, jo men visst är han aktiv bonde. Han hade mjölkkor tidigare men avvecklade dem och kör nu endast med köttdjur.

Nu börjar jag faktiskt fundera på om han inte ändå kanske har analys? Grejen är att när jag började köpa av honom så var det en kompis som tipsade mig om honom och då när jag frågade kompisen om det var analyserat så sa hon "nä, det tror jag inte".

Jag nöjde mig med det svaret från henne och tänkte inte så mycket på det sedan. Jag var inte inne på de tankarna att räkna foderstat då heller. :)

Men hur är det nu? Om han verkligen har en analys, är den då utformad likadant som till häst? Hoppas du fattar hur jag menar? Har för mig att jag någonstans har läst att det kan stå lite annorlunda siffror om det är en analys för kossor?


Ja isf. har han säkert det och det går ju att räkna om, som sagts tidigare så är det olika för idisslare och häst, men du kan ju fråga om han skulle tänka sig att ta analys för båda djurslagen. Vi tar analys för båda så slipper man göra omräkningen själv.

Kicki :)
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Vad jag hört så skiljer det sig ytterst lite mellan ko och häst. Många använder ko-värdena på hästar också... om jag förstått det rätt.
Men i vilket fall som helst går det att räkna om värdena till häst, kanske kan du bara ringa analyslabbet o be dom göra det? Om du inte får tag i formeln för att räkna om själv?
 
Sv: Kraftigt hö -när?

*kl*

Normala år så slås mitt hö (som jag köper av en kompis) i början-mitten av juli (mellannorrland). I år är dock läget här helt sjukt. Lika mycket som det regnat i södra Sverige lika mycket har det torkat här. De jämtländska bönderna har fått dispens för att slå de ägor som ligger i träda eftersom fodret annars inte kommer att räcka till.

De som slog i normaltid säger att det blev otroligt lite hö. Mitt hö har precis buntats (idag) och jag ska ta analys på det och se hur det ser ut när det nu vuxit ut för länge sen.

Nu har jag turen att ha en häst som med åren har fått lättare att lägga på sig och som inte längre går i hård träning. Men för de som har tävlingshästar här uppe blir det nog dyrt med kraftfoder.

/Camilla
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Jag har inte hunnit analysera mitt hö ännu men tänkte meddela en väns analysvärden som också hon bor på samma breddgrad och slog höet sent, i början av augusti.

Det ser bra ut! 8 MJ, 42 SMRP, vilket ju är himla bra för att vara så sent slaget.

/Camilla
 
Sv: Kraftigt hö -när?

Nu har min höanalys kommit och även om energimängden var låg så såg det inte såååå dåligt ut.

7,6 MJ och 38 g SmRP, vilket ju ger en kvot på exakt 5. Kunde ha varit värre. Kunde ha varit MYCKET värre det här året.

/Camilla
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 585
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 005
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp