Bukefalos 28 år!

Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Harbor

Trådstartare
Dottern föll av hästen och bröt armen. Det smällde också till rejält i hjälmen när hon föll i marken mot isig hård mark. Hjälmen ser hel ut. Hur är det? Är den ok att använda ännu?
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Egentligen ska man ju byta hjälm efter att man slagit i huvudet. För du kan aldrig veta om det blivit någon spricka inuti..
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Nej det är inte okej att använda den, materialet inne i hjälmen skyddar genom att deformeras vid kraftigare stötar. Den kan vara "förbrukad" och det syns inte med blotta ögat.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Nej den hjälmen duger enbart som sopor. Det är bara att köpa en ny hjälm. Har hjälmen tagit emot en stöt oavsett om den har suttit på huvudet eller inte så ska den kastas.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Kasta den!
Och se till att kasta den nånstans där det inte finns risk att nån kan få för sig att fiska upp den och använda den i tron att den är felfri.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Absolut inte!

Slår jag i huvudet vill jag ha en ny hjälm, helt klart. Har åkt av två gånger med nuvarande hjälm men inte allvarligt och har själv varit medveten om att jag inte slagit i huvudet under fallet, därför har jag behållt den. Visserligen är den säkert snart för gammal ändå =/
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Släng men anmäl till försäkringsbolaget! Eftersom hon hoppas jag besökte läkare så ska det inte vara några problem, nu vet jag dock inte om det var en dyr hjälm eller inte ;)

Då slipper ni betala hela beloppet för en ny iaf :)
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Hjälmen ska alltid ses som förbrukad om den åkt i marken. Det gäller både med och utan ryttare i. Därför ska man vara väldigt aktsam om hjälmen, åker den i golvet (tappar den) ska den slängas.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Bäst är att klippa av alla remmar när man slänger den.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Hjälmen ska alltid ses som förbrukad om den åkt i marken. Det gäller både med och utan ryttare i. Därför ska man vara väldigt aktsam om hjälmen, åker den i golvet (tappar den) ska den slängas.

Nja, en hjälvm ska inte spricka aller deformeras för att man tappar den i golvet någon meter eller stöter i den, i så fall är flertalet hjälmar odugliga och många av dem innan de ens kommer till slutanvändaren.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Faktiskt så påverkar detta - vad kan tyckas milda - slag stötdämpande förmågor.

Det vet vi som jobbar med skyddsutrustning. Det är ju viktiga saker som ska skyddas med hjälmen, jag tycker aldrig det är värt risken att ligga på fel sida marginalen.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Då får jag krasst räkna med att min hjälm är hel, det är stört omöjligt att ha en hjälm inlindad i bomull. Jag är försiktig med den och slänger den aldrig i marken och kasserade en hjälm även om jag gick omkull men mig veterligt inte slagit i huvudet men var osäker. Jag använder dock hjälmen och har den liksom flertalet andra liggande på hyllan i stallet och nog kan den ha åkt i golvet någon gång förutom att den då har hanterats i affären och det inte finns någon garanti att den var hel ens vid köpet.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Jag skulle idag inte köpa en hjälm som inte är förpackad i stötdämpande förpackning. Det är andra typer av hjälmar, och då står det också att man inte ska acceptera en hjälm som inte levereras i sådan förpackning.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Finns det någon ridhjälmstillverkare som har så idag?
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Jag har faktiskt dålig koll på det, men bättre koll på andra typer av hjälmar. Och när man ser vilka krav som ställs i t ex arbetsmässiga sammanhang blir man mörkrädd när det kommer till högrisksport som ridsport. Där accepteras supergamla, slitna och inlånade hjälmar, trots att det finns mycket som visar på hur stor skaderisken är inom sporten.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Jo, tänkte bara eftersom när jag köpte min Uvex-hjälm förra året så levererades den bara i en papperskartong (dom väl iofs i viss mån är lite stötdämpande) och de gör ju många andra slags hjälmar också. Har iofs inte koll på hur deras andra hjälmsorter levereras heller.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Om hjälmen är monterad rätt i en pappkartong, så blir det stötdämpande. Men det beror ju på hur kartongen ser ut.
 
Sv: Hur vet man om hjälmen tog stryk?

Tillverkarna själva uppmanar att byta ut hjälmar efter allvarliga fall. Att hiva iväg hjälmar för minsta lilla stöt eller avramling är därmed lite overkill.

Scenariot som trådskaparen beskriver där det smällt till i hjälmen är ett typiskt läge för att göra sig av med hjälmen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 294
Senast: JennyLz
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 224
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp