Hur vanligt är det med rävar i samhället? Är de farliga? (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Rävar är i regel skygga och ger sig på mindre byten än en mellanstor hund och har aldrig hört talas om att en räv skulle ge sig på en människa. Sen så har de väl en viss portion nyfikenhet också tror jag, iallafall när de är yngre då de rävar jag stött på har varit ungrävar medans det sällan jag sett en fullvuxen räv, möjligen på sånt avstånd att det svårt att se hurvida det ungräv , vuxen räv eller nåt annat liknande.
Hade Nessie (min corgi) lös ute för att bra tag sen, hade inte sett att det stod en räv på stubbåkern och inte Nesssie heller men plötsligt stod de nos mot nos (ca 10 meter ifrån)och studerade varann ett bra tag innan jag ropade in Nessie och räven valde att slinka till skogs.. De var nog fundersamma på vad de var för nåt de såg och hade Nessie bara varit röd så hade de varit förvillande lika då de var i profil mot varann:rofl:.
 
Jag är uppvuxen på landet och har aldrig någonsin tänkt på rävar som farliga djur.

visst kan de ta katter nån sällsynt gång men på det stora hela är det ett djur man blir glad av att se. Vi hade en "ridbaneräv" som varje kväll kom och tog en runda och pinkade in stolparna runt banan :D

Här vid stugan har jag en jättefin, med väldigt tjock svans.
Den revirbajsar mitt på uppfarten och på bergknallen i gräsmattan. :love:
 
Vår förra hund, en Bichon Frise lekte en hel sommar med en räv, de enda jag var rädd, var att Tulo skulle följa räven till skogs, men när räven gick stannade Tulo.
Den rackarns räven spelade oss en del spratt, bar bort mina foppa tofflor tex. å den brukade sitta högst upp på en björk, som lutade lagom mot en annan björk.
Vår nuvarande hund har haft rävskabb 2 ggr. De ser jag som ett större hot, än att räven i sig skulle vara farlig.
Nu är grannen yrkesjägare åt länssyrelsen och har en rävåtel på gården, det lockar givetvis både friska och sjuka rävar...

* Jenny *
 
Vår förra hund, en Bichon Frise lekte en hel sommar med en räv, de enda jag var rädd, var att Tulo skulle följa räven till skogs, men när räven gick stannade Tulo.
Den rackarns räven spelade oss en del spratt, bar bort mina foppa tofflor tex. å den brukade sitta högst upp på en björk, som lutade lagom mot en annan björk.
Vår nuvarande hund har haft rävskabb 2 ggr. De ser jag som ett större hot, än att räven i sig skulle vara farlig.
Nu är grannen yrkesjägare åt länssyrelsen och har en rävåtel på gården, det lockar givetvis både friska och sjuka rävar...

* Jenny *
Just det- rävar är ena rackare på att stjäla saker :)

De tuggade söner ett antal grimmor innan jag insåg att det enda jag skulel hänga vid grinden var nylongrimmor. svettigt läder är tydligen gott.
De stjäl golfbollar på golfbanor också. Och skor, om man glömmer dem ute på förstubron.
 
Inte räv, men grävling. I höstas kom en grävling emot mig i skymningen på en smal stig och trasslade in sig i hundkopplet, inte en gång utan två gånger, med ett par veckors mellanrum. Första gången såg jag min corgi och grävlingen göra kullerbyttor ihop. En sjuhelsike upplevelse båda två. Grävlingen skulle bara förbi oss där på stigen. Jag vart skräckslagen. Efter andra gången slutade jag gå den älskade rundan. Grävlingen verkade inte aggressiv, inget bett men dessa kullebyttor, corgins bruna och vita teckning i pälsen och den gråa massan... 😱.
På andra sidan gatan i skogen mitt emot hade vi räv hela förra våren och sommaren. Han eller hon smög omkring i vårt villaområdes skog. Den räven mötte jag många gånger. Underbar. Räven vart alltid lika förvånad när den stötte på oss.
 
Nu bor ju vi på landet, men vi har räv som kommer relativt nära huset. Alla vill skuta den, men jag har förbjudit gubbarna att skjuta den då den givetvis håller rent markerna från en massa sork och dyligt. Vår katt tar ju inte nämnvärt samma massor gnagare som den där stora fina räven gör.

När brorsan bodde i centrala London hade de en räv som kom ut på kvällarna. Han bodde vid Hyde Park, så den hade ju relativt naturlig miljö att bo i. Men den var helt orädd och väldigt smart. Tittade åt båda håll innan den gick över den trafikerade vägen etc.
 
Lodjur är ju jätteovanliga och lever långt ute i skogen, rävar är vanliga i villaområden numera. Men jag vill inte diskutera denna händelse mer.
Det beror på var man bor.

Här där jag bor, så finns det en hel del Lodjur.

Men man ser dem väldigt sällan. Det man ser är spåren när det är spårsnö.

Trotss att jag haft Lodjuren runt mig de senaste 25 åren, så har jag bara sett dem ett fåtal gånger.

De är trots allt en katt, och en skygg katt som inte vill bli sedd, syns inte...
 
Vi hade länge en rävfamilj som bodde i skogsbrynet här. Det var en fantastisk upplevelse att kunna stå och se på dem när årets och fjolårets kull lekte med varandra på sommarkvällarna. Tyvärr försvann de spårlöst en dag :( Vi har haft räv inne i trädgården med. Min förrförra hund älskade sin lille rävkompis. Hundleksaker och hundben är lika kul om man är räv som när man är hund så det och skor/stövlar bör man inte lämna ute här men farliga för en hund med människa i släptåg är de knappast.
 
Vi har flera rävar som rör sig inne i samhället jag är uppvuxen i. Många människor blir lite skärrade när de mött den, med resultatet att det periodvis kommer upp flera inlägg i veckan i lokala facebookgruppen om "räven".

Ingen har blivit attackerad av räven än men många skriver "tur jag hade hunden med, den skrämde bort räven, vet inte hur det hade slutat annars". Heh.
 
Innan den här tråden visste jag inte ens att det fanns människor som tänker att rävar skulle vara något att oroa sig för... :confused: De är nyfikna av sig, speciellt ungrävar, så därför kan de bli lite närgångna. Men risken att en frisk och välmående räv skulle gå till angrepp är i princip obefintlig. Det är inte heller ovanligt att de rör sig i samhällen, eftersom där människor finns så finns det också mat. :idea:

Vad gäller lodjur och att de skulle vara jätteovanliga och bara bo längst in i de djupaste skogarna så öh, näe. Första vintern jag bodde i mitt hus så knallade en lo förbi alldeles utanför köksfönstret, och det är ganska tätt mellan husen här. Det är inte heller den första gången som lo eller spår efter dem har setts i samhället. Jag skulle säga att den främsta anledningen till att man inte ser dem så ofta är att de är väldigt duktiga på att inte synas om de inte vill - de är ju katter.
 
Vi har också mycket räv, flera rävgryt finns här. Jag hade dock velat att jägarna här hade lagt lite mer energi på att skjuta av några. Det går liksom inte bara att skjuta några sorters vilt för köttets skull, utan viltstammen måste även vårdas ur ett större perspektiv. En balans mellan bytesdjur och predatorer. Jag kan tycka att jakt vid en åtel ändå är ett ok sätt för ett djur att dö. Ingen rädsla eller stress, utan bara ett skott och så är det slut.

Jag tycker rävar är båda vackra och smarta och i februari/mars så låter det så häftigt när de skriker på natten för att locka till sig en partner.
 
Vi har flera rävar som rör sig inne i samhället jag är uppvuxen i. Många människor blir lite skärrade när de mött den, med resultatet att det periodvis kommer upp flera inlägg i veckan i lokala facebookgruppen om "räven".

Ingen har blivit attackerad av räven än men många skriver "tur jag hade hunden med, den skrämde bort räven, vet inte hur det hade slutat annars". Heh.
Jag visste inte att det ens fanns folk som är rädda för rävar. Annars brukar man ju bli glad att se dem, eftersom de är vackra. Om man inte har höns vill säga. Men då är man ju inte rädd för egen del.
 
Jag älskar rävar! Fanns ganska mkt räv i skogen runt vår sommarstuga när jag växte upp. Tycker de är ett fantastiskt vackert djur och har aldrig ens tänkt tanken att de skulle vara farliga?

vi hade under ett antal år problem med skabbräv och de kunde bli lite obehagligt närgångna. Men friska rävar har aldrig varit ett problem
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu när dvärgbandmasken kommit till Sverige kan jag nog tänka mig att en hel del av det skälet inte tycker det är så kul att ha mycket räv i närheten.
 
Det har dykt upp en massa harar här som jag inte märkt av tidigare. Bor ändå väldigt centralt i storstad... Men det finns säkerligen rävar också, som om inte annat kommer insmygande periodvis från de stora skogsområdena som ligger nära. Rävar är inte farliga för människor, utöver om räven sjuk och kan sprida skabb. De kan bryta sig in i uteburar och ta en kanin kanske, eller ta en sjuk/skröplig katt som ingen har uppsikt över.

När jag jobbade på gård hade vi problem med en räv som tog två hönor, nån kanin och även en gås en gång. Men det är ju inte rävens fel att det byggs åt alla håll och deras vanliga bytesdjur inte har utrymme att leva och frodas.
 
Nu när dvärgbandmasken kommit till Sverige kan jag nog tänka mig att en hel del av det skälet inte tycker det är så kul att ha mycket räv i närheten.

Nu? Det är ju typ 10 år sen parasiten upptäcktes i Sverige och förekomsten i landet är väldigt låg och inte speciellt spridd heller. Förekomst har bara upptäckts i Uddevalla, Katrineholm, Borlänge, Gnesta och Växjö kommuner under de här 10 åren liksom och träckprov skickas in från hela landet, framförallt under sva's studie under 2012-2014 men även annars.

Att ogilla räv pga den minimala risken att de kan bära på dvärgbandmasken är alltså en extremt obefogad rädsla.
 
Rävar är nyfikna men normalt ganska skygga. Det händer dock att de blir mindre skygga och rör sig i bostadsområden. Även i de fall räven drabbas av skabb blir den nästintill helt oskygg då sjukdomen tillslut kräver det av den i försök att hitta föda lättare . För hundens del skulle jag främst vara vaksam utifrån skabb och dvärgbandmask.

Min mormor hade en tam rävunge som liten, där mamman till räven dött. Den var helt omöjlig att träna på något sätt - sprang på alla bord, bänkar och välte allt och snodde allt ☺️.
 
Rävar är nyfikna men normalt ganska skygga. Det händer dock att de blir mindre skygga och rör sig i bostadsområden. Även i de fall räven drabbas av skabb blir den nästintill helt oskygg då sjukdomen tillslut kräver det av den i försök att hitta föda lättare . För hundens del skulle jag främst vara vaksam utifrån skabb och dvärgbandmask.

Min mormor hade en tam rävunge som liten, där mamman till räven dött. Den var helt omöjlig att träna på något sätt - sprang på alla bord, bänkar och välte allt och snodde allt ☺.

Inte bra som husdjur, men galet söta...

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp