Bukefalos 28 år!

HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

marieka

Trådstartare
och när man har mer intresserade köpare än valpar? :crazy: Jag tycker det är svårt, ännu svårare blir det när de intresserade bor minst 20 mil härifrån. De måste ju komma och titta på vlaparna innan de tingar, tänk om jag inte vill att de ska köpa en valp. :confused:
vad säger man då? Man vet ju faktiskt inte, det kanske inte klickar?
Man kanske ska behålla dem själv :angel: fast det går ju inte :D
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

och när man har mer intresserade köpare än valpar?Du får ju säg att den som lämpar sig för resp valp får "första tjing".
tänk om jag inte vill att de ska köpa en valp.
vad säger man då?Som det är, -Jag anser inte ni vara lämpliga valpköpare.
Du ser ju på familjen hur de uppför sig mot dig,tiken, valparna .Du får studera dom riktigt i uppförande mot hundar rent allmänt.Fråga dom om allt mellan himmel o jord som har med hundar att göra.Hur de arbetar, hur de bor o vad de ska ha valpen till osv,osv.Man kan tyvärr ändå inte garantera 100% att det är rätt person.De kan verka vara idealet men i bakgrunden så kanske de inte är det.Det är en chansning man tar när man säljer djur.
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

ja, det är ju en chansning. Tycker det är lite nervöst.
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

Det vet man aldrig! Tyvärr.

Men jag tror att man med tiden lär sig läsa av valpköparna. Min uppfödare som hållt på i evigheter har gått på en och annan nit, där hon sålt hund till, har det visat sig i efterhand, helt fel person. Men nu är hon faktiskt ganska grym på att läsa valpköpare och det blir mkt sällan fel.


Lycka till! Du får gå efter din magkänsla.
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

sant, magkänslan brukar ha rätt.
I andra sammanhang brukar jag dra åt mig öronen när folk pratar FÖR mycket med lite för mycket superlativ, mycket snack och lite verkstad liksom. De gör jag nog nu med...
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

När det gäller vem som ska få ta över ens djur varesej det är valpar eller marsvin (som jag sålt ett par styckna :D ) så är det viktigt med magkänsla.
Tillgängliga människor som sänder ut bra signaler till mej, som det går att prata med och som man får svar ifrån (de som agerar tegelmur när man försöker få ett svar går bort) och att man öht känner att man kan resonera med köparen.
Inte "säljartypen" som bara maler och maler om hundar de haft, vad de gjorde med den hunden, vilket år deras mamma föddes och vad hon hade för hund... kan iofs vara en bra människa men det blir såpass mycket envägskommunikation.

Etablera en bra kontakt med de långväga köparna via telefon och mejl, vad har de gjort förut? Vad ska valpen göra/hur ska den bo etc. och se till att de redan på en gång kan känna att det går jättebra att komma till dej med frågor och annat.
Om du har vissa villkor som tex ingen lägenhetshund, så gör det klart för köparna redan innan de kommer och tittar.
Om du har pratat med dem och det verkar okej med tidigare kunskaper och boendesituation och familjeförhållanden så är det bara besöket kvar.
Och känner du att du inte kan komma överens med dessa personer så är det bara att säja det "tyvärr..".
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

Som är sagt tidigare, försök få en bra kontakt med köparna innan de hämtar/köper valpen.
Jag bor ca 40 mil från lagottons uppfödare och hade ingen möjlighet att hälsa på valpen, dessvärre (var i mellan jul och nyår). Vi hade dock mycket kontakt, dels med mail innan det blev dags att hämta och nu, 4 månader efter köpet, håller vi fortfarande kontakten via mail (jag skickar kort, berättar om våra problem och om allt som går bra eller nytt som vi provar på).
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

De flesta uppfödare verkar gå på magkänslan/personkemin, eller på vissa kriterier/krav dom har ställt upp som man måste uppfylla. Tycker du att det är svårt att göra en första bedömning per telefon? För när jag letade valp så var det många uppfödare som sorterade bort mig redan vid första telefonkontakten, antagligen för att dom inte gillade mig eller inte tyckte att jag hade rätt inställning till hundar. Det är ju bara att acceptera, men som köpare hade det känts lite surt om man hade blivit "godkänd" per telefon, och sedan tagit sig möjlighet att åka och titta på valpen och efter det fått veta att man inte är välkommen som köpare. Så om du har möjlighet tycker jag det är sjysstast mot köparen att sortera bort dom redan vid telefonkontakten.
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

Fast de som jag har pratat med i telefon låter lika bra allihop. Därimot fick jag ett sms nyss om att jag skulle ringa upp ett visst klockslag. Icke!
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

Det vill jag ha som krav, om man nu kan det. Jag vill följa valparna och veta hur det går.
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

Tycker visst man kan ha det som krav. Kanske inte skriftligt på kontraktet, men i bifogande info. om valpskötsel och allt kan man väl skriva med det (+ att man kan säga det direkt förstås).
Det känns som en självklarhet för mig att hålla kontakten och vad är väl enklare än mail :angel: .
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

marieka skrev:
Fast de som jag har pratat med i telefon låter lika bra allihop. Därimot fick jag ett sms nyss om att jag skulle ringa upp ett visst klockslag. Icke!
Så oförskämt! (Inte av dig alltså, av de som sms:at). Som valpköpare eller i alla fall intresserad är det väl i mitt intresse att ring och sen ringa tillbaka om det inte passade uppfödaren just då...eller....
 
Sv: HUr vet man att valparna kommer till rätt hem?

ja, jag tycker det var lite slappt. Är dem intresserade kan de åtminstonde lyfta luren och ringa ev maila först och ringa sen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 808
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 027
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 792
Senast: anna_panna
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 185
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp