Hur vanligt är det med rävar i samhället? Är de farliga? (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Bapelsin

Trådstartare
Jag och Nora mötte en räv igår kväll. Mitt i samhället. Nora markerade mot den mörka delen av gräsmattan som trottoaren löper längs med. När vi rundade hörnet på gräsmattan springer en räv över vägen kanske 20 meter framför oss. Vilket inte hade varit en stor grej om det inte var för att den stannade på andra sidan vägen och bara stirrade på oss. Jag fick bilder i huvudet på hur den blodtörstigt kastade sig mot oss med sina vassa tänder och rev både mig och Nora blodiga. Det var skitläskigt och jag vände och gick tillbaka, med raska steg!, istället för att passera. Har aldrig mött en räv sådär förut. Är rävar farliga? Ska de inte vara skygga? Är det vanligt att man möter dem inne i samhällen sådär?
:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Jag och Nora mötte en räv igår kväll. Mitt i samhället. Nora markerade mot den mörka delen av gräsmattan som trottoaren löper längs med. När vi rundade hörnet på gräsmattan springer en räv över vägen kanske 20 meter framför oss. Vilket inte hade varit en stor grej om det inte var för att den stannade på andra sidan vägen och bara stirrade på oss. Jag fick bilder i huvudet på hur den blodtörstigt kastade sig mot oss med sina vassa tänder och rev både mig och Nora blodiga. Det var skitläskigt och jag vände och gick tillbaka, med raska steg!, istället för att passera. Har aldrig mött en räv sådär förut. Är rävar farliga? Ska de inte vara skygga? Är det vanligt att man möter dem inne i samhällen sådär?
:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
I samhället utanför Uppsala där jag bor är det inte alls ovanligt att möta räv. Vissa år har man sett dem oftare och vissa år rätt sällan. Ungrävar är ganska nyfikna och kan komma ganska nära inpå, men aldrig att jag sett en aggressiv räv. Jag kan inte föreställa mig att de skulle vara farliga för människor eller hundar som inte är pyttesmå. För några år sedan gick en räv här i samhället och tog en del utekatter dock.
 
Jag och Nora mötte en räv igår kväll. Mitt i samhället. Nora markerade mot den mörka delen av gräsmattan som trottoaren löper längs med. När vi rundade hörnet på gräsmattan springer en räv över vägen kanske 20 meter framför oss. Vilket inte hade varit en stor grej om det inte var för att den stannade på andra sidan vägen och bara stirrade på oss. Jag fick bilder i huvudet på hur den blodtörstigt kastade sig mot oss med sina vassa tänder och rev både mig och Nora blodiga. Det var skitläskigt och jag vände och gick tillbaka, med raska steg!, istället för att passera. Har aldrig mött en räv sådär förut. Är rävar farliga? Ska de inte vara skygga? Är det vanligt att man möter dem inne i samhällen sådär?
:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Tror inte heller att en räv skulle få för sig att hoppa på en människa och/eller en hund, den var nog bara lite nyfiken :)
 
Väldigt tråkigt, men de flesta gånger skrev jag. En räv har i regel mycket liten vinning i att komma i gräl med en frisk katt.
Denna katten var fullt frisk och utekatt!
Bara för att det inte rapporteras för allmänheten så händer det.
 
Avsevärt vanligare -och troligare- att det är lodjur i farten när katter faller offer för vilda djur, för lo dödar tamkatter lite nu och då.
Lodjur är ju jätteovanliga och lever långt ute i skogen, rävar är vanliga i villaområden numera. Men jag vill inte diskutera denna händelse mer.
 
Denna katten var fullt frisk och utekatt!
Bara för att det inte rapporteras för allmänheten så händer det.

Som sagt, det kan säkert förekomma och jag tvivlar inte på att det hände din systers katt, men i de allra flesta fall är räven oskyldig när det rapporteras om döda och försvunna katter. Det är väldigt vanligt att på landsbygden förklara försvunna utekatter med att "räven tog den" och det är inte riktigt rättvist tycker jag.

Rävar är jägare, visst, men i ett villaområde är det mycket mer troligt att den snor sopor eller går åt tamkaniner eller höns, än äter katter.
 
Som sagt, det kan säkert förekomma och jag tvivlar inte på att det hände din systers katt, men i de allra flesta fall är räven oskyldig när det rapporteras om döda och försvunna katter. Det är väldigt vanligt att på landsbygden förklara försvunna utekatter med att "räven tog den" och det är inte riktigt rättvist tycker jag.

Rävar är jägare, visst, men i ett villaområde är det mycket mer troligt att den snor sopor eller går åt tamkaniner eller höns, än äter katter.
Kan såklart hända katter vadsomhelst eftersom dom går utan tillsyn men visst tar räven katter ibland. Men detta har inget med tråden att göra.
 
Jag och Nora mötte en räv igår kväll. Mitt i samhället. Nora markerade mot den mörka delen av gräsmattan som trottoaren löper längs med. När vi rundade hörnet på gräsmattan springer en räv över vägen kanske 20 meter framför oss. Vilket inte hade varit en stor grej om det inte var för att den stannade på andra sidan vägen och bara stirrade på oss. Jag fick bilder i huvudet på hur den blodtörstigt kastade sig mot oss med sina vassa tänder och rev både mig och Nora blodiga. Det var skitläskigt och jag vände och gick tillbaka, med raska steg!, istället för att passera. Har aldrig mött en räv sådär förut. Är rävar farliga? Ska de inte vara skygga? Är det vanligt att man möter dem inne i samhällen sådär?
:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Säkert bara nyfiken. Jag ramlade på ett gäng ungrävar/rävungar när jag var ute och joggade och de flyttade sig inte alls, de tyckte jag var jättespännande :D
 
Säkert bara nyfiken. Jag ramlade på ett gäng ungrävar/rävungar när jag var ute och joggade och de flyttade sig inte alls, de tyckte jag var jättespännande :D
Hade en rävkull i sommarhagen och när rävungen lyckades få tag i en skata for ungen upp på altanen varpå min birmakatt fick frispel och satt i flera timmar och glodde på altanen vad var det där liksom :)

Hade även en vuxen räv som satt i kanten på hagen hela eftermiddagar en period lite senare sköt grannen en räv som var hårt angripen av skabb det var förmodligen samma :(
 
@Bapelsin Rävar är nyfikna men ger sig varken på människor eller hundar. De flesta gånger man hör om räv som tagit katt är det också rykten eller myt, de har sådant oförtjänt dåligt rykte och föredrar helt klart byten som inte slåss tillbaka. :D
Vi mötte en räv för någon månad sedan - den hade nog följt oss en bit då dom två lösa hundarna stannade och glodde in mot buskar då och då och var nyfikna. Rätt som det var klev den rätt över stigen, stannade och kikade på oss och hoppade sedan upp för en liten bergsknalle. Båda dom lösa hoppade efter för att se bättre och stod sen en stund och kikade när räven gick iväg - en galet fin och mycket välpälsad räv :love:
Tandhunden jag hade i flexi var däremot föga imponerad och var typ vansinnig - hon ville jaga räven och ge den en snyting :cautious: hon tycker inte om dom.

Dock var det en notis från Finland nyligen där en räv dödat en eller två hundar och skadat någon mer, så dom kan om dom vill - men oftast är dom för rädda om sig själva för att göra sånt.
 
Vi mötte en räv för någon månad sedan - den hade nog följt oss en bit då dom två lösa hundarna stannade och glodde in mot buskar då och då och var nyfikna. Rätt som det var klev den rätt över stigen, stannade och kikade på oss och hoppade sedan upp för en liten bergsknalle. Båda dom lösa hoppade efter för att se bättre och stod sen en stund och kikade när räven gick iväg - en galet fin och mycket välpälsad räv :love:
Tandhunden jag hade i flexi var däremot föga imponerad och var typ vansinnig - hon ville jaga räven och ge den en snyting :cautious: hon tycker inte om dom

Jag älskar rävar, vi hade en familj som hängde runt stallet och fick ungar varje år. Pappa räv var fantastisk med nästan helt grå rygg och han satte sig ned för att stirra på en ibland om man hälsade med ett "God morning Mr Fox. " :D Största besväret var att de bröt sig in i kallköket för att sno kattmat ibland.
 
Jag älskar rävar, vi hade en familj som hängde runt stallet och fick ungar varje år. Pappa räv var fantastisk med nästan helt grå rygg och han satte sig ned för att stirra på en ibland om man hälsade med ett "God morning Mr Fox. " :D Största besväret var att de bröt sig in i kallköket för att sno kattmat ibland.
Min ungtös blev väldigt besviken över att den försvann - hon såg en potentiell lekkompis i den :rofl: Skalman däremot bara - okej, nåt hundliknande och då var det inte intressant :p
 
Min ungtös blev väldigt besviken över att den försvann - hon såg en potentiell lekkompis i den :rofl: Skalman däremot bara - okej, nåt hundliknande och då var det inte intressant :p

Shiban brukade vifta på svansen, men terriern är ju liksom terrier... :angel: Rävarna var aldrig särskilt imponerade av endera dock, jag tror de hade koll på det där med koppel. :D
Vi var hur som helst glada att ha dem. Trots fyra katter och en jägare som kom med rovfågel (:heart ) med jämna mellanrum hade vi horder av kaniner i hagarna - jag vill inte tänka på hur det skulle sett ut utan rävfamiljen.
 
Jag har varit med om katter som förföljt rävar. Något konstigt samband har de.

Har varit mycket i England och där finns det massor av rävar, även inne i städerna. I perioder är det mycket åsikter om saken, har väl varit något enstaka fall när något barn har råkat illa ut. Men med tanke på att det är ett mångmiljon land så får man nog anse att det är ovanligt.

Min morfar brukar ha en kull med rävar utanför sitt hus som leker var sommar, supercharmigt. Släpper kanske inte ut katten på sin dagligt promenad runt huset just då (innekatt).
 
Jag och Nora mötte en räv igår kväll. Mitt i samhället. Nora markerade mot den mörka delen av gräsmattan som trottoaren löper längs med. När vi rundade hörnet på gräsmattan springer en räv över vägen kanske 20 meter framför oss. Vilket inte hade varit en stor grej om det inte var för att den stannade på andra sidan vägen och bara stirrade på oss. Jag fick bilder i huvudet på hur den blodtörstigt kastade sig mot oss med sina vassa tänder och rev både mig och Nora blodiga. Det var skitläskigt och jag vände och gick tillbaka, med raska steg!, istället för att passera. Har aldrig mött en räv sådär förut. Är rävar farliga? Ska de inte vara skygga? Är det vanligt att man möter dem inne i samhällen sådär?
:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag bor på landet och där hade vi en rävtik i byn som vi kallade för Lydia. Hon var lite för social och kom och lekte med vår katt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp