Vad tror ni experter om den här kattmaten?

Alexandra_W

Trådstartare
Kort bakgrund, hushållet innefattas av tre katter:

Tekla - bondkatt/huskatt född 03. Honkastrat. Patetiskt känslig mage, har hitills bara fungerat på Hills Sensistive Stomach och Royal Canin Sensible 33. Lättfödd.

Yakitori - siames, född 03. Hankastrat. Tål vad fan som helst, men vägrar konsekvent äta våtfoder som enligt honom är det vidrigaste som finns. Lättfödd.

Sessan - siames, född 00, honkastrat. Svårfödd och med problemmage. Kaskadspyr högt och lågt av torrfoder, alla sorter jag provat. Funkar bättre på våtfoder, äter nu efter tips häifrån Mjau, åt innan det Hills Adult. Äter dock fortfarande en del torrfoder (av fri vilja, hon kan gå direkt från våtfoderskålen och knapra torrfoder). Är fortfarande ett emligt benrangel. Inga medicinska fel på henne, pigg pch glad i övrigt. Spyr fortfarande ibland men sällsynt.

Senaste året har det serverats Royal Canin Sensible 33, och så Maju våtfoder till Sessan.

Nu har dock min foderleverantör (som servar mig med hästfoder, hundfoder, kattsand, spån osv) tagit in Sportsmans Pride kattmat. Professional Formula 32/19.

Jag har köpt ett kilo för att se om Tekla tål det, för det vore onekligen trevligt att kunna få även kattmaten hemkörd. Dessutom blir det till och me dlite billigare, 4 kr billigare per kilo.

Men vad säger ni experter om dem, dels jmf med RC Sensible, och dels ur perspektiv till lättfödda krakar (betänk dock att de gått på RC Sensible innan och med strikt matransonering hållit fint hull på det)

Ingredienser:
Kycklingmjöl, majsglutenmjöl, vetekorn, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler och rosmarinextrakt), majskorn, korn av brunt rid, betmassa, torkade ägg, kycklinglever, fiskmjöl, kaliumklorid, lecitin bla bla bla. Bla bla = en massa vitaminer och mineraler och jox.

Garanterad analys
Kcal/100 gram
Protein 33 %
Fett 20 %
Växttråd 2 %
Vatten 7%
Aska 6 %
Kalcium 1 %
Fosfor 0.8 %
Natrium 0.3 %
Magnesium 0,09 %
Taurin 0,13 %
Oega 6 minst 2.5 %
Omega 3 minst 0,25 %
L-Carnitine 25 g/kg

Så, vad tror ni? Jag har nyss serverat dem första portionen och man kan tro de levt i koncentrationsläger, maten är uppenbarligen MYCKET smaklig och de kastade i sig den. Nu återstår att se om Tekla tål den med.. Men om hon gör det, är det bara dumt att byta RC Sensible mot den här, eller är det här något att ha?
 
Sv: Vad tror ni experter om den här kattmaten?

Hundmaten är jättebra så jag tror absolut att denna kattmat är bra =)
 
Sv: Vad tror ni experter om den här kattmaten?

Värt att prova. Ser iaf inte sämre ut än Royal Canin. Var försiktig dock, vissa känsliga magar klarar inte av grövre sorters ris.
 
Sv: Vad tror ni experter om den här kattmaten?

Teklas mage verkar klara den fint, och ffa verkar alla katterna tycka den är SYNNERLIGEN god, och inte sett Sessan kräkas heller, så hon verkar också klara det lilla hon äter av den.

Så jag tror jag ska gå över till den när jag gjort slut på min nyinköpta RC-säck..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har i många år gett Sportsmans Pride till mina katter. Bondkatten är foderallergisk/känslig, och har till dags datum bara fungerat...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Huffsa
·
Övr. Katt de där katterna har visst som livsuppgift att ge mig huvudvärk kring fodret :crazy: Har tre katter, och när man börjar kolla på...
Svar
17
· Visningar
2 502
Övr. Katt Mammas siames (som jag har ansvaret för) har sedan hon kom som omplacering i våras varit väldigt mager. Och inte bara smal eller tunn...
2
Svar
30
· Visningar
8 932
Senast: Heidi
·
Övr. Katt Jag har tre katter: Tekla, 1-årig honkastrat. Huskatt. Överviktig och alltid, alltid hungrig (bulimikatt ;)). Har väldigt känslig mage...
Svar
6
· Visningar
8 695
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp