Hur vet jag att Westernsadeln passar?

Beppo

Trådstartare
Har funderat lite, har aldrig förr haft en westernsadel och vet itne hur de bör ligga för att ligga bra. Nu då vi ska få hem vår nya häst, ett saddlebredsto som trivs bra i westernsadel och passar bra i westernsadel funderar vi på att köpa en westernsadel då vi itne får med den befintliga sadeln.

Vad ska jag titta efter? hur vet jag att sadeln ligger rätt?

Mkt tacksam för svar!
 
men...var inte speciellt mkt om westernsadlar jue...dessutom är jag itne vidare bra på att förstå engelska. Vill du förklara lite för mig? :smirk:
 
Tjenare!

Hmm då var det kanske inte så lätt, men det står en hel del där faktiskt.

Sadeln måste ligga an längs med hela ryggen på hästen, bommen kan således inte vara för rak vilket gör att den då bridgar. (Bridging = att den ligger broaktigt på ryggen) Då blir det endast tryck på sidorna om manken och på var sida om bakre delen av ryggen.

Sadeln ska heller inte vara för skålad i bommen till en för rak hästrygg, då blir det ungefär samma sak. Då ligger den istället och vippar fram och tillbaka på den raka ryggen vilket också ger antingen tryck framtill eller endast baktill.

Sadeln måste vara tillräckligt bred i bommen, den ska absolut inte trycka någonstans. Det bästa sättet att prova en sadel är först att lägga på den på rätt sätt. Utan sadelfilt eller pad.

Den ska inte ligga på bogbladen. På en westernsadel utgår man från "forksen" (se bild på sidan du fick) det är där själva sadelbommen slutar. Skirtsen brukar sticka ut ca 2.5 cm framför forksen (där sadelbommen slutar) men det är bara "dött kött" som ger minimalt med viktutjämning. Därför behöver du inte gå efter skirtsen när du lägger på sadeln.

Huvudsaken är att bommen som fördelar ut din vikt ligger korrekt =forksen ligger bakom bogbladen så att du inte får tryck på bogbladen.

Känn med handen under sadeln, det ska kännas som att sadeln ligger an längs med hela ryggen. Det ska inte vara håligheter undertill.

Där ryggraden finns är det ingen bom utan det är som en luftkanal, ryggraden måste kunna röra sig fritt. Sadelbommen ligger på musklerna vid sidan om ryggraden. Det är viktigt att du har rätt bomvidd. För stor bom gör att sadeln kommer att glida åt höger och vänster eftersom sadeln är för bred över ryggen. För smal bom gör att hästen får ont och får tryck på ryggen. Sadeln kommer inte att komma ner mot hästens rygg på ett korrekt sätt.

Det finns bra bilder på det på hemsideadressen jag gav dig om hur det ser ut när bommen är för smal (too narrow) eller för vid (too wide)

För mankens del måste du ha utrymme eftersom forksen går där över. Det ska helst vara ca 5 cm när du lagt på sadeln. När du spänt sadeln och suttit upp brukar det sjunka ner till ca 2,5 cm men det kan såklart variera. Huvudsaken är att manken är fri och inte har ngt tryck på sig.

Sen rider du i sadeln, gör att ridprov och se till så att hästen svettas. När du sedan tar av sadeln ska det vara ett jämnt svettmärke längs med hela ryggen. Då passar sadeln bra. Finns det torrare områden betyder det att sadeln inte ligger an där, eller om det finns jättetorra områden betyder det att sadeln trycker så hårt där så att blodcirkulationen stoppas just där och inget svett kan bryta ut.

Vanligt på många sadlar som inte passar är att de trycker precis vid sidan om manken. Känn efter där så att du får under hela handen och även när du sitter upp, att du kan känna där under utan att det trycker alltför hårt. Trycker det så mycket så du knappt får under några fingrar då är det för mycket.

Då kan en sadel med utåtställd bom framtill göra susen som då ger bogfrihet. Dom flesta sadlar som jag vet är iaf helt raka i bommen rätt igenom, men det finns ju dom som är lite mer utåtställda framtill i bommen.

Hoppas att detta hjälpte, du får se om du kan hitta fler sidor kanske som du kan läsa på, är det svårt så be någon att komma ut till dig och hjälpa/visa dig.

Det är bra om man kan lite själv om såna saker eftersom det finns många sadelförsäljare som mer än gärna vill få sålt sin sadel och därför kan pracka på folk sadlar som inte passar bara för att få sålt den. (vet andra som vart med om det)

Ofta är det så att det bästa är om du kan lita till dig själv, eller om du hittar ngn som verkligen vet sin sak och kan visa dig och som kanske inte tjänar på att göra det. För när pengar styr då passar allt hahaha ;)

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 349
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: tuaphua
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
866
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp