Hur vanligt med Connemaror över ponnymåttet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zaskia

Har börjat fundera över vad jag kan tänkas ha för häst när jag får råd att skaffa nån... det ska ju börjas i tid... Och kom på att jag skulle gärna vilja ha en Connemara eller New Forest som växt över ponnymåttet och blivit 155 elelr över... Det är ju inte så ofta man ser annonser om såna hästar... så jag undrar om det är någon som vet hur vanligt det är?

Anledningen till detta är att jag är förtjust i dessa ponnyrasers temrament (eller pja... de bra individernas temrament) och har alltid varit en ponnyfantast och trivs bra på hästar upp till 160 eller något över.

Undrar också om någon vet hur högt upp i klasserna såna förvuxna ponnyer kan gå, finns det exempel på såna i högre (MSV etc.) klasser? De borde ju kunna eftersom de små kan tycker man...

Är det någon som har exempel på någon sådan häst elelr liknande?
 
Övervuxna connemaror finns det ganska många, men jag kan inte slänga ur mig något namn här och nu... Jo, Spinway Corona, 149 cm tävlar storhäst.
 
Jodå, det finns en hel del. Över 155 är kanske inte så jättevanligt men jag har hört om connemaror som blivit upp tom 160 cm. Vilken gren är det du tänker rida?
I dressyr tävlar bla. Hagens Pondus upp tom MSV klass. Så visst går det...
 
Jag vet inte hur gammal Spinway Corona är men jag kan tänka mig att han slutmättes vid låg ålder till 149 cm för nu är han till salu som valack och i annonsen skriver dom att han är 158 cm. Det kan jag mycket väl tänka mig att han är.

Min häst är e: Spinway Corona och u: Abbeyleix Flora (147 cm) och min pålle är "nedmätt" till 150 cm. Så han är nog runt 155 eftersom vi "började" på det måttet och kom sedan ner till 150 cm.
Men jag vet flera maror som är över ponnymåttet.

Om man kastrerar en hingst i tidig ålder så växer den fortare och ofta över ponnymåttet.
Jag pratar om connemaror vars förräldrar är mellanstora d-ponnyer.
Just nu vet jag två maror valacker som är till salu som är över ponnymåttet runt 155 cm.
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har ett sto som är 155 cm och ganska maffig. Hon rör sig riktigt bra och jag tror att med rätt träning kan hon hävda sig ganska väl ibland stora hästar... i alla fall tom msv.
Corona tävlades väl i msv dressyr eller?

Ston är ganska ovanligt att de blir så stora men det finns.
Det ligger dock inte så lågt i pris som många tror, som en normal connemara i 4-års åldern.
Valacker är mer vanliga...
 
Låter bra...

Hade tänkt mig en häst som är sådär typisk duktig allround, både hoppning och dressyr... men framförallt är det ju temramentet jag är ute efter... en häst ska ju vara en kompis också, inte bara något jag håller mig med för att tävla... Men allt ni säger får mig att inse att jag tror att jag tänkt åt rätt håll... tackar.
 
Re: Låter bra...

kika på www.connemaraponny.org

Det är nog vanligare med connemaror som växer över än New Forest, TROR jag.

Väljer du en bra connemara får du en vän för livet som ställer upp på allt!!
 
Hej!

Jag har en övervuxen conniponni.. HON är 160 cm, ungefär, fast det går bara på jämförelser med andra hästar i samma storlek. Hon var 157 för ett år sen när jag senast mätte henne och hon är klart större nu.. Men hon har det där underbara ponnytemeramentet som jag också älskar och så är hon underbar både i dressyr, hopp och framför allt i skogen. Hon går fram överallt och tvekar aldrig.
Hon har en helbror som ska vara runt 157 han också, så det är väl nåt med föräldrarna som gjort det..Eller nån annan släkting../ Lavinia
 
Hej!
Hon är e. Janus u. Lidens Isabell(e.Brantshammar Bell Dara). Linjeavlad på Slieve Dara med andra ord.. (Och världens underbaraste "ponny").. Var ute idag och galopperade barbacka med den långa manen fladdrande i vinden..(barndomsdröm vi uppfyller lite då och då)/ Lavinia
 
Mitt connemarasto är 153 cm och hennes bror är 150 cm. Perfekt höjd tycker jag som är vuxenryttare. Lättfödda, tåliga och orädda som ponnyer ska vara.

Efter vad jag kan förstå så är "överhöjdare" väldigt eftertraktade hästar, så därför behöver man inte annonsera ut dom. Dom säljs via kontakter.
 
Ja har en new forest vallack som är 151cm.. Det lustiga med honom är att det inte finns någon i hans stam, vad jag vet(har tre hela generationer), som är högre än 144,9. tycker det är väldigt lustigt och undrar lite vad detta kan bero på om det är ngn som vet!?
 
Han är e. pantaco rnf50 ue. hedlanda gay wonder rnf75 uue. broomy jupiter nfs515. En väldigt trevlig stam men det lustiga är ju hans höjd..=)Ingen som har en förklaring till varför det kan bli så?! :confused:
 
Re: Låter bra...

Jag trodde jag hade en D-ponny men hon har vuxit minst tre centimeter sedan jag köpte henne för ett och ett halvt år sedan, är idag 146cm och INTE klar. Får se vad det slutar...
 
Hade en inack. hingstunge F:28/4-02 e. Janus (u. ?) som i slutet av September mätte 1.46 cm!!!
Ger Janus ofta stora avkommor.. hur hög är han själv?

Hade själv ett par 'maror' för länge sedan (den ena hade Slive Dara i sig), och bägge växte över måttet!

Mvh :)/Bia
 
Jag (eller rättare sagt mamma) har oxå en efter Janus som är överhöjdare, runt 155 cm och väldigt grov. Verkar som han ger ganska många hästar men nog är väl han själv ponny?
 
Han är väll kring 145-146 har jag för mig...

Bia: Hette mamman till den fölungen Pinette? Fölet=Kilkenny? Mamman till den var i såfall 148 cm.
 
Jodåå.. visst var det Kilkenny, omdöpt här till smeknamnet 'Coolkenny' :cool:, mammans namn =?.. kommer inte ihåg det men jag har sett henne flertalet ggr och upplevt henne som större.. ivf kroppshyddan ;), jättemysigt sto!! Hur kan dessa ponnyföräldrar få en sådan jättebaby???

Han kastrerades i Sep. pga namnbyte igen till smeknamnet 'Hormonkenny' ;) innan han åkte hem igen.. alltså vid ca 1 år 4 mån!! Skulle jag haft ett 'marasto'.. så skulle hon betäckts med JANUS :love:!!!!

Kilkenny lär väl kunna bli ca 155-160???

Mvh :)/Bia
 
Hej!
Janus är 146, har jag för mej. Min pålla har ju en övervuxen helbror och min gamla hovslagare också en övervuxen Janusavkomma.. Men jag har inte sett så många Janusavkommor överhuvudtaget..

Min lärare på hästskolan jag gick ansåg att min var övervuxen pga hennes linjeavel på Slieve Dara. Eftersom fru(fröken?) lärare bara var insatt i connis och halvblod(och dessutom mycket kunnig) antar jag att det kan stämma../ lavinia, som snart får åka och träna.. Längtar tills nästa måndag... :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 781
Senast: ameo
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 861
Senast: Mariaauto
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: copernica
·
C
Islandshäst I många annonser står det "ej nybörjarhäst", eller "kräver erfaren ryttare", om hästar som annars står, ska vara snälla & lätthanterade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 773
Senast: Ör_Hjalmur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp