Hur vanligt att kvinnor blir misshandlade ?

Näe? Riktigt så pessimistiskt är det inte.

Nog för att det sannolik är väldigt många som utsatts men att det är omöjligt att undvika är inte sant.
Jag har aldrig blivitutsatt för fysiskt väld eller hot om våld. Har flera vänner som inte heller råkat ut för det.
Omg vilken stad bor ni i? Jag flyttar gärna dit!
 
Min syster blev misshandlad av en kille hon var ihop med, hon brukade ringa till mig så jag fick komma dit när han varit iväg och festat så jag hade en "lugnande" inverkan. Pratade med henne om det massor med gånger, men det tog tid innan hon lämnade, länge sedan nu (35-40 år ca).
Exet körde med ledsen hundvalp och tjatsex, springer lång väg nu när någon talar om hurdan hemsk uppväxt de hade.
 
Alldeles för vanligt. Misshandel innefattar ju inte enbart slag utan även psykisk misshandel, sexuellt tvång (vilket kan inkludera både det som i dagligt tal kallas våldtäkter men också tjatsex, sex för husfridens skull och sex med sovande partner vilket också är våldtäkt, ovälkommet tafsande och andra sexuellt kopplad utsatthet) och ekonomiskt.

Jag tror inte att jag känner mer en en enda som inte har blivit utsatt. Hon som säger själv att hon inte har blivit utsatt kanske har haft tur eller så vet hon inte/förstår hon inte att det hon tidigare har blivit utsatt för är misshandel. När man börjar prata om det så kommer det ofta fram att te x tjatsex ses som så vanligt att det inte riktigt räknas i mångas ögon. Det är ändock en form av misshandel.

Det är rent ut sagt för jävligt att det farligaste en kvinna kan göra är att leva med en man och det måste förändras nu!
Precis så tänkte jag när jag läste trådstarten. Tyvärr. Just att "inte förstå att man blivit utsatt" verkar nästan vara lika vanligt som att veta om det. Jag har flera gånger pratat med andra kvinnor som utan tvekan beskrivit någon form av misshandel, men som samtidigt gjort allt de kan för att förminska vad de själva varit med om. Å andra sidan förstår jag det, framförallt med tanke på hur vanligt det är att offren klandras i sådana här situationer. Det är ju ofta så mycket större fokus på varför kvinnan inte avbrutit relationen istället för att någon frågar sig varför männen misshandlar...
 
Precis så tänkte jag när jag läste trådstarten. Tyvärr. Just att "inte förstå att man blivit utsatt" verkar nästan vara lika vanligt som att veta om det. Jag har flera gånger pratat med andra kvinnor som utan tvekan beskrivit någon form av misshandel, men som samtidigt gjort allt de kan för att förminska vad de själva varit med om. Å andra sidan förstår jag det, framförallt med tanke på hur vanligt det är att offren klandras i sådana här situationer. Det är ju ofta så mycket större fokus på varför kvinnan inte avbrutit relationen istället för att någon frågar sig varför männen misshandlar...
Tyvärr är det så. Det tog många år efter att jag hade avslutat förhållandet innan jag förstod att det ett ex hade utsatt mig för var psykisk misshandel. Tjat sex, mer eller mindre tvång och hot för att få sex, vakna av att han hade sex med mig var så vanligt att det inte ens slog mig att det ansågs vara fel då. "Alla" hade det ju så och barnmorskor och gynekologer uppmanade kvinnor att ha sex även om de inte ville för att "få lusten att vakna" på den tiden. Jag blev uppmanad att ha sex mot min vilja i början av 90-talet av barnmorskan. En vän blev uppmanad att iallafall ge sin sambo oralsex om hon nu inte ville ha vaginalt sex direkt efter förlossningen, det hände för bara 18 år sedan. Det är så jag får hjärtklappning av ilska bara jag skriver det nu. Så jävla vidrigt. För min del handlade det inte om skuld eller skam över vad han hade gjort utan att jag faktiskt inte visste att det var fel. Jag tyckte att det var fel men trodde att jag var ensam om att tycka det och jag sa aldrig den egentliga orsaken till någon varför jag lämnade. Det är visserligen en viss skuld och skam det med.

Visst är det så att kvinnan fortfarande skuldbeläggs. Det är sjukt i vår nu så upplysta tid att folk inte kan läsa på lite innan de häver ur sig saker som gör en redan hemsk situation än värre. Hur många kvinnor jag har hört och läst som har känt sig tvungna att försvara sitt val att få barn med en man som senare visar sig vara en riktig idiot har jag tappat räkningen på men jag har aldrig hört eller läst någon man som känner behov av att förklara sig, aldrig är det någon man som känner behov av att försvara varför han skaffade barn när han borde fatta att han skulle flytt ut i skogen istället för att misshandla sin partner och i många fall även sina barn.

Det märkliga är att många av de män som ser sig som snälla och som aaaaldrig skulle utsätta någon tjej/kvinna för något fortfarande gör just det här utan att ens vara fundera över om det de själva gör är fel. Fortfarande dominerar tanken att de har rätt till det de vill ha och de ser inget fel i att objektifiera kvinnor. De kan förfasa sig över våldtäkter och går sedan hem och tjatar sig till sex. De kan förfasa sig över andra män som slår men kan gå hem och förbjuda sin partner att köpa det eller detta som hon vill ha/behöver.
 
Det är inte en fredad zon.
Min erfarenhet är att det är tvärtom. Alla jag känner som är uppvuxna och fortsatt boende på landsbygden har en mycket högre tröskel för vad en sned relation är. De jag känner som inte varit utsatta är samtliga stadsbor. Själv har jag varit med om försök till tjatsex och en som blev sur och nöp (!) mig en gång när han inte fick som han ville. Men jag har också varit den andra som tafsat på en som inte ville, jag hade missuppfattat totalt. Jag skäms fortfarande.
 
Min erfarenhet är att det är tvärtom. Alla jag känner som är uppvuxna och fortsatt boende på landsbygden har en mycket högre tröskel för vad en sned relation är. De jag känner som inte varit utsatta är samtliga stadsbor. Själv har jag varit med om försök till tjatsex och en som blev sur och nöp (!) mig en gång när han inte fick som han ville. Men jag har också varit den andra som tafsat på en som inte ville, jag hade missuppfattat totalt. Jag skäms fortfarande.

(Jag antar att du spann vidare på inlägget jag svarade på? Annars blir det konstigt med att ”din erfarenhet är tvärtom”?).
 
Exet körde med ledsen hundvalp och tjatsex, springer lång väg nu när någon talar om hurdan hemsk uppväxt de hade.

^Detta. Min största varningsflagg är om någon pratar illa om andra kvinnor i livet som mamma, ex-flickvänner etc. Mitt ex var så upprörd över att hans "idiotiska och hysteriska mamma" inte lämnade sin våldsamma pojkvän och sedan slog han sönder saker i min lgh och hotade mig i flera veckor. Ironin.
 
Har haft två destruktiva förhållanden där den första blev psykiskt våldsam när han fick reda på att jag tänkte göra slut, började självskada och hota med självmord, kunde skrika åt mig att han hoppades att jag skulle bli våldtagen och mördad osv. Den andra körde med tjatsex och brydde sig bara om att få sina egna sexuella behov tillfredsställda.

Nuvarande sambon är så långt ifrån båda dessa man kan komma och jag känner mig fullständigt trygg i denna relationen.
 
Enligt bla roks och BRÅ (har jag för mig att det var i alla fall) finns det en uppskattning att va 2/3 har blivit utsatta för våld i nära relationer. Två av tre personer har alltså blivit utsatta för våld i någon form av sin partner någon gång. Det är sanslöst höga siffror och jag tror att det kan vara fler faktiskt.
 
Enligt bla roks och BRÅ (har jag för mig att det var i alla fall) finns det en uppskattning att va 2/3 har blivit utsatta för våld i nära relationer. Två av tre personer har alltså blivit utsatta för våld i någon form av sin partner någon gång. Det är sanslöst höga siffror och jag tror att det kan vara fler faktiskt.

Jag tror absolut att det tyvärr finns ett antal mörkertal. Min mor är väl en av dom som aldrig direkt pratade om misshandeln eller anmält.

Det är som du säger helt galet högt och mycket tragiskt.
 
Överraskande var att för sammanboende är det faktiskt större andel män som blir utsatta för psykisk eller fysisk misshandel av sin partner än kvinnor.
Våld i nära relationer är tyvärr väldigt vanligt inom homosexuella förhållanden män emellan. Brorsan är gay och han och hans man har varit väldigt aktiv i att offentliggöra detta problem då statistiken är skrämmande.
 
Hur vanligt är det att kvinnor blir misshandlade i relationer? Det verkar väldigt vanligt när jag läser i trådar här och när jag tänker på vänner och bekanta. Vet flera som hamnat i riktigt dåliga relationer.
Sen är det ju så att det är ju de som blir eller blivit misshandlade som hörs. Jag som tex aldrig varit med om våld i en nära relation har ju inget att komma med, så jag är ju tyst när man pratar vilka som har erfarenheten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: miumiu
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 956
Senast: Mineur
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 584
Senast: tanten
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 334
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp